احداث ۵۰۰ کیلومتر طول مسیر پیاده‌روی مناسب‌سازی شده برای افراد دارای معلولیت با رعایت استانداردهای لازم و نگاهی همه‌جانبه به تاسیسات شهری، فضای سبز، مبلمان شهری و مسیر دوچرخه‌سواری از جمله پروژه‌های شهری است که با عنوان «بهراه» شناخته می‌شود.

صفا صبوري ديلمي

به گزارش همشهری آنلاین، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در یادداشتی با عنوان «بهراه؛ مسیری به سوی پیاده‌محوری» که در آستانه هفته تهران در اختیار همشهری آنلاین قرار داد، نوشت: با گسترش ویژه‌برنامه‌های مربوط به گرامیداشت روز تهران، این دومین سالی است که هفته تهران را گرامی می‌داریم. نامگذاری یکی از روزهای این هفته به عنوان روز «آمد و شد» نشان‌دهنده آن است که لزوم بازنگری در مُدهای حمل‌ونقل شهری، ارتقای پیاده‌محوری و گسترش قلمروی عمومی شهروندان همچنان از جمله مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری پایتخت است.

سال گذشته در یادداشتی به مناسبت هفته تهران، بهره‌مندی از پیاده‌روهای مناسب را به عنوان یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های شهروندان از مدیریت شهری و البته بخشی از هویت گمشده این کلانشهر مطرح کردم تا نظر شهروندان، مدیران و دوستداران تهران به این واقعیت اساسی جلب شود که پایتخت پس از تحقق چشم‌اندازهای چند سند توسعه هنوز از پیاده‌راه‌هایی مناسب برخوردار نیست.

اما امسال توجه به لزوم بهسازی معابر پیاده‌رو از حد طرح مساله فراتر رفته و طرحی که برای بسیاری، ایده‌ای نوآورانه روی کاغذ به شمار می‌رفت رنگ و بوی اجرایی گرفته است. احداث ۵۰۰ کیلومتر طول مسیر پیاده‌روی مناسب‌سازی شده برای افراد دارای معلولیت با رعایت استانداردهای لازم و نگاهی همه‌جانبه به تاسیسات شهری، فضای سبز، مبلمان شهری و مسیر دوچرخه‌سواری از جمله پروژه‌های در حال اجرای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است که با عنوان «بهراه» شناخته می‌شود.

طرح یادشده در لحظه نگارش این یادداشت، در بیش از ۱۶۰ کیلومتر طول از معابر شهر تهران در حال اجرا بوده و در حدود ۶۰ کیلومتر طول از معابر پایتخت به اتمام رسیده است. هر روز که می‌گذرد این طرح ۵۰۰ کیلومتری به نقطه پایان نزدیک‌تر می‌شود تا تهران در چشم‌انداز آن از یک مسیر پیوسته پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری - مناسب برای تمام اقشار جامعه - بهره‌مند شود.

موضوع مناسب‌سازی و بهسازی معابر پیاده‌رو، از چنان جایگاهی در برنامه‌ها و سیاست‌های عمرانی مدیریت شهری برخوردار شده است که حتی پروژه‌های توسعه معابر سواره‌رو نیز با نگاهی جدی به این ملاحظات، آماده بهره‌برداری می‌شوند؛ چنان که ایمنی مسیرهای دوچرخه و عابر پیاده در پروژه احداث ادامه جنوبی بلوار استاد معین، با توجه به عرض کافی مسیر و باندهای مجزای تندرو و کندرو مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تامین شد.

در این میان نباید فراموش کرد فراهم ساختن ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌روی استاندارد برای شهری که از ۱۲ هزار کیلومتر معبر پیاده‌رو برخوردار است به مثابه قرار گرفتن در نقطه آغاز راهی است که به سرانجام رساندن آن نیازمند تغییر در نوع نگرش مدیران شهری برای خدمت بهتر به شهروندان و بازگرداندن عرصه‌های عمومی به آنها است.

کد خبر 552654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار