خطری که امروز هویت مسالمت‌جویانه و صلح‌طلب تهران را تهدید می‌کند این است که به سبب عدم ارائه یک تصویر واقع‌بینانه و به‌روز از تهران در فضای بین‌المللی، جایگاه این شهر نزد فضای جهانی بسیار کم‌فروغ‌تر از چیزی است که باید باشد.

زهیر صباغ‌پور

به گزارش همشهری آنلاین، زهیر صباغ‌پور آذریان، معاون بین‌الملل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در یادداشتی که همزمان با هفته تهران در اختیار همشهری آنلاین گذاشت، نوشت:

تهران، در نخستین جلسه مجلس شورای ملی در ۱۴ مهر ۱۲۵۶ به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. به همین مناسبت، در تقویم، این روز به نام روز تهران نامگذاری شده است و هر ساله مراسم گرامیداشت هفته تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه در پایتخت برگزار می‌شود.

یکی از اهداف نامگذاری روزی به نام تهران و به دنبال آن هفته تهران، پرداختن به جنبه‌های بین‌المللی تهران و معرفی بیشتر ظرفیت‌ها، جذابیت‌ها و زیبایی‌های این کلانشهر به شهروندان سایر شهرهای جهان است. تهران ذاتا شهری بین‌المللی، با تنوع بی‌نظیر فرهنگی، هنری و مذهبی است که شایسته داشتن جایگاهی جهانی است.

شعار «تهران، شهری برای همه» آغاز راهی است که در آن تهران با گفتمانی جدید در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، معماری و شهرسازی، شعر و ادبیات، حکمت و حتی حمل و نقل حرف تازه‌ای برای گفتن دارد و می‌توان ادعا نمود که روز به روز به استانداردهای تعریف شده بین‌المللی در این زمینه‌ها نزدیک‌تر می‌شود.

امروز با تهرانی بسیار متفاوت‌تر از طهران گذشته روبه‌رو هستیم. بر اساس اسناد و منابع معتبری که از متون تاریخی و جغرافیائی کهن وجود دارد، تهران قطعاً در قرن ششم از آبادی‌های سرسبز و پرجمعیت شمال ری بوده و تا کنون روزهای زیادی را به خود دیده و با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بوده است. خیابان‌های قدیمی تهران، گنجینه‌ای غنی از تاریخ‌اند. کوچه‌هایش راوی داستان‌ها و سرگذشت‌های مختلفی است و محله به محله‌اش داستان و حکایتی دارد که برای گردشگران دیگر کشورها می‌تواند بسیار جذاب باشد.

از دیرباز، تهران شهری با ظرفیت پذیرش و مسالمت با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و ادیان مختلف بوده است. با وجود ۹۱ کنیسه و حدود ۱۱ کلیسای فعال و آتشکده بیشترین تنوع در زمینه مکان‌های دینی را در میان شهرهای اسلامی دارد. چهارراه ادیان تهران واقع در خیابان سی تیر، تقاطعی با مراکز مهم دینی مسلمانان، مسیحیان و ارامنه، کلیمیان و زرتشتی‌ها بوده که هنوز پذیرای پیروان این ادیان و گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

اما خطری که امروز هویت مسالمت‌جویانه و صلح‌طلب تهران را تهدید می‌کند این است که به سبب عدم ارائه یک تصویر واقع‌بینانه و به‌روز از تهران در فضای بین‌المللی، جایگاه این شهر نزد فضای جهانی بسیار کم‌فروغ‌تر از چیزی است که باید باشد. جاذبه‌های تهران –چه جاذبه‌های سنتی و تاریخی و چه جاذبه‌های جدید و مدرن آن - به درستی در سطح بین‌الملل معرفی نشده است و فراتر از آن حتی در نمایش تجربیات موفق شهری تهران نیز ضعیف عمل شده است. گردشگری شهری صرفا یکی از آن زمینه‌هایی است که از این مسئله آسیب دیده و نتوانسته آنچنان که باید در زمینه کسب درآمد پایدار شهری موفق عمل نماید.

از این منظر، بسیاری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی تهران، برای گردشگران خارجی ناشناخته و غریب است. موزه‌های بزرگ و ارزشمند، بناهای تاریخی فراوان، خانه‌های تاریخی مشاهیر، بقاع متبرکه، مساجد، کلیساها، بازارها و البته تاریخ شفاهی انباشته شده از بزرگان و مشاهیر و عرفا و هنرمندان نامی، تهران را به شهری غنی از لحاظ پیشینه و تاریخ بدل کرده است.

اگرچه کلانشهر تهران نیز همانند بسیاری از همتایان خود با معضلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا و ... روبروست اما می‌توان با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای بین‌الملل، بسیاری از این معضلات را رفع کرد.

لذا مناسبت هفته و روز تهران، فرصت خوبی است تا ضمن معرفی بیشتر تجارب موفق شهری تهران، به این پرسش پاسخ داده شود که چرا تهران آنطور که باید در دنیا شناخته شده نیست؛ که اگر به این موضوع بیشتر توجه شود، نه تنها زمینه معرفی بیشتر جاذبه‌ها و تجربیات شهری تهران به شهروندان دیگر شهرهای جهان فراهم می‌شود، بلکه زمینه کسب درآمدهای پایدار شهری، افزایش نشاط اجتماعی و آرامش خاطر بیشتر شهروندان را نیز فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، تهران به عنوان قدیمی‌ترین پایتخت رسمی ایران، می‌بایست به بازتعریف جایگاه خود در سطح بین‌الملل پرداخته و با توسل به دیپلماسی شهری فعال و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی، از موانع و محدودیت‌های موجود سیاسی‌ها عبور نماید و نقش جهانی خود را ایفا نماید. شهر تهران خصیصه‌های منحصربفردی دارد که هر یک از آنها می‌تواند موضوعی برای پردازش و گسترش روابط با شهروندان شهرها و کلانشهرهای مختلف دنیا باشد.

معرفی تجربیات موفق تهران در حوزه مدیریت شهری، مستندسازی پروژه‌های شهری، شرکت در جوایز بین‌المللی مدیریت شهری و ثبت آثار فاخر، همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد بین‌المللی و ایجاد شبکه‌ای کارآمد از ایرانیان موفق در سطح بین‌المللی، فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای معرفی درست تهران نام برد.

با بهره‌گیری از یک دیپلماسی شهری موثر، تقویت روابط با شهرهای خواهرخوانده، گسترش روابط دو و چند جانبه و فعال کردن بخش‌های مختلف مدیریت شهری در حوزه‌های بین‌المللی، ارتباط تهران با سایر شهرهای جهان به سرعت در حال گسترش است و تعاملات و مناسبات مقبولی در حوزه مدیریت شهری در حال برقراری است.

حدود ۵۰ شهر مهم جهان، با تهران رابطه خواهرخواندگی و تفاهم‌نامه همکاری دارند و در حال انجام مذاکرات برای انعقاد پیمان خواهرخواندگی با شهرهای مهم دیگری نیز هستیم. سفیران و رایزن‌های فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف جهان در برنامه‌های متنوع هفته تهران در کنار ما خواهند بود و پیام ما را به گوش جهان خواهند رساند. امیدواریم نتیجه این تبادل تجربیات با شهرهای مهم جهان توسعه و آبادانی هر چه بیشتر تهران باشد.

کد خبر 555123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha