دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: رأی منفی مردم ایرلند به اجرای پیمان لیسبون بار دیگر اتحادیه اروپا را با بحرانی دیگر در جهت تحقق اهدافش روبه‌رو کرد

هانس – گرت پوترینگ، رئیس آلمانی پارلمان اروپا در این باره در گفت‌وگویی با رادیو دولتی کشورش اظهار داشت‌: اتخاذ چنین تصمیماتی که در چارچوب اتحادیه اروپا می‌گنجد باید در قالب رأی گیری‌های پارلمانی صورت گیرد. 

وی با انتقاد از برگزاری همه پرسی در ایرلند تصریح کرد: ایرلند نیز مانند فرانسه و هلند اتحادیه اروپا را با بحران و مشکلی روبه‌رو کرده که باید برای حل آن گزینه خاصی مورد استفاده قرار گیرد. 

رئیس پارلمان اروپا با توجه به نوع پست خود در پیشبرد برنامه‌های اتحادیه اروپا خاطر‌نشان کرد‌: پارلمان‌ها برای اتخاذ تصمیمات سیاسی بهترین و شایسته‌ترین نهاد ممکن در هر جامعه هستند که می‌توانند به عنوان تکیه گاه مطمئن به‌شمار آیند. 

پوترینگ در ادامه این گفتگو اظهار داشت‌: چنانچه پیمان اصلاحی قانون اساسی واحد اروپا نتواند به مرحله اجرا در‌آید‌، آنگاه باید فکر بسط و گسترش اتحادیه اروپا را به خصوص با به عضویت در آوردن کاندیداهای جدید از سر بیرون کرد. 

وی با بیان این مطلب که اتحادیه اروپا آمادگی ارائه خدمات به 500 میلیون شهروند و 27 کشور اروپایی را دارد‌، گفت‌: در حال حاضر با رای منفی مردم ایرلند به پیمان لیسبون همه چیز پیچیده و مشکل شده که این اتحادیه را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است.

رئیس پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه ما خواهان اروپایی دمکرات‌، متحد و آزاد هستیم‌، اظهار داشت‌: برای دستیابی به تمام این اهداف نیازمند همکاری‌های سازنده همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستیم. 

از سوی دیگر «اکسل پونیاتوسکی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجمع ملی فرانسه نیز در گفت‌وگویی که با همین شبکه رادیویی انجام داده در این زمینه گفت‌: وقتی برخی از کشورهای برای دستیابی به پیشبردهای لازم در زمینه تحقق برنامه‌های اتحادیه اروپا هیچ تلاشی نمی‌کنند باید راهی را برای رهایی از وضعیت سکون جست. 

وی با اشاره به ریاست آتی فرانسه بر اتحادیه اروپا تصریح کرد‌: مخالفت مردم ایرلند با اجرای پیمان لیسبون نه تنها اتحادیه اروپا بلکه پاریس را با مشکلی پیچیده روبه‌رو کرده است. 

نماینده مجمع ملی فرانسه به عنوان یک اروپایی با اظهار تاسف نسبت به آنچه که روی داده‌، خاطر‌نشان کرد‌: باید به تصمیم مردم ایرلند احترام گذاشت. 
پونیاتوسکی درباره راه‌حل معضل به‌وجود آمده گفت‌: در حال حاضر برنامه خاصی برای رفع این موضوع مطرح نشده است. 

این سیاستمدار که مردم کشورش نیز به قانون اساسی واحد اروپا رأی منفی داده‌اند در ادامه سخنان خود به رادیو دولتی آلمان گفت‌: به‌نظر می‌رسد باید برای برطرف کردن بحران موجود در اتحادیه اروپا که بر سر پیمان واحد اروپایی باید مکانیسمی قانونمندی را در پیش گرفت.   این در حالی است که «مارتین شولتز» نماینده سوسیال دموکرات پارلمان اروپا نیز در گفتگویی با این رسانه آلمانی تصریح کرد‌: باید درباره رأی منفی مردم ایرلند به پیمان لیسبون بحث‌های لازم انجام شود. 

وی در تشریح علل ناکامی پیمان لیسبون در ایرلند گفت‌: از جمله این عوامل می‌توان به عملکرد ضعیف دولت ایرلند در اطلاع‌رسانی به هنگام به مردم این کشور اشاره کرد. 
به نظر می‌رسد که مردم ایرلند سوء‌تفاهماتی از قانون اساسی واحد در ذهن داشتند که اصلاحات انجام شده روی آن و تبدیل آن به پیمان لیسبون به اطلاع دقیق آنان نرسید. 
نماینده پارلمان اروپا همچنین تصریح کرد‌: مقامات فرانسه‌، هلند و ایرلند اکنون باید رابطه تنگاتنگی را با مقامات اتحادیه اروپا برقرار کنند تا بتوان راهی را برای تحقق آرمان‌های اتحادیه اروپا پیدا کرد.

منبع‌: همشهری امارات به نقل از دویچه وله

کد خبر 55108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز