چند وقتی است که اهالی محله حشمتیه و قصر، دبستان و ارامنه صاحب یک رادیو شده‌اند. رادیو محله یک رادیوی محلی است که به تولید پادکست و فایل‌های صوتی خبری از محله می‌پردازد.

رادیو

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد: این فایل‌ها روی کانال تلگرامی ‌قرار می‌گیرند و اهالی می‌توانند با عضویت در این کانال هم به پادکست‌ها گوش دهند و هم مشکلاتشان را با مسئولان رادیو در میان بگذارند تا به مدیریت شهری منتقل شود. مدیر این رادیو «سمیه عزتی» معاون اجتماعی شهردار ناحیه ۵ منطقه ۷ است و مدیران محله‌های دبستان، حشمتیه و ارامنه با او همکاری می‌کنند.

 رادیو محله از کی و با چه ایده‌ای شروع به کار کرد؟
با شیوع کرونا بخشی از فعالیت‌هایی که در بوستان‌ها انجام می‌شد، لغو شد و یا به‌صورت خیلی محدود صورت گرفت. یعنی اگر در ماه ۱۰ برنامه اجرایی داشتیم، الان یک برنامه اجرا می‌شود. به همین دلیل و با توجه به اینکه همه فعالیت‌ها از جمله کلیپ‌های آموزشی به‌صورت مجازی انجام می‌شود، سعی کردیم خلاقیت داشته باشیم. رادیو محله یکی از این کارها بود. در ناحیه ۵ با ۳ مدیر محله صحبت کردیم که رادیو محله را راه بیندازیم که هم درباره برنامه‌های‌سرا و سمینارها و فرهنگسراها و درمانگاه‌ها اطلاع‌رسانی داشته باشیم و هم با اهالی در ارتباط باشیم. آقای حسینیان، مدیر محله دبستان هم با توجه به صدای خوبی که دارد، گویندگی این کار را قبول کرد. از اواخر تیرماه و از زمان راه‌اندازی این رادیو ۳ برنامه تولید کرده‌ایم، اما در طول محرم نتواستیم برنامه‌ای داشته باشیم. هرچند برنامه جدید هم به‌زودی تولید می‌شود و در اختیار اهالی قرار می‌گیرد. موضوع این برنامه کارهایی است که در طول هفته در سرای محله‌ها و شهرداری انجام شده است.


 منابع خبری شما چیست؟
 ما اخبار را از اداره شهرسازی، عمران و از خدمات شهری درباره اینکه چه خدماتی در کدام خیابان‌ها انجام شده است، دریافت می‌کنیم و این برنامه‌ها را در رادیو انعکاس می‌دهیم. همین‌طور در مناسب‌های مختلف برنامه داریم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. از این پس قرار است هر بار یک بحث آموزشی را هم مطرح کنیم. مثلاً چند روز پیش مطالب خیلی خوبی درباره حمایت از حیوانات در کانال‌های مختلف کار کرده بودیم. قرار است این مسئله را در پادکست‌ها هم مطرح شود. از طرف دیگر در محله چهارشنبه‌های پاک را داریم که می‌توانیم این مسئله را هم در رادیو محله مطرح کنیم.


 ضرورت این کار چه بود؟
ضرورتش همان گسترش فعالیت‌های مجازی و کار خلاقانه است که قبلاً در هیچ‌کدام از نواحی منطقه خودمان انجام نشده بود. می‌خواستیم صدای شهروندان از طریق ما به شهرداری برسد.


 فعالیت رادیو به همین شکل پیش خواهد رفت؟
کار این رادیو چند مرحله دارد. در فاز اول تصمیم گرفتیم فقط برنامه‌های اداره‌های مختلف ناحیه از جمله اداره اجتماعی، عمران شهرسازی و خدمات شهری را منعکس کنیم. همین‌طور اقداماتی را که در زمینه نظافت خیابان‌ها و در بوستان‌ها وفضای سبز انجام شده به اطلاع شهروندان برسانیم. به تدریج وارد فازهای بعدی می‌شویم که ضبط صدای شهروندان است.


 مردم با این رادیو ارتباط برقرار کرده‌اند؟
فکر می‌کنم تا حدودی از این اقدام خبر دارند، ولی هنوز ارتباطی که دوست داریم برقرار نکرده‌اند. شاید هم زود است و باید صبر کنیم. در فاز بعدی که صدای شهروندان را در رادیو خواهیم داشت، مسلماً اتفاق بهتری می‌افتد. وقتی شهروندان متوجه شوند صدایشان به گوش شهرداری می‌رسد، حتماً ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.


 این پادکست‌ها چه زمانی منتشر می‌شوند؟
روزهای چهارشنبه هر هفته قسمت‌های جدید این پادکست‌ها منتشر می‌شوند.


 فکر می‌کنید این کار چقدر می‌تواند به حل معضلات شهری کمک کند؟
فکر می‌کنم اگر کار ابتر نماند و بتوانیم همکاری همه ارگان‌ها و همراهی مردم را داشته باشیم، اتفاقات خوبی می‌افتد. بعد از کرونا فعالیت‌سراهای محله‌ها به‌صورت حضوری و فیزیکی کمتر شد. گرچه در فضای مجازی فعال هستند. انگار وارد یک برهه جدید شده‌ایم. همه چیز را به نظرم باید به سمت فضای مجازی ببریم تا حضور مردم در این شرایط در اماکن عمومی‌کم‌تر شود. اصلاً کرونا هم که پیش نمی‌آمد، با توجه به گسترش فضای مجازی فعالیت‌ها خود به خود به همین سمت پیش می‌رفت. از جمله استارت‌آپ‌ها. بنابراین رادیو محله اقدام خوبی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. به شرط اینکه واقعاً کار کنیم و تنها تولید یک برنامه برایمان مهم نباشد.


 مردم چطور می‌توانند با این رادیو همکاری داشته باشند و مشکلاتشان را مطرح کنند؟
اهالی می‌توانند در همان کانال برایمان پیام بگذارند و مشکلشان را مطرح کنند یا آن را از طریق شورایاران به گوش ما برسانند. این مشکلات را در جلسات هفتگی که با شهردار ناحیه مطرح می‌کنم و مهندس حیدرپور و سایر مدیران ناحیه ۵ تا جایی که اعتبارات اجازه دهد، برای حل آنها اقدام می‌کنند.

سیدامیر حسینیان/ مدیر محله دبستان و فعال حوزه برنامه‌سازی
خوراک فرهنگی برای اهالی منطقه ۷
هدف ما از این برنامه اطلاع‌رسانی به مخاطبان بود. به دلیل کرونا بخش زیادی از مخاطبان حضوریمان را از دست دادیم و سعی کردیم این شکاف را کمتر کنیم. در عین حال‌سراهای محله و شهرداری تلاششان را در انجام وظایفی که برعهده دارند، می‌کنند. ما سعی کردیم با این برنامه هم نیازهای اجتماعی را در زمینه عمران و فرهنگ به گوش مسئولان برسانیم و هم اقداماتی را که مسئولان انجام داده‌اند، منعکس کنیم تا اهالی مطلع شوند. در گام دوم سعی کردیم اخباری را از محله‌ها داشته باشیم مبنی بر اینکه چه کارهایی در شهر در حال صورت گرفتن است. مثلاً مردم صبح که از خانه بیرون می‌آیند ممکن است متوجه آسفالتی که تازه عوض شده، نشوند. ما این موارد را اطلاع می‌دهیم. این کار اصطکاک اجتماعی را کاهش می‌دهد و مردم را متوجه اتفاقاتی که در شهر افتاده، می‌کند. هدف بعدی این است که به مردم در مورد کارهایی که قرار است انجام شود، اطلاع‌رسانی کنیم. بعد هم اگر بتوانیم با اداره‌ها و سازمان‌ها ارتباط برقرار کنیم، در مورد فعالیت آنها به اهالی خبررسانی می‌کنیم تا آگاهی داشته باشند. به‌عنوان مثال اگر اداره برق برنامه جابه‌جایی تیرهای برق را داشته باشد، ما آن را به اهالی اطلاع می‌دهیم تا بدانند در چه روز و ساعتی با قطعی برق مواجهند و بتوانند برنامه‌ریزی کنند. در حوزه اجتماعی‌سراهای محله‌ به دلیل کرونا به سمت فعالیت در فضاهای مجازی پیش رفته‌اند. مخاطب مجازی ما امروز نیازمند یکسری بسته‌های اطلاعاتی است. اگر او را رها کنیم، از دستش داده‌ایم. به همین دلیل باید به او خوراک فرهنگی بدهیم. این خوراک فرهنگی از طریق پادکست‌ها می‌تواند خیلی دلنشین‌تر باشد. ضمن اینکه نشان می‌دهد شهرداری وسراهای محله‌ها نگاه سنتی ندارند. پادکست‌ها گزارش‌هایی هستند که به اقتصاد کلان دنیا کمک می‌کنند و باعث می‌شود مردم در کمترین زمان به بیشترین اطلاعات دست پیدا کنند. هدف ما هم همین است. در ضمن سعی می‌کنیم از موسیقی‌های جدید استفاده کنیم تا مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند. می‌خواهیم در هر قسمت از این برنامه با یکی از نخبگان با قدیمی‌های محل صحبت کنیم. همین‌طور به معرفی یکی از بناهای هویتی محل مثل عمارت کلاه‌فرنگی بپردازیم.

متقی محسن /مدیر محله حشمتیه
پاتوق مجازی شهروندان و مدیران شهری
به دلیل شیوع کرونا و کمرنگ شدن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و مشارکت شهروندان تصمیم گرفتیم با همکاری اداره اجتماعی ناحیه ۵ و محله‌های سه‌گانه ناحیه یک رادیوی هفتگی راه بیندازیم و فعالیت‌هایی را که در طول هفته انجام می‌شود، در قالب پادکست به اطلاع شهروندان و اهالی ناحیه برسانیم. قصد داریم برای ارتباط بیشتر شهروندان با این رادیو مشارکت آنها را در تهیه این برنامه هفتگی جلب کنیم. قرار است یک روز در هفته را مشخص کنیم که شهروندان پیام‌های صوتی خود را برای ما بفرستند و اداره‌های مختلف یا شهردار ناحیه پاسخگوی این پیام‌ها باشند. رادیو محله در واقع پاتوقی است برای گفت‌وگوی شهروندان و مدیران شهری و اینکه با برنامه‌هایی که در طول هفته برگزار شده، آشنا شوند.

کد خبر 550383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha