اصغر بادپر : این‌جا در خانه، زنگ‌تفریح بوی قورمه‌سبزی می‌دهد! می‌توانم تا چند دقیقه به آغاز کلاس درس بخوابم، صبحانه را هرساعتی خواستم بخورم، درِ یخچال هم به‌رویم باز است و نیاز به خرید از بوفه‌ی مدرسه ندارم. حالا زنگ‌تفریح‌های عجیب و جدیدی را تجربه می‌کنم.

زنگ‌تفریح بوی قورمه‌سبزی می‌دهد

در آموزش آنلاین و مجازی بسیاری از مدرسه‌ها، بین کلاس‌های درسی، زمان نسبتاً زیادی را (تقریباً تا دو برابر زنگ‌تفریح‌های معمول مدرسه)، به استراحت اختصاص داده‌اند. زنگ‌تفریح‌های متفاوتی که می‌توانند بر روی آموزش تأثیر مثبت یا منفی بگذارند.

«مریم مراداُف»، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه از اهمیت تغذیه و تحرک در زنگ‌تفریح کلاس‌های آنلاین می‌گوید: «همیشه اولین نکته‌ای که در روزهای مدرسه به آن تأکید می‌کردیم، صبحانه بوده است. حالا چون کلاس‌ها در چارچوب مدرسه اجرا نمی‌شود، دانش‌آموزان ممکن است از بعضی نکات غافل شوند، در حالی که لازم است مثل قبل، زودخوابیدن را فراموش نکنند. حتی اگر قرار نیست مسیر خانه تا مدرسه را طی کنند و یا نظارتی بر حضور و غیاب نباشد، ایده‌آل‌ترین زمان خواب بین ساعت ۹ تا ۱۰ شب است.»

او می‌گوید: «نوجوانان یادشان باشد اگر قرار نیست با پوشش مدرسه، پای لپ‌تاپ یا هروسیله‌ی دیگری بنشینند، به‌هرحال اطلاعاتی به‌صورت آنلاین به آن‌ها داده می‌شود و باید آن‌ها را یاد بگیرند و در این شرایط لازم است برای سلول‌های مغزی، تغذیه‌ی مناسبی تأمین کنند.

پس در آموزش به هرشکلی که باشد، نیاز به سوخت داریم و وقتی صبحانه نخوریم، انگار ماشین بدون سوخت را می‌فرستیم برای مسابقه.»

بچه‌ها چه‌طور سلول‌های مغزی را آماده کنند؟

خواب و صبحانه‌ی مناسب می‌تواند ذهن را آماده و فعال ‌کند.  مراد اُف می‌گوید: «در فرآیند یادگیری، تنها ماده‌ای که مغز استفاده می‌کند، قند است و مغز فقط در شرایط خیلی خاص، سراغ مواد غیرقندی می‌رود؛ اما برای صبحانه بهتر است ترکیب کربوهیدارت پیچیده داشته باشیم؛ مثل نان که اگر سبوس‌دار باشد بهتر است. خرما و مغزهای گیاهی، پروتئین‌هایی مثل عدسی، پنیر، تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمروی کم‌روغن هم خوب است.»

تغذیه در زنگ‌تفریح چه‌طور باشد؟

این کارشناس تغذیه می‌گوید: «نوجوانان برای تأمین قند مورد نیاز بدن در زنگ‌تفریح، بهتر است مواد قندی استفاده کنند؛ البته منظورم قند ساده نیست! میوه‌ی خشک مثل برگه‌های زردآلو، میوه‌ی تازه و خرما در قالب خشکبار مصرف کنند. سپس به مصرف مایعات توجه کنند؛ مایعاتی مثل شیر می‌توانند بدن را از خشکی نجات دهد، چون خشکی بدن، توان یادگیری را کاهش می‌دهد. هم‌چنین یادشان باشد مصرف مواد چرب، بدن را به سمت کم‌تحرکی و بی‌حالی می‌برد.»

در زنگ‌تفریح‌های خانگی، باید دیگر چه شرایطی داشته باشند؟

نوجوانان این‌روزها در شرایطی درس می‌خوانند که زندگی یک‌نواختی دارند؛  دوستانشان نیستند و تحصیل هم به شرایط داخل خانه محدود شده‌ است. از طرفی چون بی‌تحرک نشسته‌اند، بهتر است در زمان استراحت یا زنگ‌تفریح، چند حرکت ورزشی ساده انجام دهند؛ مثل توپ‌بازی سبک یا نرمش ساده.

مراد اُف معتقد است: «این ورزش‌های ساده به ترشح هورمون‌های مناسب برای یادگیری، کمک می‌کنند؛ مثل اندروفین و مواد شادی‌بخشی که ذهن را آزاد می‌کنند. اگر هم بالکن دارند می‌توانند بروند کمی هوای تازه بخورند. چون بچه‌ها در زنگ‌تفریح مدرسه، راه می‌روند و بازی می‌کنند و حالا در خانه باید جای آن نشاط را پر کنند.»

کد خبر 549754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha