استعدادهای هنری بسیاری در ایام محرم امسال ارادت خود به اهل‌بیت(ع) را به وسیله هنرشان نشان دادند.

تجربه نقاشي روي انتن

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: یکی از این افراد، «کیمیا ترابیان» نوجوان ۱۳ ساله ساکن محله مطهری است که اخیراً صدا و سیمای جمهوری اسلامی از او برای حضور در یک برنامه تلویزیونی دعوت کرد تا به‌صورت زنده تابلوی «پسرم علی اصغر(ع)» را به وسیله رنگ روغن نقاشی کند. او حدود ۹ سال است که در رشته نقاشی فعالیت می‌کند و کسب رتبه‌های برتر در جشنواره‌های هنری گواه استعداد اوست. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند نوجوان ساکن منطقه ۱۵ پای صحبت‌هایش نشستیم.  

وقتی یک نوجوان در سن ۱۳ سالگی می‌تواند در عرصه هنر خوش بدرخشد پر واضح است که مسیر طولانی را برای رسیدن به این مرحله طی کرده است. کیمیا ترابیان، در این‌باره می‌گوید: «علاقه من به نقاشی به سال‌ها قبل بر می‌گردد. خانواده‌ام می‌گویند از ۴ سالگی نقاشی را شروع کرده‌ام. ابتدا با مدادرنگی شروع شده اما در حال حاضر در بخش‌های مختلف حوزه نقاشی از جمله سیاه قلم، رنگ روغن، آبرنگ و اکرولیک فعالیت می‌کنم. از مهم‌ترین آثار هنری‌ام می‌توانم به ۱۰ تابلوی رنگ روغن اشاره کنم. با توجه به اینکه هنر نقاشی بسیار فرّار است، من همچنان به‌صورت خصوصی نزد یک استاد باسابقه و ماهر تحت تعلیم هستم.» 

  • حضور در برنامه «آن روی سکه»  

مسئولان واحد هنری صدا و سیما به مناسبت شهادت حضرت علی اصغر(ع) از طریق باشگاه خبرنگاران جوان از ترابیان برای حضور در برنامه «آن روی سکه» دعوت کردند تا هنرنمایی کند. ترابیان در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: «حضور در برنامه زنده تلویزیونی «آن روی سکه» تجربه جدیدی بود که بار دیگر خود را محک بزنم و هنرم را به نمایش بگذارم. در این برنامه از من خواسته شد تا به‌صورت زنده تابلوی «پسرم علی اصغر(ع)» را با ماهیت مذهبی که به نوعی واقعه عاشورا را تداعی می‌کند و تصویری از دست حضرت علی اصغر(ع) است به تصویر بکشم. کشیدن این تابلو روی آنتن زنده حدود یک ساعت و نیم طول کشید. در تمام این مدت استرس وجودم را فرا گرفته بود اما حس خوبی با کشیدن تابلو داشتم، چون نفس کار زیبا بود و طرحی که انتخاب کرده بودم طرحی مذهبی بود و چون دقیقاً تابلوی حضرت علی اصغر(ع) را در روزی که متعلق به آن حضرت بود نقاشی می‌کردم برایم باعث افتخار بود.» ترابیان علاوه بر تجربه حضور در برنامه تلویزیونی در جشنواره‌های مختلف هنری هم توانسته خوش بدرخشد. او در سه جشنواره انار، مشکات و جشنواره هنری مدرسه توانسته رتبه نخست را از آن خود کند.  

  • زیرساخت هنر در منطقه فراهم نیست 

استعدادهای هنری بسیاری در مناطق جنوبی شهر، از جمله منطقه ۱۵ وجود دارند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های هنری، ناشناخته مانده‌اند. ترابیان با یادآوری این موضوع، درباره جدی گرفتن ساعات هنر توسط دبیران و ایجاد زیرساخت هنر در مناطق جنوب شهر می‌گوید: «در مدارس، زنگ هنر ماهیت خاصی برای دانش‌آموزان ندارد و آنها تصور می‌کنند زنگ هنر زنگ خوش‌گذرانی و تفریح است. این درحالی است که تعداد معدودی از دبیران در زنگ هنر به‌صورت جدی مباحث هنر را تدریس می‌کنند. جدی نگرفتن زنگ هنر باعث می‌شود استعدادهای هنری برای فراگیری هنر به کلاس‌های خصوصی که هزینه‌های بسیاری دارد، مراجعه کنند. مسئولان مدارس بهتر است برای تدریس هنر از دبیرانی که در این رشته به‌صورت تخصصی آموزش دیده‌اند بهره‌بگیرند تا شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم. همچین زیرساخت و امکانات هنری در مدارس ایجاد کنند؛ از جمله کارگاه نقاشی.»

  • به انتخاب فرزندم احترام گذاشتم 

«نجمه سلیمانی» مادر کیمیا ترابیان، درباره روی آوردن فرزندش به هنر نقاشی می‌گوید: «هرگز دوست نداشتم فرزندم نقاشی را انتخاب کند اما وقتی پشتکارش را دیدم، او را در این مسیر حمایت کردم و به انتخاب او احترام گذاشتم. در این سال‌ها فرزندم را در کلاس‌های مختلفی ثبت‌نام کردم؛ از کلاس زبان گرفته تا کلاس‌های مختلف علمی و آموزشی اما در نهایت در هیچ یک از این کلاس‌ها و دوره‌ها به اندازه کلاس‌های نقاشی و هنر موفق نبود و در نهایت از من خواست که او را در کلاس‌های نقاشی تخصصی و حرفه‌ای ثبت‌نام کنم.»

  • حضور در کلاس بزرگسالان 

حضور در دوره‌های تخصصی نقاشی از کیمیا ترابیان یک هنرمند مسلط به هنر نقاشی ساخته است. هرچند ابتدا استاد نقاشی به دلیل سن کم کیمیا حاضر به پذیرش او در کلاس نبود. سلیمانی در این‌باره می‌گوید: «کیمیا را در کلاس‌های نقاشی تخصصی ثبت‌نام کردم. تصور کنید یک دختر بچه ۸ ساله با شاگردان ۳۰ سال به بالا سر یک کلاس حضور داشتند. ابتدا استاد از پذیرش او در کلاس امتناع کرد و معتقد بود که برای فرزندم بسیار زود است که با بزرگسالان یک دوره هنری را بگذراند، چون او تجربه کافی ندارد. اما این مخالت در نهایت به موافقت تبدیل شد و بعد از گذشت مدتی استاد نقاشی از پیشرفت و استعداد کیمیا شگفت‌زده شد و کیمیا توانست خودش را خوب نشان بدهد.»

  • هزینه‌های رشته هنر بالاست

تابلوهای کیمیا ترابیان ارزش‌های هنری قابل توجهی دارد و او برای خلق این زیبایی‌ها هزینه‌های زیادی صرف کرده است. سلیمانی با اشاره به هزینه‌های زیاد رشته نقاشی می‌گوید: «رشته نقاشی هزینه‌های زیادی دارد. از خرید رنگ روغن و بوم و قلم گرفته تا هزینه کلاس‌های خصوصی و آنلاین. در ایام کرونا، کیمیا به‌صورت آنلاین آموزش نقاشی می‌دید و در این مدت توانست تابلوی صحرا را خلق کند که اثر زیبایی است. اما همین دوره‌های آنلاین هزینه بسیاری دارد. به‌عنوان مثال، برای نیم ساعت تدریس آنلاین مبلغ قابل توجهی را باید پرداخت کرد. اگر مسئولان هنرمندان محلی را حمایت کنند، آنها در این مسیر تشویق می‌شوند و با جدیت هدف خود را دنبال می‌کنند و مایه افتخار محله و منطقه خود می‌شوند.»

  • استفاده از ظرفیت‌سراهای محله 

سراهای محله به‌عنوان ظرفیت‌های فرهنگی واجتماعی در هر محله می‌توانند مکان مناسبی برای رشد استعدادهای هنری باشند. سلیمانی با یادآوری این موضوع می‌گوید: «مسئولان می‌توانند از ظرفیت‌سراهای محله استفاده کنند و فضایی را در اختیار استادان قرار بدهند تا استعدادهای هنری محله‌ها در این مکان‌ها تعلیم ببینند. در این‌صورت هم هزینه رفت‌وآمد هنرجو کاهش پیدا می‌کند و هم دستمزد استادان طبق تعرفه در نظر گرفته می‌شود. وقتی هزینه‌ها کم و معقول شود دانش‌آموزان با استعداد بسیاری می‌توانند در رشته‌های مورد علاقه خود فعالیت داشته باشند. این درحالی است که در تک تک محله‌های منطقه ۱۵ دانش‌آموزان و نوجوانان با استعداد متعددی وجود دارند که به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در رشته مورد علاقه خود فعالیت داشته باشند.» 
 

کد خبر 549094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha