محله‌های مرکزی تهران این روزها شاهد افزایش جمعیت، ساخت‌وسازها و فضاهای متراکم شهری‌اند و تأمین فضای سبز برای شهروندان به یک آرزوی تبدیل شده است،

اتراق نارنج ها

 همشهری آنلاین_فاطمه عسگری‌نیا:  اما چندی است که با اجرای طرح نارنجستان و کاشت درختان نارنج در محله‌های منطقه ۱۱ سرانه فضای سبز هر محله در حال افزایش است. خیابان شریفی در محله راه‌آهن یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های منطقه ۱۱ است که با کمک اهالی محله، مدیران شهری و شورایاری محل ۱۵۵ اصله نهال در پیاده‌راه‌هایش کاشته شد.  

یک سوی شریفی به خیابان شوش می‌رسد و سوی دیگر به خیابان مختاری. اهالی ساکن در این خیابان از آن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های محله راه‌آهن یاد می‌کنند و می‌گویند: «در این خیابان تهرانی‌های اصیل و قدیمی ‌زندگی می‌کنند که پای قصه‌های هرکدام که بنشینیم روایتی جذاب و شنیدنی از تاریخ این محله دارند، مخصوصاً درختان نارنجی که در حیاط خانه‌ها بوده و دیگر امروز ردی از آنها در آپارتمان‌ها پیدا نمی‌شود.»
حاج «محسن امیری» یکی از تهرانی‌هایی است که هنوز در خانه کوچک اما باصفایش درخت نارنج قدیمی ‌هر سال بار می‌دهد و از عطرش هم‌محله‌ای‌ها سرمست می‌شوند. او می‌گوید: «قدیم در حیاط اغلب خانه‌ها درختان میوه دیده می‌شد، از درخت توت و نارنج گرفته تا انجیرهای سیاه و خرمالوهای نارنجی که مثل چراغ در میانه محل می‌درخشیدند.»
 می‌گوید: «اسم و رسم نارنج به شیراز برمی‌گردد، اما نارنج‌های تهران هم کم برای تهرانی‌های اصیل و قدیمی‌خاطره‌ساز نبوده‌اند. حیف که دیگر خانه‌ها حیاطی برای کاشت این درختان مثمر ندارند.»
درست است طبق گفته‌های آقای امیری دیگر خانه‌های تهران حیاط ندارند تا درختان نارنج در آنها کاشته شود، اما با شروع نهضت کاشت درختان میوه در معابر شهری ‌این روزها نهال‌های نارنج مهمان کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شده‌اند و استقبال شهروندان هم از اجرای چنین طرحی در پایتخت در نوع خود بی‌نظیر است.  
«زهرا الوندی» یکی از اهالی محله راه‌آهن که همراه فرزندانش در مراسم کاشت درختان نارنج در خیابان شریفی شرکت کرده است، می‌گوید: «هرکدام از نهال‌هایی را که همراه فرزندانم در این خیابان کاشته‌ایم، از آن خود می‌دانیم و موظفیم برای نگهداری و رسیدگی به این درختان تلاش کنیم.»
او همین‌طور که صحبت می‌کند به دختر کوچکش کمک می‌کند تا نهال نارنج را در زمین بکارد و می‌گوید: «همه اهالی محل باید در نگهداری از این درختان بکوشند و کمک کنند تا محله‌ای زیبا و چشمنواز داشته باشیم.» شوق و ذوق بچه‌های محله راه‌آهن برای کاشت درختان نارنج آنقدر زیاد است که امیرحسین از خیر نان خریدن می‌گذرد و برای کاشت یکی از این درختان به سمت مسئولان شهری می‌آید. او پولی را که قرار بود با آن نان بخرد، به دست ما می‌دهد تا برایش نگه داریم و با شوقی وصف‌نشدنی نهالی را در دل زمین می‌کارد. او می‌گوید: «دوست دارم هرچه زودتر درختم بزرگ شود و میوه بدهد.»
امیرحسین بعد از کاشت درخت برای خریدن نان می‌رود، اما برگشت دوباره‌اش به عقب و نگاه مشتاقش به درختی که کاشته حکایت از دلبستگی او به این نهال دارد. رقابت بچه‌های محل در کاشت نهال شروع می‌شود. عسل در سوی دیگر خیابان در حالی که ماسک بر چهره دارد، برای کاشتن نهال نارنج بیقراری می‌کند. دوست دارد خودش به تنهایی درختش را بکارد. هرچند حریف عمو باغبان محله نمی‌شود و مراحل خاکریزی پای نهال را با هم انجام می‌دهند، اما از همه قول می‌گیرد که پنجمین درخت از سمت خیابان شوش را درخت او بدانند.  

  •  افزایش فضای سبز با کاشت تک‌درخت‌ها

دبیر شورایاری محله راه‌آهن که این روزها سهم زیادی در جلب مشارکت مردم و دعوت از آنها برای بهبود سیمای شهری محله‌شان دارد، با اشاره به کمبود فضای سبز در محله راه‌آهن و نبود ظرفیت‌های جدید برای ایجاد این فضا می‌گوید: «تأمین زمین برای افزایش سرانه فضای سبز با توجه به تراکم بالای ساختمان‌ها در این محله امکان‌پذیر نیست و ما چاره‌ای جز افزایش سرانه فضای سبز با کاشت تک‌درخت‌ها در معابر نداریم.»
«علی‌اصغر فراهانی» همواره بر جلب مشارکت‌های مردمی‌ در اداره امور محله تأکید دارد و معتقد است اگر مردم را در امور محله شریک بدانیم ماندگاری کارها بیشتر خواهد شد. او می‌گوید: «ما کاشت درختان نارنج در محله راه‌آهن را با همکاری مردم و ساکنان خیابان شریفی دنبال کردیم تا همه اهالی این خیابان نسبت به درختان احساس مسئولیت کنند و در نگهداری از آنها نهایت سعی خود را به کار گیرند.»

  •  ایجاد ۴ بوستان میوه در منطقه ۱۱

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۱ هم در مراسم کاشت درختان نارنج خیابان شریفی حضور دارد. او با اشاره به کاشت درختان میوه در منطقه ۱۱ می‌گوید: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری در سال ۹۵ بر ضرورت کاشت درختان مثمر در معابر شهری پایتخت تأکید کردند، کار ایجاد باغ‌های میوه در منطقه ۱۱ و کاشت تک‌درخت‌های میوه در معابر شهری در دستور کار ما قرار گرفت.»
«حسن اسدی» می‌گوید: «هم‌اکنون ۴ باغ میوه در بوستان رازی داریم و کاشت درختان میوه چون زیتون و نارنج هم در معابر شهری منطقه ۱۱ شروع شده است.» به گفته او استقبال خوب شورایاران و مردم از کاشت درختان میوه در محله‌ها باعث شده تا این طرح با شدت و قوت بیشتری در منطقه ۱۱ دنبال شود و کاشت ۳۰۰ اصله نهال میوه در معابر شهری این منطقه حکایت از این مهم دارد.»
رئیس اداره فضای سبز منطقه ۱۱ با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در نگهداری از این درختان میوه اظهار می‌دارد: «با کاشت هر درخت ۱۲‌مترمربع به سرانه فضای سبز منطقه اضافه می‌شود.»

  • کاشت ۴۵۵ نهال نارنج در ناحیه ۴

از حدود ۲ ماه پیش تاکنون بالغ بر ۴۵۵ نهال نارنج در ناحیه ۴ منطقه ۱۱ کاشته شده است. شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۱ با بیان این مطلب می‌گوید: «۳۰ اصله از این نهال‌ها در خیابان‌های رجعتی و محلوجی کاشته شده است و ۱۵۵ نهال هم در خیابان شریفی که با کاشت این نهال‌ها ۵۶۴۰‌مترمربع به سرانه فضای سبز ناحیه ۴ افزوده شده است.» «محمدرضافراقتی» با بیان اینکه کاشت نهال میوه در معابر شهری ناحیه ۴ به‌زودی در محله هلال‌احمر هم دنبال می‌شود، یادآور شد: «با اجرای طرح کاشت تک‌درخت در محله، بخش‌ قابل توجهی از سیمای شهری که به دنبال عقب‌نشینی‌ها به هم ریخته بود و به محل پارک خودروها تبدیل شده بود، ساماندهی شد.»

کد خبر 548355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha