قرارشان را گذاشته‌اند برای ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه. هنوز تا آن زمان وقت زیادی باقی است، اما اهالی آنقدر برای انجام این کار مشتاقند که زودتر آمده‌اند.

بوستان ساوار

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: هرکدام‌ کیسه‌ای به دست دارند که مملو از هسته‌های میوه است. روی میز سرای محله هم سینی بزرگی با انواع هسته‌های میوه به زیبایی تزیین شده و همه نوع هسته در آن وجود دارد؛ از هسته میوه‌های نوبرانه بهار و تابستان مانند آلبالو و گیلاس گرفته تا میوه‌های نارنجی رنگ پاییزی. حتی هسته خرما هم این میان جا نمانده است. ۲ سال است که اهالی محله آبشار از اواخر آبان تا اوایل آذر چشم‌انتظار خبری هستند که بگوید حالا وقتش است. آنها منتظر می‌مانند باران پاییزی زمین را سیراب و بستر خاک را برای کاشت دانه آماده کند تا عزم کار کنند و بار وبندیل‌شان را ببندند. گروه فعالان محیط‌زیست محله آبشار آغازگر این حرکت هستند؛ حرکتی که با جمع‌آوری هسته‌های میوه از زباله‌های خانگی‌ اهالی آغاز و به کاشته شدن این هسته‌ها در دل جنگل و بوستان‌های منطقه ختم می‌شود.

«سیده زهرا طالبیان» مدیر سرای محله آبشار، درباره ایجاد باغ از هسته‌های دورریز میوه در منطقه ٢٢ می‌گوید: «این کار برای محیط‌زیست خوب است، اما باید مستمر و همراه با فرهنگسازی باشد. در کنار آن باید خودمان هم الگویی برای دیگران باشیم و این ایده‌ها را اجرا کنیم. با آموزش‌های ما اهالی حتی زباله‌های تر خود را به کمپوست تبدیل می‌کنند، همچنین در مدت یک سال هسته‌های میوه‌های مصرفی‌شان را جمع‌آوری می‌کنند و به سرای محله تحویل می‌دهند تا در زمان مقرر در زمین کاشته و تبدیل به نهال‌های میوه‌های مثمر و غیرمثمر شود.»

  •  ایجاد فضای سبز در دل محله‌ها

یکی با بیل چاله می‌کند و دیگری دانه‌اش را با هزار آرزو می‌کارد. طفلی با اشتیاق ظرف آب را پر می‌کند و پای هسته‌ها می‌ریزد. کمی آن طرف‌تر شهروند دیگری با آجرها دور هسته‌ای که کاشته است، نشانه می‌گذارد تا در طول سال همچون کودک از آن مراقبت کند. طالبیان می‌گوید: «امسال این طرح در ۲ مرحله اجرا می‌شود. در مرحله نخست هسته‌های میوه‌های جمع‌آوری شده از زباله‌های خانگی، در زمینی به مساحت ۲ هزارمترمربع کاشته و در مرحله دوم با کمک هم‌محله‌ای‌ها تعدادی از این هسته‌ها در بوستان ساوار در محله آبشار به دل خاک سپرده خواهد شد. پارک ساوار پارک نوپا و تازه تأسیس است که اسفند سال گذشته در منطقه به بهره‌برداری رسید. به همین خاطر فضا و بستر مناسب زیادی برای کاشت گیاهان گوناگون از جمله نهال‌های درخت دارد. امیدواریم بتوانیم این بوستان را به باغ محلی برای اهالی محله آبشار تبدیل کنیم. با این روش همه شهروندان تهرانی می‌توانند فضای جلو منزل یا بلوک مسکونی‌شان را به باغچه یا فضای سبز تبدیل کنند.»

قرار ما، سال بعد بوستان ساوار

  •  یک طرح و چند هدف

در باغی که قرار است به دست شهروندان ایجاد شود، ۳۰‌گونه هسته میوه درختانی مانند «خرمالو»، «زالزالک»، «گیلاس»، «سیب» و «سنجد» کاشته شده است. حدود یک تا ۳ سال زمان می‌خواهد تا این هسته‌ها به نهال تبدیل شوند و البته نیاز به مراقبت و آبیاری به موقع دارند. اغلب هسته‌هایی که سال گذشته کاشته شده، جوانه زده‌اند و به نهال‌های کوچک و زیبایی تبدیل شده‌اند. «سوسن رستگار» از فعالان محیط‌زیست منطقه به ظرفیت‌های نهفته این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «با کاشت این هسته‌ها و تلاش برای آبیاری و محافظت از آنها برای تبدیل شدن به یک درخت، احساس تعلق بین شهروندان بیدار می‌شود و از منظر محیط‌زیستی هم این هسته‌ها از میوه‌های مصرفی که دور ریخته می‌شوند، جمع‌آوری و کاشته می‌شوند؛ به عبارتی دوباره به چرخه و طبیعت بازگردانده شده‌اند. این حرکت، باعث کاهش تولید پسماند و سرزندگی طبیعت می‌شود. از سوی دیگر با این اقدام، مواد مغذی برای پرندگان و حیوانات که در این محدوده زندگی می‌کنند، تولید می‌شود.»

قرار ما، سال بعد بوستان ساوار

  • طرح «باغ‌سازی» ادامه دارد

طالبیان می‌گوید: «تا کنون در پارک جنگلی چیتگر چندین باغ از نهال‌های میوه کاشته شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین شهرداری‌درصدد است با کاشت درختان مثمر، فضای سبز این بخش از منطقه را توسعه دهد. با گذشت زمان و با ایده‌های نوین و تازه، این حرکت هدفمندتر و پربارتر ادامه خواهد یافت. اکنون هسته‌های میوه به دست اهالی در بخشی از جنگل وسیع محله سروآزاد کاشته شده‌اند تا این دورریزها دوباره به چرخه طبیعت برگردند. پیش از اجرای طرح نیز ۲ باغ میوه با کاشت نهال و یک باغ میوه با کاشت هسته میوه در بوستان جنگلی چیتگر و یک باغ میوه دیگر هم در بوستان تازه تأسیس دیارگاه «تیناز» ایجاد شد و این کار در منطقه ۲۲ ادامه خواهد یافت. اکنون هسته‌های میوه‌ها علاوه بر فضای جنگلی منطقه، در بوستان تازه تأسیس ساوار نیز کاشته می‌شود و این کار ادامه خواهد یافت تا سال‌های آینده این هسته‌ها از دل خاک بیرون بیایند و این بوستان را سرسبز کنند.»

کد خبر 641808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha