جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: برای نخستین‌بار در یک سال گذشته، حجم تقاضا برای خرید سهام در مبادلات هفته گذشته از عرضه پیشی گرفت.

به گزارش همشهری، مبادلات بورس تهران درهفته گذشته با صعود باور نکردنی شاخص‌ها همراه بود به‌طوری که برخی از کارشناسان و فعالان بازار هشدار می‌دهند که ممکن است بورس تهران بار دیگر با حباب قیمت‌ها یا همان پدیده‌ای که بازار سهام در طول سال‌های ۸۲ و ۸۳ با آن روبه‌رو شد مواجه شود.

آمار‌های ارائه شده از سوی بورس تهران نیز حاکی از آن است حجم تقاضا در اتفاقی نادر در مقابل عرضه پیشی گرفته است؛

موضوعی که در تاریخ بورس تهران کمتر سابقه دارد و کارشناسان بازار تحولات هفته گذشته را،  همچون ارائه پیش‌بینی جدید سود شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد خراسان   باعث به وجود آمدن تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های گروه معادن وفلزات و صعود بازار می‌دانند.

در حال حاضر ۴۰ درصد بورس تهران را این گروه در اختیار دارند. شرکت فولاد خوزستان هفته گذشته پیش‌بینی سود خود را تا ۹۵ و شرکت فولاد خراسان تا ۳۰ درصد افزایش داد. 

به‌دنبال انتشار این گزارش‌ها شاخص‌های بورس تهران نیز با صعود‌های رؤیایی مواجه شدند به‌طوری که شاخص قیمت یا شاخص کل بورس تهران ۴۲۴ درصد و شاخص سود نقدی وقیمت با یک هزار و ۸۰۰ واحد رشد مواجه شدند.

آمار معاملات نیز نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات در هفته گذشته ۱۷ درصد رشد کرده است، این در حالی است که تعداد کد‌های جد ید معاملاتی نیز در این هفته با ۲۷ درصد رشد مواجه بوده است.

علی رحمانی، مدیر عامل شرکت‌بورس هم در گفت‌وگو با همشهری، سنگین شدن کفه تقاضا در مقابل عرضه را تایید می‌کند و می‌گوید: حجم تقاضای خرید سهام برای نخستین بار دریک سال گذشته به ۳ برابر عرضه رسیده است.

او درعین حال از سهامداران غیرحرفه‌ای خواست با وجود صعود روند روبه رشد بازار بدون تحلیل وبررسی وارد چرخه معاملات نشوند و حتما با مشاوران سرمایه‌گذاری مشورت کنند.

پیش از این مدیرعامل بورس بارها از کمبود نقدینگی در بازار سخن گفته بود اما به‌نظر می‌رسد بازار در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای شرایط متفاوتی پیدا کرده است، به‌طوری که رحمانی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی بورس تهران این موضوع را تائید کرده و از ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه خبر داده است.

به گفته مدیر عامل بورس، درصورتی که روند حرکت بازار را بررسی کنیم در این روزها ما شاهد ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه هستیم و جریان پول جدید به بازار حجم معاملات را افزایش داده است و به‌نظر می‌رسد اقبال به بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند.

اما به هر حال مردم و سهامداران جزء بهتر است برای خرید سهام به وضعیت فعلی، شرایط و نیز تجربیات گذشته حاکم بربازار توجه کنند و پس از مشورت و بررسی اقدام به خرید سهام کنند.

کاهش قیمت‌ها از تیرماه

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه طی هفته گذشته شاخص به رقم ۴۰۸۴۷ واحد رسید، گفت: این امر تاکنون سابقه نداشته است؛ البته شاخص قیمت نیز رشد کرد و به رقم ۱۱۱۴۰ واحد رسید است.

بازار سرمایه ما در فصلی قرار دارد که سود سهام شرکت‌ها اعلام می‌شود و این روند سود روی قیمت سهام شرکت‌ها اثر می‌گذارد و به تبع آن شاخص قیمت افزایش پیدا می‌کند.

برهمین اساس بازار از اواخر خرداد حدود تیر و مرداد ماه مطمئنا شاهد کاهش قیمت‌های سهام شرکت‌ها به تناسب تقسیم سود نقدی خواهد بود چون پیش‌بینی این است که شرکت‌ها حدود ۵ هزار میلیارد تومان سود تقسیم کنند و این باعث کاهش قیمت سهام شرکت‌های بورس می‌شود به عبارت دیگر یک سهمی که در حال حاضر با قیمت بالا معامله می‌شود پس از برگزاری مجمع و تعیین رقم تقسیم سود قیمت به اندازه رقم تقسیم سود کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین شاخص قیمت هم کاهش می‌یابد.

کد خبر 54802

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز