وحید‌رضا نعیمی: انجمن دفاع از حقوق معلولان از تحویل تعدادی خودروی ون ویژه حمل‌ونقل معلولان توسط شهرداری تهران به این انجمن خبر داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وضعیت حمل‌ونقل معلولان گفت‌وگویی کوتاه با علی همت محمودنژاد، مدیر عامل این انجمن انجام داده‌ایم.

  • فرایند اعطای این خودروها از جانب شهرداری تهران به انجمن چگونه بوده است؟

21 دستگاه خودروی ویژه معلولان توسط دکترقالیباف، شهردار تهران برای خدمات‌رسانی به‌منظور حمل‌ونقل معلولان در سطح شهر به این انجمن واگذار و سند آنها نیز به نام این انجمن صادر شده است.

برآورد می‌شود که در استان تهران حدود 500 هزار نفر معلول وجود دارد که به‌طور متوسط یک دهم آنان نیازمند خدمات ویژه حمل‌ونقل هستند.

  • خودروهای  اعطایی شهرداری تهران چگونه به خدمات‌رسانی به معلولان خواهند پرداخت؟

قرار است این خودروها در چارچوب قرارداد با سازمان بهزیستی به جابه‌جایی معلولان در سطح شهر بپردازند. انجمن دفاع از حقوق معلولان، رانندگان این خودروها را با انتخاب افراد سالمی که در خانواده دست کم یک عضو معلول دارند، به کار خواهد گرفت.

  • وضعیت فعلی حمل‌ونقل معلولان چگونه است؟

وضعیت جاری حمل‌ونقل معلولان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز آنان نیست؛ چرا که مثلاً افرادی مانند نابینایان نیز به این خدمات نیاز دارند، ولی متأسفانه با توجه به کمبود امکانات، ما فقط شاهد استفاده معلولان ضایعه نخاعی و افراد صندلی‌چرخدارنشین از خدمات حمل‌ونقل ویژه هستیم.

با توجه به عدم‌مناسب‌سازی گسترده اماکن و معابر و وسایل نقلیه، انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنین درصدد راه‌اندازی سرویس ویژه پیک موتوری برای انجام سفارش‌های معلولان است.

  • موضوع بنزین ویژه معلولان به کجا کشید؟

متأسفانه با وجود آنکه رئیس‌جمهوری 2بار برای تعیین بنزین ویژه معلولان دستور صادر کرد، هنوز سهمیه معلولان به‌صورت نظام‌مند اعمال نمی‌شود.

در ماه‌های گذشته، سازمان بهزیستی به معلولان دارای خودروهای مدل متوسط به پایین ماهانه 30 لیتر بنزین به‌صورت کوپن داده است، اما حالا با توجه به اینکه بناست کاربرد کوپن متوقف شود، هنوز ظاهراً سازوکاری برای واردشدن سهمیه بنزین معلولان به کارت سوخت آنان پیش‌بینی نشده است.

  • رابطه شهرداری تهران با سازمان‌های غیردولتی معلولان چگونه است؟

از دکتر قالیباف شهردار محترم تهران به خاطر مساعدت‌های همیشگی تشکر می‌کنم و امیدوارم شهرداران دیگرکلانشهرها   از این حرکت الهام بگیرند.

در جلسه هفته گذشته نمایندگان سازمان‌های غیردولتی معلولان با  معاون حمل‌ونقل و ترافیک  شهرداری تهران، وی قول مساعد داد در سال آینده سهمیه معلولان به‌صورت چشمگیری افزایش یابد و هر مکانی را که انجمن دفاع و دیگر سازمان‌های غیردولتی معلولان معرفی کنند، در اسرع وقت مناسب‌سازی  شود.

کد خبر 54793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز