گروهی از محققان یک شرکت‌ دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند پیک اپیدمی کووید-۱۹ را پیش‌بینی کنند و با تهیه نقشه حرارتی گزارش‌هایی از شیوع آن ارائه دهند که وزارت آموزش و پرورش براساس آنها می‌تواند تعیین کند در کدام مناطق کلاس‌ها مجازی، حضوری یا ترکیبی از این دو باشد. 

نقشه حرارتی کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سروش ستاره مجری محقق یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تهیه گزارش آماری از اپیدمی کرونا را از اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم، گفت: ما هر هفته و یا هر ۲ هفته یک بار این گزارش‌ها را منتشر کردیم و در حال حاضر ۱۴ شماره از این گزارش تهیه شده است.

وی با بیان اینکه تهیه این گزارش‌ها بر پایه تکنیک‌های روز دنیا مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و شبیه‌سازی ذرات بوده است، اظهار کرد: در این مطالعات، علاوه بر آنالیزی از وضعیت موجود شیوع، بر اساس سناریوهایی، پیش بینی‌هایی از وضعیت شیوع این بیماری در بلندمدت و کوتاه‌مدت ارائه کردیم.

ستاره، با بیان اینکه در این گزارش‌ها پیشنهادهایی در زمینه کاهش اپیدمی نیز ارائه می‌شود، ادامه داد: این پیشنهادها بر اساس بیانیه‌های سازمان بهداشت جهانی با عنوان «پاسخ استراتژیک انسان در مقابله با بیماری‌های پاندمی» است.

این محقق داده‌های استفاده شده در این گزارش را آمارهای رسمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، دقت گزارش‌های ارائه شده از پاندمی کرونا در کشور بیش از ۹۰ درصد بوده است. ضمن آنکه موفق شدیم از ۱۵ تا ۲۳ فروردین که گزارش‌های شماره ۴ و ۵ ما منتشر شده بود، پیک ایجاد شده در اواخر اردیبهشت و اویل خرداد را دقیقا اعلام کنیم. در این گزارش اعلام شده بود که با توان ۶۶ درصد پیک این بیماری در کشور رخ خواهد داد که این امر اتفاق افتاد.

  • تعیین پیک پاندمی کرونا

وی پیک را به نقطه‌ای اطلاق کرد که شیب مبتلایان از حد آستانه‌ای بیشتر می‌‎شود و گفت: بزرگتر شدن این شیب نشان از پیک دارد و طی آن تعداد مبتلایان از یک حد مشخصی بالاتر می‌رود.

به گفته وی، در پیک اول تعداد مبتلایان ۳۱۸۶ در روز بود که در روزهای قبل از آن ۱۶۹۹ نفر در روز گزارش می‌شد و در پیک دوم تعداد مبتلایان روزانه ۳۵۸۰ بود که در روزهای قبل تعداد مبتلایان روزانه ۲۱۰۰ نفر بوده است.

ستاره تعداد احتمالی مبتلایان روزانه در پیک سوم را از ۱۹۰۰ نفر در روز به ۳۱۰۰ نفر در روز دانست و افزود: کشور اخیرا به اندازه‌ای اثر گلوگاهی داشته است که وارد پیک سوم شود.

  • رفتار مسئولانه مردم؛ راهکار کاهش شیوع

ستاره در خصوص اهمیت تهیه چنین گزارش‌هایی توضیح داد: این‌گونه گزارش‌های علمی هم به دولت در برنامه‌ریزی کمک می‌کند و هم به مردم برای انجام رفتارهای مسئولانه و از این طریق بیماری کنترل می‌شود.

وی یادآور شد: بر این اساس مردم هر راهکار جایگزینی که موجب کاهش شیوع بیماری می‌شود، آن را انجام دهند. در حال حاضر این رفتارها رعایت نمی‌شود، چراکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت رفتار مسئولانه مردم از ۸۰ درصد در فروردین ماه به ۳۰ درصد رسیده است.

مجری طرح، نمونه رفتار غیرمسئولانه را رفتن مردم به مسافرت دانست و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در زمینه انجام تست‌های سراسری و سفرهای مردم احتمالا موج سومی را در پیش رو خواهیم داشت که تا آستانه ۳۱۰۰ نفر در روز افزایش می‌یابد.

این محقق دوره دکترای پیوسته بیوتکنولوژی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای N1H1 در کشور گفت: در همه اماکن عمومی پوسترهایی در زمینه نحوه شستن دست نصب شد، ولی در پاندمی کرونا به این وسعت، اطلاع‌رسانی در این زمینه کم است و مشاهده می‌شود که در بسیاری از موارد - نه اینکه مردم نخواهند رفتار مسئولانهانجام دهند - آنها از روی بی‌اطلاعی از انجام چنین رفتارهایی سر بازمی‌زنند، به دلیل اینکه پروتکل‌های بهداشتی هنوز برای برخی مردم روشن نیست.

  • ضرورت استفاده از نقشه Hit Map برای برنامه‌ریزی آموزشی

مجری طرح با تاکید بر ضرورت نقشه حرارتی (Hit Map ) اضافه کرد: این نقشه‌ها نقاط زرد و هشدار و سفید را تعیین می‌کند و بر اساس این نقشه می‌توان در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کرد، به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تعیین کند که در مناطق قرمز و زرد چگونه رفتار کند.

وی با بیان این‌که وزارت آموزش و پرورش برنامه مشخصی برای مناطق مختلف از لحاظ سطح هشدار ندارد، ادامه داد: بر اساس نقشه Hit Map می‌توان تعیین کرد در کدام مناطق کلاس‌های مجازی برگزار شود و در کدام مناطق نیمه مجازی و نیمه حضوری و در کدام مناطق کلاس‌های آموزشی مجازی برگزار کرد.

ستاره با بیان اینکه در این مطالعات از ۲ مدل‌سازی یادگیری ماشین و شبکه عصبی بهره بردیم، گفت: ما بر اساس ترند بیماری و میزان رشد آن در روزهای قبل و اینکه مشابهت شیوع کرونا با شیوع بیماری‌های مشابه آن مانند سارس در گذشته، بر اساس شبیه‌سازی ذرات که روش دقیقی در این زمینه است، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.  

بیشتر بخوانید:

 ۳ شرط مهم برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا که در ایران رعایت نشد | مدرسه‌رفتن حساب و کتاب دارد | وعده‌ای کمرنگ برای آینده

کد خبر 547734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha