معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: ما یا واکسن کرونا را خودمان تولید می‌کنیم یا احتمالا واکسنی را که در آکسفورد تولید می‌شود و هند هم با آن‌ها همکاری می‌کند، وارد خواهیم کرد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، در دوران همه‌گیری ویروس کرونا‏، تولید واکسن موثر برای پیشگیری از کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشمندان و محققان بوده است. تاکنون واکسن‌های زیادی به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌، اما در این میان چند واکسن امیدبخش‌تر بوده است و در مراحل پیشرفته‌تر آزمایشی قرار دارد. از این میان واکسن دانشگاه آکسفورد در مراحل کارآزمایی انسانی‌اش ایمنی ایجاد کرده و ممکن است سازمان‌های ناظر تا پایان سال جاری میلادی آن را تایید کنند

در ایران نیز تحقیقاتی برای تولید واکسن کرونا انجام شده است با این همه ظاهرا محققان ایرانی هنوز از مراحل اولیه تحقیق فراتر نرفته‌اند.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا در ایران به همشهری‌آنلاین گفت: ما یا واکسن را خودمان تولید می‌کنیم یا احتمالا واکسنی را که در آکسفورد تولید خواهد شد و هند هم با آن‌ها همکاری می‌کند وارد خواهیم کرد. باید به یاد داشته باشیم تولید انبوه واکسن آن هم برای مقیاسی که در جهان مورد نیاز است کاری مشکل‌تر از کشف واکسن است. در حقیقت نمی‌توانند واکسن را برای همه تولید کنند. 

معاون وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا در ایران گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و ارتباطاتی که داریم می‌توانیم واکسن را تولید کنیم، اما اگر لازم باشد برای دسترسی سریع‌تر این واکسن را از کشوری دیگر وارد خواهیم کرد. 

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «اگر بخواهیم واکسن کرونا وارد کنیم باید از هند این کار را انجام دهیم یا کشوری دیگر؟» توضیح داد: نمی‌توانم الان این را بگویم. معمولا تولید همه این داروها در هند یا چین است. در این دو کشور تخصص کافی برای تولید وجود دارد. بسیاری از داروهایی را که در دنیا تولید می‌شود در مدت کوتاهی می‌توانیم در ایران تولید کنیم و تنها ممکن است برای تامین مواد اولیه از کشورهایی مثل چین و هند کمک بگیریم. 

مشروح گفتگوی همشهری‌آنلاین با معاون وزیر بهداشت در «چتر خبر» به‌زودی منتشر می‌شود ...

کد خبر 547548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha