سید محمد صالحی، کاراته را زمانی‌ که فقط ۴ سال داشت آغاز کرد، هرچند مادر و دایی‌اش در این رشته فعالیت و او را تشویق می‌کردند.

کاراته

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: اراده یک کودک خردسال او را تا کسب عنوان «رئیس سبک شورین کمپو کای کان کاراته» کشاند و امروز این سبک از کاراته را بیشتر با نام «سید محمد صالحی» می‌شناسند. متولد سال ۱۳۶۱ است. جوانی از ساکنان محله مشیریه که با علاقه و پشتکار خود توانست در کشورهای مختلف جهان در رشته کاراته خوش بدرخشد. عناوین قهرمانی او بسیار است. از قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ گرفته تا عضویت در هیئت‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون کاراته. این عناوین از او فردی دلسوز و مسئولیت‌پذیر ساخته تا جایی که امروز دغدغه استعدادهای ورزشی محله مشیریه و قهرمانان را دارد. اخیراً هم در حال ساخت یک مجموعه ورزشی برای ورزش کاراته و سبک شورین کمپو کای کان است و امید دارد با این کار بتواند استعدادهای مختلفی را به این رشته جذب کند و مانع مهاجرت ورزشکاران این رشته شود.

  • مادر و دایی‌ام مشوقم بودند

چه بسیار استعدادهایی که در خانواده‌ها وجود دارند و با دیدن فعالیت عضوی از خانواده در یک رشته ورزشی آن فرد را الگوی خود قرار می‌دهند و برای قدم نهادن در آن رشته ترغیب می‌شوند. «سید محمد صالحی» هم ورزش را از سال ۱۳۶۴ با الگو گرفتن از مادر و دایی‌اش که در رشته کاراته فعالیت می‌کردند، آغاز کرد. او در این‌باره می‌گوید: «از سال ۱۳۶۴ وارد رشته کاراته سبک کیوکوشین شدم و یک سال بعد در مسابقات کاراته استان تهران موفق به کسب مقام قهرمانی شدم. بعد از آن در مسابقات کشوری کاراته که در سال ۱۳۷۲ برگزار شد مقام سوم را کسب کردم و در طول این سال‌ها ۳۰ دوره مقام قهرمان کشوری کسب کرده‌ام. یکی از مهم‌ترین مقام‌های من مربوط به سال ۲۰۰۲ است که در مسابقات کشور اسپانیا قهرمان شدم و در سال ۲۰۱۰ هم نایب قهرمان شدم و ۷ دوره در مسابقات بین‌المللی از جمله در کشور لبنان و داخل ایران مقام‌های متعدد کسب کردم.»

  • افتتاح آکادمی کاراته در محله مشیریه

یکی از ویژگی‌های بارز ورزشکاران، ایجاد یک پایگاه برای تمرین و ادامه ورزش است. صالحی‌ هم از این قاعده مستثنا نیست و در سال ۱۳۸۲ آکادمی تخصصی کاراته را در محله مشیریه راه‌اندازی و در واقع، با یک تیر دو نشان زده است؛ هم برای اهالی علاقه‌مند پایگاه ورزشی ایجاد کرده و هم فعالیت آکادمی او در قلب محله مشیریه باعث تشویق نوجوانان به این ورزش شده است. می‌گوید: «علاقه من به ورزش باعث شد در سال ۱۳۸۲ آکادمی کاراته صالحی را در این محله راه‌اندازی کنم. از سال ۸۲ تاکنون ۱۷۰۰۰ هزار نفر در این آکادمی کاراته آموزش دیده‌اند و در حال حاضر هم ۱۲۰۰ نفر در سئانس‌های مختلف در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان مشغول تمرین هستند.» او درباره افتخارات تیم کاراته خود می‌گوید: «آکادمی صالحی چندین بار در میان باشگاه‌های جنوب‌شرق استان تهران به‌عنوان باشگاه نمونه انتخاب شده و تیم ما چندین سال در سوپر لیگ برتر کاراته در بخش آقایان خوش درخشیده و ۲ بار نایب قهرمان شده است. همچنین در مسابقات قهرمانی کشوری انتخابی تیم‌ملی هم موفق به کسب مقام قهرمان در ۳ رده سنی نونهال نوجوان و جوانان شده است.»

  • سبک شرین کمپو کای کان کاراته

اینکه یک جوان ایرانی یک سبک ورزشی را معرفی و در آن زمینه فعالیت کند جای تقدیر دارد. در حال حاضر صالحی رئیس سبک شورین کمپو کای کان کاراته است. او درباره شروع فعالیتش در این سبک می‌گوید: «از سال ۱۳۹۴ سبک «شورین کمپو کای کان» کاراته را معرفی کردم که به قهرمانان بسیار بها می‌دهد و در حال حاضر تیم ما در چندین دوره مسابقات جهانی شرکت کرده که قهرمان و نایب قهرمان شده است.» 
صالحی با اشاره به هدفی که از معرفی این سبک دارد می‌افزاید: «در کشور ما استعدادهای ورزشی بسیاری وجود دارد که با اهداف و برنامه‌هایی در مسیر قهرمانی قدم می‌گذارند اما متأسفانه به قهرمانان بها نمی‌دهند و در نهایت برخی از این افراد به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و در آنجا ورزش حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند. هدف من از معرفی این سبک، بها دادن به قهرمانان بود و با توجه به اینکه در سبک شورین کمپو جوایز نقدی خوبی برای قهرمانان در نظر گرفته می‌شود، حداقل بتوانیم انگیزه‌ای برای ادامه مسیر ورزش برای قهرمانان ایجاد کنیم.»

  • برگزاری مسابقات کشوری در سال ۹۸

یکی از اقداماتی که در حوزه ورزش کاراته و سبک شورین کمپوکای کان کاراته ایران با مسئولیت صالحی انجام شده، برگزاری مسابقات بین‌المللی در همین سبک بوده است. صالحی در این‌باره می‌گوید: «یکی از اقداماتی که در حوزه این سبک از کاراته انجام داده‌ایم، برگزاری مسابقات بین‌المللی در کشور خودمان در سال ۱۳۹۸ بود که از ۹ کشور جهان دعوت ما را برای حضور در این مسابقات پذیرفتند و کشور ژاپن در مجله‌ها ورزشی خود از ما تقدیر کرد که مسابقات بسیار خوبی را تدارک دیده بودیم و تیم خودمان قهرمان مسابقات، تیم لبنان نایب قهرمان و تیم عراق و افغانستان مقام سوم را کسب کردند. البته در سال گذشته در مسابقات کشور تایلند تیم ما نایب قهرمان شد و یک مدال طلا و یک مدال نقره و یک برنز و جوایز نقدی سهم ما از این مسابقات بود.»

جنوب شهر قطب استعدادهای ورزشی 
فعالیت حرفه‌ای آکادمی صالحی باعث شده او از مناطق بالاتر از جمله منطقه یک و محله‌های ‌دیگر در نقاط مختلف تهران پیشنهاد همکاری داشته باشد اما او فعالیت در محله مشیریه را ترجیح داده و معتقد است اکثر استعدادهای ورزشی از جنوب شهر برخاسته‌اند. صالحی در این‌باره می‌گوید: «من همواره جوانان و نوجوانان محله را به ورزش تشویق می‌کنم و در واقع من و دوستانم استعدادیابی در میان نوجوانان و جوانان محله انجام می‌دهیم و از آنها دعوت می‌کنیم که در آکادمی کاراته تعلیم ببینند. رسیدن به قهرمانی برای نوجوانی که استعداد ذاتی ورزش داردکاری ندارد فقط عزم و اراده محکم می‌خواهد تا بدرخشد. در واقع در ورزش کاراته آزاد رسیدن به قهرمانی از طریق رابطه معنی ندارد و فقط تلاش شخص اهمیت دارد.» صالحی به ساخت سوله‌ای برای تمرین در سبک شورین کمپو کای کان اشاره می‌کند و می‌گوید: «برنامه بلند مدتی برای اختصاص یک سوله به انجام تمرینات شورین کمپو کای کان داریم که این سوله در شریف‌آباد پاکدشت درحال ساخت است. در نظر داریم اردوهای تیم‌ملی کاراته را در این مکان برگزار کنیم و برای قهرمانان حقوقی در نظر بگیریم تا بتوانند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند. فعلاً برای ساخت این مجموعه ورزشی از جانب هیچ‌کس حمایت نشده‌ایم و امید داریم که مسئولان نگاه ویژه‌ای به ساخت این مجموعه ورزشی تخصصی داشته باشند.»‌

کد خبر 547127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha