چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

گروه ورزشی: پروژه تمرکززدایی باشگاه‌های فوتبال، مردادماه سال ۸۵ در ارومیه کلید خورد. آنجا که رئیس سازمان ورزش تأکید کرد: «ما به دنبال حضور و فعالیت ۳۰ تیم لیگی در ۳۰ استان کشورمان هستیم.»

چند ماه بعد انتقال پاس به همدان در واقع اولین آزمایش طرح تمرکززدایی به حساب می‌آمد که البته با انتقاد رسانه‌های ورزشی و پیشکسوتان پاس مواجه شد. حتی وحید هاشمیان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که حاضر است خود هزینه‌های پاس را بپردازد تا این تیم به همدان نرود.

فصل نقل‌وانتقالات تیم‌ها

همزمان با فصل نقل‌ و انتقالات بازیکنان، تابستان امسال باید شاهد نقل‌وانتقالات باشگاه‌ها هم باشیم.

این مسئله مورد تاکید سازمان ورزش قرار گرفته است و گفته می‌شود فدراسیون فوتبال نیز هیچ‌گونه مشکلی برای به اجرا درآوردن دستورالعمل سازمان ورزش ندارد و حتی از آن استقبال کرده است.

نکته جالب توجه اینکه حضور استیل‌آذین در لیگ‌برتر نیز اخیراً وارد فاز جدی‌تری شده است. با این حال تنها منع آنها برای خرید امتیاز یکی از باشگاه‌های صباباتری، پیکان، سایپا یا راه‌آهن سیاست تمرکززدایی باشگاه‌های فوتبال در تهران است.

در اصفهان نیز تقریباً چنین شرایطی وجود دارد. آنها در حال حاضر 3 نماینده به‌نام‌های سپاهان، سپاهان‌نوین و ذوب‌آهن دارند. یک مقام آگاه درخصوص واگذاری امتیاز سپاهان نوین می‌گوید: «محمدرضا ساکت پس از مذاکراتی که با‌هدایتی طی یکی، دو روز اخیر انجام شده است، مخالفتی با واگذاری امتیاز سپاهان‌نوین ندارد.» البته مدیرعامل باشگاه سپاهان هنوز موافقت خود را در رسانه‌ها اعلام نکرده است.

استاندار آذربایجان شرقی: یک تیم لیگ‌ برتری می‌خریم

مدیران آذربایجان شرقی برای خرید امتیاز یک تیم لیگ‌برتری عزم جدی دارند. استاندار آذربایجان شرقی گفت: «مدیریت استان برای خرید امتیاز یک تیم لیگ‌برتری فوتبال عزم جدی دارد.»

محمد معمارزاده افزود: «برای خرید امتیاز یکی از تیم‌های راه‌آهن، پیکان و صباباتری اقدام کرده و در همین راستا با مقامات مربوطه نامه‌نگاری شده و در نشستی که به‌زودی با رئیس سازمان تربیت‌بدنی خواهیم داشت، نتایج آن مشخص می‌شود.»

وی در پاسخ به این سئوال که مسئولان باشگاه‌های مذکور اعلام کرده‌اند قصد فروش تیم‌شان را ندارند، گفت: «با توجه به سیاست تمرکز زدایی دولت نهم و گسترش ورزش در شهرهای مختلف کشور، این امر دور از دسترس نخواهد بود.»

معمارزاده افزود: «در گام بعدی متقاعد ساختن مدیران و مسئولان تیم‌ها برای فروش امتیاز تیم‌شان در دستورکار استانداری قرار دارد.»

وی دلیل حضور نیافتن نماینده‌ای از آذربایجان شرقی در مزایده تیم صباباتری را نبود بخش خصوصی قوی حامی ورزش عنوان کرد و گفت: «استانداری نیز به دلیل دولتی بودن نمی‌تواند در مزایده تیم‌ها شرکت کند.»

گفتنی است که از سوی مسئولان باشگاه صباباتری مبلغ مزایده این تیم بیش از 70 میلیارد ریال تعیین شده بود و به گفته روابط عمومی باشگاه تراکتورسازی تبریز هیچ تیمی در مزایده آن حضور نیافت.

معمارزاده حضور یک تیم فوتبال از آذربایجان شرقی در لیگ‌برتر را برای ورزش استان مهم دانست و افزود: «برای تحقق این امر، تمامی تلاش خود را  به کار خواهیم بست.»

ادامه مسیر پاس

بعد از انتقال رسمی پاس که اتفاقاً با استقبال ویژه‌ای از سوی شرکت‌های اقتصادی همدان روبه‌رو شد و حتی توانست در مدت زمان کوتاهی صاحب تشکیلاتی جدی و سازمان‌یافته شود شایعه انتقال 3 باشگاه دیگر تهرانی نیز حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت.

گفته می‌شد راه‌آهن به سمنان، ذوب‌آهن به آذربایجان شرقی و صباباتری به یکی از استان‌های شمالی کشور انتقال خواهد یافت.

اما واکنش‌ها درخصوص انتقال پاس حداقل برای مدت کوتاهی موضع میانه مدیران بلندپایه ورزش کشور را باعث شد. اما به مرور پاس تجربه موفقی نشان داد.

آنها خیلی زود به یکی از بهترین‌ تیم‌های شهرستانی تبدیل شدند تا نگاه‌ها نسبت به طرح تمرکززدایی در موضع متعادلی قرار گیرد.

البته سازمان‌ورزش به‌طور رسمی درخصوص انتقال باشگاه پاس به همدان چندان دخالت نکرد و ترجیح داد تا انتقال پاس به همدان مورد توافق ناجا و استانداری همدان قرار بگیرد.

چه خیلی‌ها از حضور 30 تیم لیگی در 30 استان به عنوان طرحی دست‌نیافتنی نام می‌بردند و زوایای واگذاری باشگاه‌ها  به خصوص تهرانی را به چالش می‌کشیدند.

با این همه پاس گویا به عاملی برای تشویق سازمان تبدیل شد تا پس از پایان لیگ هفتم به طور علنی از واگذاری برخی باشگاه‌های تهرانی به شهرستان سخن بگوید. در خلال این مدت مسئولان سازمان ورزش با افتتاح چند ورزشگاه‌ 15 هزار نفری، در مقام رفع مشکلات سخت‌افزاری شهرستان‌ها برآمدند.

مزایده صباباتری

صباباتری، پیکان، سایپا و راه‌آهن؛ اینها باشگاه‌هایی هستند که پس از پایان لیگ هفتم خبر انتقال‌شان به برخی شهرستان‌های کشور شنیده شد.

امتیاز باشگاه صباباتری حتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار به مزایده گذاشته شد اما بالاخره با رایزنی‌های مختلف این باشگاه توانست خود را در تهران نگه دارد.

مدیرعامل باشگاه صباباتری در همین خصوص به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «پس از جلسه و بررسی‌هایی که در مجمع شرکت باتری‌سازی نیرو صورت گرفت، سرانجام تصمیم گرفته شد که صباباتری به هیچ شهر یا نهادی فروخته نشود.»

وی همچنین خبر داد: «با توجه به پایان مهلت مزایده هیچ پیشنهادی برای خرید امتیاز باشگاه به ما ارائه نشد.»

پیکان نیز که یک تیم صرفاً صنعتی است همچنان در معرض واگذاری قرار دارد. اگرچه دیگر باشگاه صنعتی یعنی سایپا با تلاش مدیران این باشگاه توانسته است خود را از دایره ترانسفر به شهرستان‌ها کنار بکشد اما در خصوص باشگاه راه‌آهن که تحت نظر وزارت راه و ترابری قرار دارد هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

البته مدیرعامل این باشگاه در مصاحبه‌ای حتی احتمال واگذاری راه‌آهن را نیز رد کرده است. با این حال گفته می‌شود استان‌های مازندران و گلستان به دنبال اخذ امتیاز این باشگاه تهرانی هستند.

همچنین یک منبع آگاه می‌گوید: «فازی از مذاکرات جدی خود را برای خرید باشگاه صباباتری آغاز کرده‌اند.»

این منبع آگاه در ادامه از احتمال انتقال باشگاه پیکان به تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: «از میان باشگاه‌های صباباتری، سایپا، پیکان و راه‌آهن فقط باشگاه سایپا است که حضورش در تهران قطعی شده است.»

هرچند که حضور علی دایی و حسین رضازاده در هیأت‌مدیره سایپا احتمال انتقال سایپا به اردبیل را شدت بخشیده است. 3 باشگاه دیگر اما احتمال دارد به یکی از شهرهای گلستان، تبریز و سمنان برسند.

البته سیستان نیز از جمله استان‌هایی است که مدیران ورزش کشور قصد دارند آن را صاحب یک تیم لیگی کنند. همچنان که کیومرث هاشمی در حاشیه سفر خود به استان مازندران به خبرنگاران بومی وعده داد که امسال در لیگ برتر تیم خواهند داشت.

به اقدامات جدی سازمان ورزش در راستای تمرکززدایی باشگاه‌های فوتبال می‌توان اظهارنظر مدیرعامل تراکتورسازی تبریز را هم اضافه کرد که از مساعدت سازمان تربیت‌بدنی برای حضور یک تیم لیگ برتری در تبریز خبر داده است.

کیومرث هاشمی: فقط پرسپولیس و استقلال در تهران می‌مانند

معاون رئیس سازمان تربیت‌بدنی و رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی گفت: «به غیر از تیم‌های استقلال و پرسپولیس سایر تیم‌های تهرانی می‌توانند به استان‌ها واگذار و یا منتقل شوند.»

کیومرث هاشمی افزود: «سیاست سازمان تربیت‌بدنی این است و سازمان خوشحال می‌شود که این تیم‌ها به شهرستان‌ها بروند.»وی تأکید کرد: «البته واگذاری و یا انتقال این تیم‌ها به شهرستان‌ها به نظر مدیرعامل باشگاه و مسئولان تیم‌ها بستگی دارد و به صورت توافقی باید انجام شود.»

وی با اشاره به اینکه تیم‌های تهرانی به غیر از استقلال و پرسپولیس از تماشاگر کافی برخوردار نیستند،‌ افزود: «حضور تیم‌های فوتبال در استان‌ها شور و نشاط ایجاد می‌کند و سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون نیز سیاست‌شان بر حمایت است.»

وی تأکید کرد که استان‌ها در صورت خرید و دریافت امتیاز تیم‌ها، باید آنها را مثل تیم پاس مورد حمایت همه‌جانبه قرار دهند.وی به باشگاه شیرین‌فراز اشاره کرد و گفت: «این باشگاه حمایت نشد و نتوانست نتیجه بگیرد.»

کد خبر 54712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز