مدیر عالم شرکت داروسازی چینی «سینوواک بیوتک» می‌گوید بر اساس برنامه استفاده اضطراری در این کشور واکسن کرونای ساخت این شرکت را به حدود ۹۰ درصد کارکنان این شرکت و خانواده‌هایشان تزریق کرده است.

coronavac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین از ماه ژوئیه (تیر) یک برنامه استفاده اضطراری از واکسن‌های کرونا را آغار کرد که تا به حال جزئیات زیادی از آن منتشر نشده است. انتشار چنین اخباری نشان می‌دهد  با وجود این که کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های تجربی برای کروناویروس در چین در جریان است، این کشور به طور فعال از این واکسن‌ها برای حفاظت از کارکنان بخش‌های ضروری در برابر شیوع مجدد احتمالی کووید-۱۹ استفاده می‌کند.

هدف از این برنامه استفاده اضطراری از واکسن‌ها گروه‌های خاص از جمله کارکنان پزشکی و افراد مشغول به کار در بازارهای غذایی و بخش‌های حمل‌ونقل و خدمات هستند.

شرکت سینوواک که واکسن کرونای آن به نام «کروناواک» در مرحله سوم کارآزمایی بالینی است و وارد این برنامه اضطراری شده است، این واکسن بالقوه را بر اساسی داوطلبانه برای حدود ۲ تا ۳ هزار نفر از کارکنان شرکت و خانواده‌هایشان ارائه کرده است.

مقامات این شرکت در توضیح اقدامشان می‌گویند شیوع جدید کرونا در میان کارکنانشان می‌تواند بر توانایی‌شان در تولید واکسن تاثیر بگذارد.

داده‌های گردآوری شده از این برنامه می‌توانند به عنوان شواهدی برای بی‌خطر بودن واکسن به کار روند، اما چنین داده‌هایی بخشی از پروتکل‌های ثبت‌شده کارآزمایی بالینی نیستند و بنابراین به عنوان مواد اصلی برای بازبینی ناظران هنگام  تایید مجوز استفاده تجاری از این واکسن به کار نخواهند رفت.

یین ویدونگ، مدیر شرکت سینوواک گفت به افرادی که داوطلب تزریق این واکسن شده‌اند، از جمله همسر و والدین خودش، پیش از تزریق درباره اثرات جانبی واکسن و نیز اینکه فقط کارآزمایی‌های ابتدای و مرحله میانی این واکسن تکمیل شده، اطلاع داده شده است.

یین که خودش هم این واکسن را دریافت کرده است، گفت پزشکان پیش از تزریق واکسن از افراد درباره وضعیت سلامت‌شان سوال می‌کنند و میزان بروز واکنش‌های جانبی در میان افراد دریافت‌کننده واکسن «بسیار پایین» بوده است.

نتایج کارآزمایی مرحله میانی واکسن کرونا در ۶۰۰ نفر که ماه پیش پیش از بازبینی کارشناسان مستقل منتشر شد، نشان داد اثرات جانبی دریافت کروناواک شامل خستگی،تب و درد می‌شود که اغلب خفیف بوده‌اند.

هیچ واکسنی برای کروناویروس جدید عامل بیماری کووید-۱۹ تا به حال مرحله نهایی و گسترده کارآزمایی بالینی را که بر روی ده‌ها هزار نفر انجام می‌شود و تاثیربخشی و بی‌خطر بودن واکسن را ثابت می‌کند، به پایان نرسانده است.

شمار تلفات ناشی از کروناویروس جدید در سطح جهان اکنون ا ز۸۷۰۰۰۰ مورد گذشته است.

کد خبر 546826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha