ورزش در دنیای امروز چنان در تاروپود زندگی اجتماعی و فردی افراد نفوذ کرده که به اعتقاد برخی از جامعه‌شناسان می‌توان این قرن را، قرن ورزش نامید.شاید برای همین نفوذ و گستردگی است که این موضوع مورد توجه اندیشمندان بسیاری قرار گرفته و مطالعات بسیاری درباره آن انجام می‌شود ، حتی می‌توان گفت در علوم اجتماعی به هیچ موضوع دیگری به اندازه ورزش توجه نشده است

سعیدی

 اما یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاخه‌های جامعه‌شناسی ورزش، حوزه ورزش روستایی است که مورد غفلت واقع شده است، در حالی که گسترش ورزش روستایی به‌ویژه بازی‌های محلی و بومی، در توسعه روستاها و مشارکت‌های اجتماعی و محلی مردم تأثیر بسیاری دارد. ورزش از نیازهای فردی و ضرورتی اجتماعی است که سلامت جسمی و روانی جامعه روستایی را تضمین و روحیه همکاری و همبستگی را تقویت می‌کند.
برای همین مسئولان باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند تا علاوه بر بهبود کیفیت زندگی روستاییان و پرکردن اوقات فراغتشان به‌ویژه گروه نوجوانان و جوانان، ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزشی را کشف و به جامعه ورزشی کشور معرفی کنند تا در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشند.  چند سالی می‌شود طرحی به نام راه‌اندازی «خانه‌های ورزش روستایی» با همکاری وزارت ورزش و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در روستاهای کشور در حال اجرا است و تاکنون این طرح در برخی روستاهای کشور اجرا شده است اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فرسنگ‌ها فاصله داریم.  
کارشناسان معتقدند راه‌اندازی خانه‌های ورزشی روستایی از طرح‌های مفیدی است که در صورت اجرا دقیق در ترویج ورزش همگانی، ایجاد روحیه نشاط، کاهش آسیب‌های اجتماعی و... نقش مؤثری دارد اما متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی روستاها که فاصله چندانی هم با پایتخت ندارند سهم ناچیزی از امکانات ورزشی نصیب‌شان شده است و هیچ خانه ورزشی روستایی در این روستاها راه‌اندازی نشده است. کافی است نگاهی به امکانات ورزشی بیش از ۱۲ روستای غرب پایتخت بیندازید تا از کم و کیف این امکانات نوجوانان و جوانان روستا مطلع شوید.  
تکمله: گزارش صفحه ۱۲ و ۱۳ درباره اجرا مسابقه جذاب و متفاوتی است که به همت مسئولان ورزشی میان تیم جوانان روستای «کیگا» و تیم پیشکسوتان فوتبال تیم‌ملی در این روستا برگزار شد تا علاوه بر ایجاد انگیزه میان جوانان، استعدادهای ورزشی این رشنه را شناسایی کند. طرحی که اگر به‌عنوان الگو در همه روستاها و در همه رشته‌های ورزشی اجرا شود قطعاً نتایج مؤثری هم برای روستاییان و هم برای جامعه ورزشی کشور خواهد داشت.  

کد خبر 546579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha