نام معابر، خیابان‌ها و کوچه‌ها ما را در رسیدن به مقصد راهنمایی می‌کند.

نامگذاری

همشهری آنلاین_زینب زینال زاده:در برخی از مناطق تابلوی کوچه‌ها به نام گل‌هاست و در برخی دیگر به نام شهید. این روزها با توجه به رویکرد جدید کمیسیون نامگذاری معابر در شورای اسلامی‌شهر تهران، نام هنرمندان، اصحاب فرهنگ و علم و حتی شخصیت‌های بین‌المللی روی تابلوی معابر حک شده است. از جمله نام «مرتضی ممیز» پدر هنر گرافیک ایران که ۵ آذر سال ۱۳۸۵ روی در نقاب خاک کشید، برای همیشه روی خیابان اردلان در مجاورت بوستان هنرمندان حک شد.  

پرده قرمز وقتی کنار می‌رود تابلوی آبی با نوشته سفید که رویش نام استاد «مرتضی ممیز» حک شده است، نمایان می‌شود. خیابانی که سال‌ها نام اردلان را یدک می‌کشید حالا با تصمیم کمیته نامگذاری شورای اسلامی‌شهر تهران، مزین به نام پدر هنر گرافیک ایران شده است. «محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای ‌شهر تهران درخصوص این تغیر نام می‌گوید: «در تهران معابر زیادی وجود دارد که نام اردلان رویشان حک شده است. در راستای سیاست حذف نام‌های تکراری و با توجه به قرار گرفتن این معبر در مجاورت بوستان هنرمندان، اعضای کمیته نامگذاری معابر شورای اسلامی‌شهر تهران تصمیم گرفتند نام استاد «مرتضی ممیز» زینت‌بخش این خیابان باشد.» 

  • استقبال مردم از حذف اسامی‌ تکراری

مردم از رویکرد جدید شورای ‌شهر تهران مبتنی بر تغییر معابر کلانشهر تهران که دارای نام‌های مشابه و تکراری هستند، استقبال می‌کنند. «مینو رحمانزاده» دانشجوی رشته گرافیک که به گفته خودش برای ملاقات با دوستانش به بوستان هنرمندان زیاد رفت‌وآمد می‌کند، با ابراز رضایت از حذف اسامی‌تکراری معابر می‌گوید: «خیلی از مواقع همین اسامی‌تکراری سبب بروز مشکلاتی در پیدا کردن مقصد می‌شوند.» او به مورد جالبی هم اشاره و عنوان می‌کند: «روزی قصد داشتم به خیابان طالقانی بروم و درخواست خودروی اینترنتی کردم. مبدأ و مقصد را مشخص کردم و منتظر خودرو شدم. پس از دقایقی خودرو رسید و به سمت مقصد حرکت کردیم. یک لحظه متوجه شدم راننده مسیر را اشتباه می‌رود. آدرس را چک کردیم و مشخص شد راننده گمان کرده مقصد خیابان طالقانی در جنوب تهران است.» 
چنین مواردی بارها و بارها اتفاق افتاده است و همین تشابه نامگذاری‌ها سبب گلایه شهروندان شده است. «احمد حسین‌خواه» که ساکن خیابان ایرانشهر است، هم می‌گوید: «در گذشته گویا نظارت درست و دقیقی در نامگذاری معابر نبوده است و امروز در مناطق بیست‌ودوگانه و حتی در یک منطقه با معابری مواجه می‌شویم که اسامی‌مشابه دارند. همین تشابه نام مردم را دچار سردرگمی در پیدا کردن آدرس ‌می‌کند. تغییر نام معابر تکراری سیاست درستی است که شاید خیلی زودتر باید اتخاذ می‌شد.» او به ضرورت جدی بودن عزم متولیان نامگذاری معابر هم اشاره و عنوان می‌کند: «همیشه شاهدیم طرح‌های مختلف با جدیت شروع می‌شود، اما پس از مدتی متولیان کارها را رها می‌کنند. امیدوارم طرح حذف اسامی‌تکراری معابر با جدیت پیگیری شود و به زودی شاهد نامگذاری‌های درست معابر در تهران باشیم.»

  • حذف اسامی‌تکراری از معابر پایتخت
محمدحسین پناهی/دبیر کمیته نامگذاری معابر شهرداری منطقه 6

«تغییر نام معابری که اسامی‌مشابه دارند، اتفاق خوبی است که در یک سال اخیر در تهران رخ داده است.» دبیر کمیته نامگذاری معابر شهرداری منطقه ۶ صحبت‌هایش را با این جمله شروع می‌کند و می‌گوید: «معابری که اسامی‌مشابه یا تکراری دارند، در محله‌ها شناسایی شده‌اند و به مرور زمان با توجه به موقعیت جغرافیایی به نام هنرمندان و اصحاب علم و فرهنگ نامگذاری می‌شوند.»
حک شدن نام استاد ممیز روی دیوار خیابان اردلان در مجاورت بوستان هنرمندان، اولین نامگذاری نیست و آخرین هم نخواهد بود. «محمدحسین پناهی» می‌گوید: «براساس مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی‌شهر تهران به زودی نام اساتیدی چون «اکبر رادی» از نمایشنامه‌نویسان مجرب و «جعفر والی» کارگردان تئاتر، روی معابری که در مجاورت بوستان هنرمندان قرار دارد، حک می‌شود.» 
او درباره علت نامگذاری معابر به نام مشاهیر و شخصیت‌های علمی‌و فرهنگـــی می‌گوید: «رویکرد جدید شورای ‌شهر تهـــران این است که معابر به نام شخصیت‌های هنری، فرهنگی، علمی‌و ورزشی و حتـــی بین‌اللملی نامگذاری شود. در حقیقت با این کار از یک سو نام و یاد شخصیت‌های تاثیرگذار جاودانه می‌شود و از سوی دیگر زمینه آشنایی نسل آینده با این افراد فراهم می‌شود.»
آمایش نامگذاری معابر براساس موقعیت جغرافیایی در تمام محله‌های منطقه ۶ انجام می‌شود و به گفته پناهی در نامگذاری معابر مقصد مهم است. او می‌گوید: «نامگذاری معابر در منطقه ۶ براساس موقعیت جغرافیایی و براساس یک چیدمان خاص و منحصربفرد انجام می‌شود.»
نامگذاری معابر منتهی به دانشگاه تهران به نام اصحاب علمی ‌بخشی از این چیدمان خاص است که دبیر کمیته نامگذاری معابر شهرداری منطقه ۶ در توضیح آن می‌گوید: «معابری با اسامی ‌تکراری در مجاورت دانشگاه تهران وجود دارند که شناسایی شده‌اند و به زودی نام استاد «محمدعلی اسلامی‌ندوشن» شاعر، نویسنده و محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی و استاد «عباس یمینی‌شریف» از نویسندگان بزرگ کشور، روی آنها حک می‌شود و طی مراسمی‌از تابلوی جدید این معابر پرده‌برداری خواهد شد.»
به گفته پناهی، معبر مجاور کانون وکلا به نام «بهمن کشاورز» نامگذاری می‌شود: «بهمن کشاورز حقوقدان و وکیل دادگستری و رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بود که بر همین اساس، یکی از معابر منتهی به کانون وکلا، مزین به نام این حقوقدان بزرگ کشور می‌شود.»
در این نامگذاری هنرمندانی چون «علی حاتمی» هم سهم دارند و به زودی میدان مقابل شهرداری ناحیه ۶ در شهرک والفجر مزین به نام این کارگردان مشهور کشور می‌شود.
منطقه ۶ به دلیل قرار گرفتن در نقطه مرکزی پایتخت مرکز عبور و مرور شخصیت‌های بین‌اللملی است و همین امر سبب شده برخی از معابر به نام شخصیت‌های بزرگ بین‌المللی نامگذاری شود. پناهی به محدوده شمالی منطقه اشاره و عنوان می‌کند: «معابر محدوده شمال منطقه به ویژه مجاورت میدان آرژانتین که مرکز تردد شخصیت‌های بین‌المللی است، مزین به نام شخصیت‌های مبارزی چون «خالد اسلامبولی» و شهید «عماد مغنیه» شده‌اند.»

  • ماندگاری نام شخصیت‌های تاثیرگذار

مرور نامگذاری معابر در محله‌های مختلف منطقه ۶ نشان می‌دهد مدیریت شهری منطقه با حمایت و مشارکت کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران سیاست خاص و البته تعریف‌شده‌ای پیش رو گرفته است و تلاش می‌کند براساس موقعیت جغرافیایی معابر از اسامی‌شخصیت‌های تأثیرگذار در عرصه‌های هنری، فرهنگی، علمی‌و اجتماعی استفاده کند؛ کاری که به گفته «جمشید رحمانی‌پناه» دبیر دبیران شورایاری منطقه ۶ ارزشمند است: «شهدا برای زنده نگه داشتن اسلام جانشان را فدا کردند و به گردن همه مردم حق دارند و باید نام و یادشان برای همیشه جاودان بماند، اما نکته مهم دیگر این است که در کنار شهدا، کسانی بودند و هستند که برای اعتلای علم و دانش و هنر و فرهنگ کشور زحمت می‌کشند و باید قدردانشان باشیم.» او ادامه می‌دهد: «نامگذاری معابر به نام شخصیت‌های فعال در عرصه‌های مختلف هنری، فرهنگی، علمی و اجتماعی کار کوچکی در مقابل خدمت بزرگ آنهاست.»

کد خبر 546268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha