حامد فوقانی: کم‌کم بیشتر از پیش، در نشانی دادن و نشانی یافتن با اسامی هنرمندان و شعرا روبه‌رو خواهیم شد. دیگر باید در تهران این‌گونه آدرس بدهیم: «شهید موحد دانش، خیابان عزت‌الله انتظامی»، «مقدس اردبیلی، خیابان جمشید مشایخی»، «شهید کلاهدوز، خیابان فریدون مشیری»

خیابان‌ به نام شاعران

اینطور در کلام‌مان نام‌های بزرگ دیگری همچون عمران صلاحی، منوچهر آتشی، مهدی اخوان ثالث، محمد قهرمانی، بیژن ترقی و و و... را بر زبان می‌آوریم و یادشان را گرامی. حالا در گوگل مپ و مسیریاب‌های تلفن در کنار نام‌ شهدای عزیز مملکت، نام بزرگان عرصه هنر خیلی بیشتر از قبل نقش می‌بندد و گذرهای این شهر به اسم‌هایی می‌رسد که روزگار را ما با صدا، متن، شعر، داستان و روایت، موسیقی، آواز و سینما ساختند. چهره بسیاری از آنها سالیان طولانی بر پرده نقره‌ای نقش بست و قلم‌های برخی دیگر روی کاغذ شعر شد. با این وصف بود که مدیریت شهری، نام‌شان را بر شهر زد تا به تهران هویتی تازه دهند. اگرچه مدتی زمان برد و سرانجام کار به سختی شکل گرفت اما گفته می‌شود این روند ادامه دارد تا اسامی دیگر هنرمندان هم زینت بخش کوچه و خیابان‌های این شهر شود.

  • سردیس و دیوارکوب استاد انتظامی؛ عصر شنبه

ماجرا تغییر نام ۲۲ معبر اصلی شهر تهران به نام‌های هنرمندان و شعرا در اواخر فروردین و از طریق کمیته نامگذاری شورای شهر کلید خورد. با وجود این، ایرادات یکسری از نهادها به مصوبه شورا، قفلی شد روی این کلید و درب اجرای طرح شورا را مدتی بسته نگه داشت. با این حال، پیگیری‌ها تا حدودی به ثمر نشست تا مجوز نصب تابلوهای چند خیابان و سردیس‌های هنرمندان صادر شود. به همین منظور نخستین آیین بزرگداشت استاد عزت‌الله انتظامی و مراسم رونمایی از سردیس و نامگذاری معبر به نام این هنرمند فرهیخته، شنبه ۲۶ مرداد همزمان با نخستین سالگرد درگذشت او درشمال تهران برگزار ‌می‌شود. در این بین کار مرمت و بازسازی خانه مرحوم انتظامی هم شروع شده و تاکنون فضاسازی مجدد، به‌منظور جابه‌جایی و جانمایی وسایل او که توسط فرزندش مجید انتظامی صورت گرفته انجام شده است. براساس طرح محتوایی، اصلاحات لازم در ساختار ایجاد یک موزه انجام و بخش‌هایی مرمت و بخش‌های دیگر نیز بازسازی شد تا بتواند مجموعه‌ای غنی از زندگینامه استاد انتظامی را به علاقه‌مندان ارائه کند.
براساس این گزارش مراسم رونمایی از سردیس و تابلوی دیوارکوب خیابان استاد عزت‌الله انتظامی عصر روز شنبه با حضور هنرمندان و هنر دوستان در خیابان شهید پورابتهاج، خیابان شهید سباری، نبش خیابان شهید موحد دانش انجام خواهد شد.

  • خیابان‌هایی به نام شعرای معاصر

طی روزهای گذشته تعدادی از خیابان‌های منتهی به خانه شاعران به نام اهالی مطرح شعر معاصر تغییر نام یافته است. براساس خبر رسیده از خانه شاعران، چندی پیش از طرف این نهاد پیشنهادی مبنی بر تغییر نام برخی گذرگاه‌های شهر در مناطق ۱ و ۳ شهرداری تهران ازجمله خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به باغ خانه شاعران و نام‌گذاری با اسامی شاعران مطرح معاصر داده شد که پس از بررسی در کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون از تصویب این موضوع خبر داد. سرانجام پس از گذشت کمتر از ۳ ماه، بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به خانه شاعران به نام اهالی مطرح شعر معاصر نامگذاری شد. این در حالی است که هیأت مدیره خانه شاعران ایران بیانیه را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: «ما در سایه‌سار باغ گذشتگان نفس کشیده‌ایم و بالیده‌ایم. از هر درخت حکایت‌ها شنیده‌ایم و ثمرها چیده‌ایم؛ نوبتی هم باشد، نوبت ماست که نام و نشان درختان را به کودکان امروز بیاموزانیم تا قدر و قیمت باغ بدانند و از اصل و ریشه‌های خویش دور نمانند. خانه شاعران ایران مراتب سپاس و قدردانی خود را از شورای محترم شهر تهران، به‌ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی که از طرح نامگذاری خیابان‌های تهران به نام ارجمند شاعران و هنرمندان حمایت کردند، اعلام می‌دارد. آباد باد و دور از گزند، باغ عزیز و شکوهمند ایران که درختان سبز و برومندش، شهیدان وطن‌اند و بزرگان هنر و بالابلندان سخن. »
براساس این گزارش نام‌هایی از شعرای معاصر که طی مدت اخیر پلاک چند خیابان شده‌اند عبارتند از: مهدی اخوان ثالث، فریدون مشیری، محمد قهرمانی، منوچهر آتشی و عمران صلاحی. درصورتی که پیش‌تر نام‌هایی چون فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی و محمدرضا شجریان هم مطرح شده بود. اینطور که محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی‌ و اجتماعی شورای شهر تهران نیز می‌گوید: معیار نامگذاری خیابان‌ها به نام شاعران، نزدیکی محل آنها به خانه شاعران بوده است.

  • نامگذاری با دو وجه اخلاقی و همبستگی اجتماعی

حسین نقاشی، عضو کمیسیون نامگذاری معابر شورای شهر تهران
کمیسیون نامگذاری معابر یک کمیسیون فرعی در شورای شهر تهران به‌حساب می‌آید. دبیرخانه آن در مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران قرار دارد. آنچه با اهمیت است اینکه در ساز وکار طراحی و اجرای کار نامگذاری، پیشنهادات به ۴ صورت ارائه می‌شود. یک پیشنهاد مستقیم شهروندان و اهالی محل، دوم پیشنهاد کمیته نام‌گذاری شهرداری منطقه برای یک یا چند معبر، سوم ارائه پیشنهاد از سوی اشخاص حقوقی و چهارم هم پیشنهادهایی است که از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مطرح می‌شود. در این بین، برای تغییرنام یک‌معبر یا نامگذاری روی گذری بی‌نام، کار کارشناسان از طریق مطالعات و تحقیقات میدانی و جلسه با هیأت امنای محل، شهروندان، معتمدان مساجد، مدیران سراهای محل و... صورت می‌گیرد تا نامگذاری به بهترین شکل انجام شود. نکته دیگر اینکه در این دوره مدیریت شهری نظرات نهادهای مدنی مختلف، مثل سینماگران، پزشکان، شاعران و... هم اخذ می‌شود. به‌گونه‌ای که طی مدت اخیر برای نامگذاری معابری به اسامی هنرمندان و شعرا جلساتی با اعضای اصلی خانه هنرمندان و انجمن شاعران برگزار شد تا نظرات ایشان هم در این رابطه اخذ شود. حال باید گفت که برای پلاک‌کوبی خیابانی که مصوبه تغییر نام دارد، فرایند خاص باید طی شود که زمان‌بر است اما در دوره پنجم شورای شهر تهران مبنای اصلی در نامگذاری خیابان‌ها و مسیرها به اسامی مشاهیر تبدیل به یک برنامه و چشم‌اندازی شده است؛ برنامه‌ای که دو وجه اصلی دارد. یک وجه آن اخلاقی و پاسداشت از زحمات مشاهیر است و وجه دیگر به بعد سیاسی، علمی، هنری و فرهنگی مشاهر و برجستگان برمی‌گردد که می‌تواند یک‌همبستگی اجتماعی می‌کند. در واقع هرچقدر در این اقدام موجبات آشنایی شهروندان با هنرمندان فراهم شود، همبستگی اجتماعی را حول محور ایران تقویت کرده‌ایم. کمیسیون نامگذاری نیز همچنان در مسیر حرکت می‌کند و تاکنون علاوه بر تغییر نام‌هایی به اسامی مشاهیر، نصب سردیس‌هایی را مثل استاد قانعی‌راد و مرحوم جمشید مشایخی نیز داشته‌ایم.
 

کد خبر 451779

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha