سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: میانسالانی که سیگار می‌کشند در آزمون‌های حافظه و استدلال در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران با تجزیه و تحلیل داده‌های از قبل جمع‌آوری شده در مورد 5000 کارمند کشوری در انگلیس دریافتند که آنهایی که سیگار می‌کشیدند با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، در پایین‌ترین رده در میان پنج گروه افراد از لحاظ نتایج آزمون‌های حافظه، استدلال، درک واژگان و سیالی کلامی قرار می‌گیرند.

این پژوهشگران دریافتند که سیگارکشیدن با زوال ذهنی در میانسالی همراهی دارد، همانطور که با زوال عقل (دمانس) و مجموعه‌ای از بیماری‌های جسمی در سنین بالاتر همراه است.

سورین سابیا و همکارانش از موسسه ملی بهداشت و پژوهش پزشکی در ویلجیوف در فرانسه که این پژوهش را انجام داده‌اند، این چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: "سیگار کشیدن در میانسالی با زوال حافظه و نقصان در توانایی‌های استدلالی همراهی دارد."

به گزارش سابیا و همکارانش که نتایج تحقیق خود را در نشریهArchives of Internal   Medicine منتشر کرده‌اند افرادی که گفته بودند سیگار را ترک کرده‌اند، در مقایسه با سیگاری‌ها با احتمال بیشتری رفتارهای سالم‌تر و تحرک بیشتر جسمی و خوردن بیشتر سبزی و میوه را انجام داده‌اند.

افرادی که در این بررسی شرکت داشتند، در شروع آن 35 تا 55 ساله بودند، و در برخی موارد پیگیری آنها 17 سال ادامه یافته بود.

این بررسی همچنین نشان داد که چقدر انجام پژوهش درازمدت بر روی سیگاری‌ها کار مشکلی است: سیگاری‌ها دو بار بیشتر از غیرسیگاری‌ها از انجام دوباره آزمون حافظه  اجتناب کرده بودند، یا نتوانسته بودند آزمون مجدد را انجام دهند، در برخی از موارد به این خاطر که در این فاصله درگذشته بودند.

کد خبر 54579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز