شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی نشان می‌دهد هنگامی که کودکان دردکشیدن دیگران را می‌بینند، مغز آنها طوری پاسخ می‌دهد که گویی این واقعه برای خودشان رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند این پاسخ که قبلا وجود آن در بزرگسالان هم نشان داده شده بود، بیانگر آن است که کودکان عادی در سنین مدرسه هم به طور طبیعی ممکن است هم‌دردی از خود نشان دهند.

جین دستی از دانشگاه شیکاگو، سرپرست این تحقیق که نتایج آن در نشریه Neuropsychologia منتشر شده است، در این باره می‌گوید: "این یافته‌ها به ما نشان می‌دهد که ما این توانایی ذاتی را داریم که به درد دیگران واکنش نشان دهیم. این توانایی قدم بسیار مهمی به سوی نشان‌دادن همدردی است."

برای این بررسی، پژوهشگران به 17 کودک 7 تا 12 ساله تصاویر کارتونی از افرادی را که درد می‌کشیدند، نشان دادند و در عین حال از مغز این کودکان با شیوه‌ای به نام " ام آر‌آی کارکردی" (fMRI)تصویربرداری کردند.

رشته‌ای از این تصاویر حوادثی را مانند افتادن یک ظرف سنگین روی یک جفت دست و موقعیت‌هایی را که در آن درد به صورت عامدانه ایجاد می‌‌شد، مثلا کوبیدن در ماشین روی دست یک نفر را نشان می‌داد.

این بررسی نشان داد که هنگامی که بروز درد تصادفی است، مدارهای مغزی که پردازش درد دخیل‌هستند، در ابتدا فعال می‌شوند. به گفته دستی در بررسی‌‌ها بر روی بزرگسالان نیز همین نواحی مغز فعال می‌شوند و تصور می‌شود که بخشی از پاسخ همدردی در فرد باشند.

دستی می‌افزاید:"می‌توان گفت که کودکان هنگامی که افراد درحال دردکشیدن را می‌بینند، واکنشی مانند بزرگسالان دارند."

اما هنگامی درد به صورت عامدانه ایجاد می‌شد، نواحی از مغز به کارکرد اجتماعی و رفتار اخلاقی مربوط می‌شوند، فعال می‌شوند. این نواحی مغز در ارزیابی تهدیدها دخیل هستند.
دستی می‌گوید: "کودکان به دنبال دلیلی برای این واقعه می‌گردند. هنگامی که شما فردی را می‌بیند که درد می‌کشد، می‌خواهید بدانید چرا."

به گفته دستی بسیاری از کودکان سوال کرده بودند که آیا این موقعیت عادلانه است.

او می‌گوید: "اگر شما به جستجوی دلیلی برای دردکشیدن دیگران فکر کنید، چنین وضعیتی بسیار شبیه توجه داشتن به درد دیگران است."

دستی می‌گوید امیدوار است از این یافته‌ها برای درک کارکرد مغز در کودکانی که پرخاشگر هستند یا به رفتارهای ضداجتماعی دست می‌زنند، استفاده کند.

کد خبر 57692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز