کمتر کسی پیدا می‌شود که آثار هنری این بانوی هنرمند را ببیند و مشتاق تماشای سایر آثار هنری‌اش نشود.

هنر خط

 همشهری آنلاین_ زهرا کریمی: «طراحی خط» تلفیقی از طراحی و خوشنویسی است که با ظرافتی هنرمندانه روی کاغذهای سفید نقش بسته‌اند و چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. مبدع این سبک هنری «اکرم هادی» است؛ کسی که با توجه به سال‌ها علاقه به هنر خوشنویسی و طراحی‌های خط توانست به‌طور حرفه‌ای در این زمینه با استادان خبره تجربه کسب کند و کتاب «وسعت طراحی خط» را به رشته تحریر درآورد. سبک هنری‌اش بدیع است و با دانشی که از این هنر دارد زمان زیادی را صرف معرفی آن به جامعه هنری می‌کند و با پشتکار شبانه‌روزی‌اش به نتایج خوبی در این‌باره رسیده است. با او در کنار تابلوهای قاب شده به دیوار خانه‌اش از هنر طراحی خط و نقش و امکانات محلی برای هنرمند حرفه‌ای شدن صحبت کرده‌ایم.  

  •  قدم به وادی خوش نقش هنر

گوشه‌ای از خانه متفاوت از همه بخش‌های دیگر مانند یک کارگاه برای فعالیت‌کاری چیدمان شده است. قلم موها، سه پایه و تعدادی تابلو خالی به دیوار تکیه داده شده‌اند تا با اثری هنری به سینه دیوار میخکوب شوند. هادی از لذت تماشای هر فرد جدید بدون وقفه از طراحی خط می‌گوید: «هنر دنیای بزرگی دارد. باید آن را بشناسیم و اجازه ندهیم پسرفت داشته باشد و هر آنچه لازم است در مسیر پیشرفت و ابداع سبکی جدید از دل هنر انجام دهیم و مهم‌تر از آن باید آنها را به آیندگان هدیه دهیم. سبک طراحی خط از آمیخته شدن ۲ هنر خوشنویسی و طراحی شکل گرفته است. منشأ این هنر به دوران کودکی‌ام برمی‌گردد؛ زمانی که دانش‌آموز دوره ابتدایی بودم. همیشه برحسب عادت بعد از نوشتن مشق‌ها می‌نوشتم پایان. اما کلمه پایان را هر بار مدلی خاص طراحی می‌کردم. تشویق معلم‌هایم باعث شد تا نه تنها در دوران ابتدایی بلکه در همه مقاطع تحصیلی حتی در برگه‌های امتحانی طراحی را با خط خوش انجام دهم و به مرور زمان این تکرارها به زندگی‌ام مسیر داد و به وادی خوش نقش هنر قدم گذاشتم. این دنیا برای همه قشنگ است. می‌توانیم اندکی به علاقه‌ها رنگ تلاش بپاشیم و زندگی را همان‌طور که دلمان می‌خواهد رقم بزنیم و مایه خرسندی دیگران نیز شویم.»

  • هنر را محدود نکنیم

 پنجره اتاق را باز می‌کند و با فشار قلم جوهری و غیژغیژ قلم روی کاغذ پرنده‌ها را به آواز خواندن و جیک جیک دعوت می‌کند. بانوی هنرمند درباره هنر طراحی خط و علاقه مردم به این هنر می‌گوید: «یکی از دلمشغولی‌های عصرگاهی‌ام نشستن در همین کنج خانه به دور از صدای بوق و شلوغی شهر است تا بلکه هر آنچه از این هنر تجربه کسب می‌کنم قبل از اینکه فراموش کنم در دفترچه یادداشت‌هایم بنویسم. این هنر به دلیل وسعتی که دارد می‌تواند برای جمع کثیری از شهروندان جذاب باشد. اخیراً در کتاب وسعت طراحی خط به این موضوع پرداخته‌ام و علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از این هنر در سایر هنرها کمک بگیرند و چون این رشته هنری در ارائه خلاقیت بصری وسعت نامحدودی دارد باید در آن ورود کنیم و زیبایی هنر را محدود به چند رشته هنری نکنیم.»

  •  فعالیت جدی هنرمندان در فضای مجازی 

اتود تابلوهایی با اسامی ائمه در سایزهای کوچک‌تر از اصل اثر را روی دیوار کنار هم گذاشته است و هریک از اسامی را با تحقیقاتی که درباره شخصیت‌ها داشته با رنگ‌های خاص سایه روشن کار کرده است. می‌گوید: «اصل این آثار چندین بار در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش عموم گذاشته شده و اخیراً نمایشگاه مجازی در صفحه اینستاگرام موزه هنر ایرانی در محله الهیه برپا شد. به هر حال این روزها با وجود ویروس کرونا بسیاری از گالری‌داران با همکاری و مشارکت هنرمندان وارد عرصه نوینی از برگزاری نمایشگاه‌ها شده‌اند. خوشبختانه برعکس تصورمان این نمایشگاه مجازی با استقبال خوب هنردوستان برگزار شد و به دلیل قطع زنجیره این ویروس وارد مسیر جدیدی از سبک زندگی شده‌ایم و فعالیت‌های هنری نیز در فضای مجازی جدی‌تر از قبل شده و به مرور زمان بیش از اینها هم خواهد شد. چه بسا می‌توان جدا از همه مشکلاتی که برای قشرهای مختلف جامعه ایجاد شده است باب پیشرفت هنر و آموزش‌های آنلاین در این عرصه را شاهد باشیم.»

  • استقبال پرانرژی اقشار مختلف از نمایشگاه‌های هنری 

صفحه اینستاگرام موزه هنر ایرانی را باز می‌کند و همه آثاری را که در این نمایشگاه برای بازدید مجازی بارگذاری شده است نشان می‌دهد. می‌گوید: «طی سال‌هایی که در موزه هنر ایرانی مشغول کار بوده‌ام و حتی گاهی به بهانه مناسبت‌های مختلف نمایشگاه برگزار کرده‌ام شاهد بزرگ‌ترین و بهترین انرژی‌ها بودم. عمارت‌های قدیمی که معنای خاص و نوستالوژی دارند برای آن دسته از قشر جامعه که سن و سال‌دار هستند دارای انرژی متفاوتی است با همه آن دسته از جوانانی که تنها برای تماشای نمایشگاه هنری می‌آیند. اما برپایی نمایشگاه در خانه‌های قدیمی به نمایشگاهی که برگزار می‌شود جلوه خاص و بهتری می‌دهد و نمی‌توان انکارش کرد و امیدوارم بعد از شرایط کرونایی شاهد برپایی نمایشگاه هنرمندان بسیاری در عمارت‌های قدیمی، موزه‌های بزرگ و حتی خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها باشیم و بتوانیم برای رونق دوباره مراکز فرهنگی و تاریخی محله‌هاکاری کرده باشیم.»

  • کارنامه هنری اکرم هادی
  1.  برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی از سال ۱۳۷۵ تاکنون
  2.  برپایی نمایشگاه در گالری‌های لاله، ابن‌سینا، صنیع الملک، مارال، بهمن، آبی، کاخ گلستان، موزه استاد معین، دانشگاه‌الزهرا(س)، فرهنگسرای ملل، هنرستان هنرهای زیبای پسران، دانشگاه پارس.  
  3.  راه‌اندازی نگارخانه آبی در سال ۱۳۷۵
  4.  راه‌اندازی گالری نگارستان و گالری کودک در فرهنگسرای بهمن
  5.  عضو شورای هنرهای تجسمی در فرهنگسراها
  6.  اجرا و طراحی سفال‌های دیواری در تهران، قزوین و عسلویه
  7.  شرکت در جشنواره شمسه و برگزیده به‌عنوان مبدع طراحی خط در سال ۱۳۹۲
  8.  نگارخانه‌دار برگزیده در سال ۱۳۸۹ 
  9.  ثبت ۶۰۰ اثر در شیوه طراحی خط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  10.  آموزش طراحی خط در دانشگاه تهران و دانشگاه پیام نور
  11.  چاپ کتاب با عنوان «وسعت طراحی خط»
     
کد خبر 545551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha