همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشیخط رضا رینه‌ای از 25 خرداد در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد.

به گزارش همشهری آنلاین، رینه‌ای در این نمایشگاه 35 اثر نقاشیخط را به معرض دید عموم قرار می‌دهد.

آثار این نمایشگاه در اندازه‌های 110 در 155 و100 در 70 سانتی متر با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک همراه با ورق طلا خلق شده‌اند.

در این آثار، خوشنویسی به صورت سیاه مشق و کتیبه بسیار قوی ظاهر شده و در ارتباط تنگاتنگ فرمی و محتوایی با مینیاتور ایرانی، کمپوزیسیونی خاص و متفاوت را پدید آورده است.

رینه‌ای از اشعار شعرای کلاسیک ایرانی همچون سعدی،حافظ،مولانا ... برای به تحریر در آوردن سیاه مشق‌هایش استفاده کرده، نکته جالب توجه در آثار این دوره رضا رینه‌ای تلفیق صورت‌های مینیاتور با اندام های پوشیده از سیاه مشق است که وی صورت مینیاتور را بر اساس قطعه شعرخوشنویسی شده از یک دوره خاص برگزیده است؛ گویی این حروف و کلمات از عالم معناست که جایگزین رنگ و نقوش شده‌اند.

سبک به کار رفته دربیشتر نقاشیخط‌ ها از دوره مکتب اصفهان و طراحی‌های رضا عباسی است و در شیوه و اجرای خوشنویسی نیز از شیوه‌های مختلف دوره صفوی،قاجار بویژه میرزا غلامرضا اصفهانی و دوره معاصر استفاده شده که با لحن شخصی هنرمند ترکیب شده و بر روی بومش نقش بسته است.

رضا رینه‌ای متولد 1347 تهران است. وی دارای مدرک دکترای هنر از شورای ارزشیابی هنر کشور و همچنین درجه استادی انجمن خوشنویسان ایران است.

رینه‌ای فارغ التحصیل رشته نقاشی با گرایش هنرهای ایرانی و نگارگری از دانشکده هنر تهران است.

او مبدع شیوه نوین در ترکیب بندی خوشنویسی و نگارگری و تذهیب بر پایه آثار کلاسیک در نگاهی نو است که در سال 1388 نمایشگاهی از این آثار را در گالری امروز به نمایش گذاشت.

وی تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی از جمله گالری والی،گالری سیحون، موزه رضا عباسی،گالری امروز، باشگاه ایرانیان دوبی، تاجیکستان،انگلستان ،مراکش و... شرکت داشته است.

نمایشگاه نقاشیخط رضا رینه‌ای تا اول تیرماه در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برپاست و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 (روزهای تعطیل 14 تا 19 ) از این آثار در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران،رو بروی پارک نیاوران دیدن کنند.

کد خبر 173679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز