یک بررسی جدید در کره جنوبی نشان می‌دهد درصد بالایی از کودکان با وجود عفونت ویروس کرونا بی‌علامت می‌مانند و ممکن است هفته‌ها آزمایش‌ کرونایشان مثبت بماند.

children masks

به گزارش همشهری آنلاین به نقل یاهونیوز این بررسی که نتایج آن در ژورنال JAMA Pediatrics منتشر شده است، ۹۱ کودک در کره جنوبی که در فاصله ۱۸ فوریه تا ۳۱ مارس عفونت‌شان با ویروس کرونا ثابت شده بود، پیگیری شدند. یافته‌ها این بررسی نشان داد همانطور که تا ۴۰ درصد افراد بزرگسال ممکن است دچار عفونت بی‌علامت باشند، شمار عمده‌ای از کودکانی که آزمایش مثبت داشتند، هیچ نشانه‌ای از عفونت را نشان نمی‌داند.

از  میان این گروه ۹۱ نفره، ۲۱ کودک در طول دوره عفونت کاملا بی‌علامت بودند، ۱۸ کودک در هنگام تشخیص عفونت بی‌علامت بودند (و بعدا علامت‌دار شده بودند) و ۵۳ کودک علامت داشتند که در اغلب موارد در حد خفیف تا متوسط بود.

این داده‌ها که در ۲۲ مرکز بهداشتی گردآوری شده بود، عمدتا بر اساس برنامه بسیار فعال ردیابی تماس‌ (یافتن افراد در تماس با افراد دارای عفونت) بود و آزمایش افراد خانوارهای قرار گرفته در معرض ویروس (از جمله افراد بی‌علامت) بود.

به گفته این پژوهشگران اگر قرار بود فقط افراد علامت‌دار آزمایش شوند، ۹۳ درصد موارد عفونت کشف نمی‌شدند.

این پژوهشگران با توجه به این یافته‌ها می‌نویسند: «کودکان دارای عفونت کروناویروس چه بی‌علامت و چه با علامت ممکن است مورد توجه قرار نگیرند و به فعالیت‌های معمولشان ادامه دهند و در نتیجه در انتشار ویروس در جامعه‌شان سهم داشته باشند.»

  • کودکان بی‌علامت ممکن است باعث انتشار کرونا در جامعه شوند

کارشناسان می‌گویند با توجه به بازگشایی مدارس در صورتی که نظامی برای شناسایی کودکان بی‌علامت وجود نداشته باشد، ممکن است شیوع کرونا به خصوص در مناطقی که میزان ماسک زدن افراد در آنها کم است، بدتر شود.

تمرکز نکردن بر کودکان در طول پاندمی کروا باعث ایجاد باورهای نادرست خطرناکی در این مورد شده است، از جمله این پیام بیش از حد ساده شده که کرونا بر کودکان هیچ تاثیری ندارد، در حالی که این گونه نیست.

البته هنگامی که گروهی از کودکان با گروهی از بزرگسالان مقایسه شوند، احتمال بروز بیماری وخیم در بزرگسالان بیشتر از کودکان است.

با اینکه دچار نشدن کودکان به بیماری شدید امیدوارکننده است، اما با توجه به شمار بالای کودکانی که در هنگام تشخیص عفونت بی‌علامت هستند یا بعدا علامت‌دار می‌شوند، باید به تاثیر آنها بر انتشار ویروس در جامعه به خصوص با بازگشایی مدارس توجه داشت و دستورالعمل‌های با توجه به این وضعیت تهیه کرد.

یک یافته مهم دیگر بررسی کره جنوبی در این باره است که تا چه مدتی ویروس از بدن مبتلایان (مثلا از طریق عطسه و سرفه کردن) در محیط پخش می‌شود. اندازه‌گیری این پژوهشگران نشان داد میانگین مدت ریزش ویروس از کودکان دچار عفونت ۱۷ روز است.. این رقم در کودکان بی‌علامت پایین‌تر بود (میانگین ۱۴.۱ ر وز) و در کودکان علامت‌دار بالاتر، به طوری که دست کم نیمی از این کودکان در روز ۲۱ همچنان آزمایش‌شان از لحاظ ویروس کرونا مثبت بود.

البته به این موضوع هم باید توجه داشت که مثبت بودن آزمایش در روز ۲۱ عفونت لزوما به معنای آن نیست که ریزش ویروس از فرد در حدی است که می‌تواند باعث انتقال عفونت به دیگران شود. دستگاه ایمنی با ورود ویروس به بدن واکنش نشان می‌دهد و با آن مبارزه می‌کند، بنابراین مثبت بودن آزمایش (که فقط ماده ژنتیکی ویروس و نه ویروس فعال را شناسایی می‌کند، در روزهای آخر دوره بیماری ممکن است صرفا بیانگر باقیمانده‌های ویروس در روزهای آخر باشد.

به هر حال این یافته‌ها دست کم نشان می‌دهد که باید تاکید بیشتری بر ماسک زدن همگانی و ردیابی تماس در افراد دارای عفونت شود.

کد خبر 545472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha