شروع همه‌گیری کرونا از زمستان سال پیش به علت نگرانی درباره سلامت کودکان و انتشار بیماری به تعطیلی مدارس در بسیاری نقاط جهان انجامید.

coronavirus

 اکنون که زمان بازگشایی مدارس فرا رسیده است، بحث درباره خطرات احتمالی که کودکان را در بازگشت به کلاس‌های درس تهدید می‌کند و تاثیر این اقدام بر انتشار  ویروس کرونا بالا گرفته است.

در طول هفت ماهی که از شیوع کروناویروس می‌گذرد، بررسی‌ها نشان داده‌اند که میزان موارد شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید و مرگ ناشی از آن در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است. از طرف دیگر بیماری آنفلوآنزا که ممکن است در کودکان، به خصوص در زیر پنج سال، شکل شدیدی پیدا کند و به بستری شدن آنها بینجامد.

بنابراین حتی اگر فرض کنیم که کودکان با بازگشت به مدارس در معرض خطر جدی ناشی از ویروس کرونا نیستند، باید به فکر شیوع  همزمان آنفلوآنزا با شیوع کروناویروس در فصول سرد سال بود.

موضوع مهم بعدی این است که جمع شدن کودکان در مدارس چه تاثیری در انتشار کلی ویروس در جامعه دارد و آیا باعث افزایش موارد بیماری کووید-۱۹ ناشی از این ویروس می‌شود یا نه.

چند بررسی اخیر نشان داده‌اند که بسیاری از موارد عفونت کروناویروس در کودکان مانند بزرگسالان بدون علائم هستند و با وجود بی‌علامت بودن ممکن است میزان بار ویروسی (میزان ویروس در راه‌های تنفسی آنها)  بیشتر از بزرگسالان باشد. همچنین آزمایش ویروس کرونا حتی در کودکان بی‌علامت ممکن است چند هفته مثبت بماند، یعنی احتمالا عفونت ویروسی برای مدتی طولانی‌تر ادامه می‌یابد.

 بنابراین ممکن است کودکان به عنوان «ناقلان خاموش» ویروس در جامعه عمل کنند و باعث انتقال آن در سطح جامعه از جمله به افراد آسیب‌پذیرتر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌ زمینه‌ای شوند. رفتارهای کودکان نیز که نسبت به بزرگسالان کمتر به ماسک زدن، فاصله گرفتن از یکدیگر و شستن دست‌هایشان تن در می‌دهند، می‌تواند انتقال ویروس در میان آنها را تشدید کند.

از طرف دیگر رفتن به مدرسه برای کودکان برای پیشرفت تحصیلی و رشد روانی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان آنها از برای مدت طولانی از آن محروم کرد.

بنابراین بازگشت کودکان به مدارس باید با رعایت کامل اقدامات بهداشتی معمول برای پیشگیری از انتقال کروناویروس یعنی رعایت شستن مکرر دست‌ها، ماسک زدن و فاصله‌گیری جسمی باشد و همچنین کودکان باید از لحاظ بروز احتمالی علائم بیماری کووید-۱۹ تحت مراقبت باشند، به خصوص که با رسیدن پاییز و زمستان شیوع ویروس‌های تنفسی اوج می‌گیرد.

در صورت مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان یا کارکنان مدرسه روش «ردیابی تماس»، یافتن افراد در تماس با فرد دچار عفونت، و آزمایش آنها همانند بزرگسالان توصیه می‌شود و ممکن است به تعطیلی یک یا چند کلاس درس یا کل مدرسه لازم شود.

بالاخره اینکه گرچه هنوز واکسن تاییدشده‌ای برای کروناویروس جدید در دست نیست، واکسیناسیون کودکان در برابر آنفلوآنزا در اواخر شهریور می‌تواند دست کم از دچار شدن آنها به این بیماری جلوگیری کند.

کد خبر 547223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha