یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکان زیر پنج سال نسبت به کودکان بزرگتر و سالمندان بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر ماده ژنتیکی ویروس کرونا در بینی‌هایشان دارند.

coronavirus

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران آمریکایی که نتایج کارشان را در ژرونال JAMA Pediatrics منتشر کرده‌اند، می‌گویند یافته‌هایشان به این معنی است که بر خلاف روایت غالب فعلی ممکن است کودکان عامل مهمی در سرایت کووید-۱۹ در جوامع باشند.

این پژوهشگران در فاصله ۲۳ مارس تا ۲۷ آوریل از ترشحات بینی ۱۴۵ فرد اهل شیکاگو که دچار بیماری کرونای خفیف تا متوسط بودند، یک هفته پس از شروع علائم نمونه‌برداری کردند.

این بیماران به سه گروه تقسیم شدند: ۴۶ کودک کمتر از پنج سال، ۵۱ کودک پنج تا ۱۷ ساله و ۴۸ بزرگسال ۱۸ تا ۶۵ ساله.

مشاهده این پژوهشگران نشان داد که میزان ماده ژنتیکی کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ در مجرای تنفسی فوقانی کودکان کمسن بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از دو گروه کودکان بزرگتر و بزرگسالان است.

این پژوهشگران افزودند که یک بررسی اخیر آزمایشگاهی نشان داده است که هر چه ماده ژنتیکی ویروسی بیشتری در نمونه‌ها وجود داشته باشد، ویروس عفونت‌زای بیشتری را می‌توان کشت داد.

بررسی‌های قبلی درباره یک ویروس تنفسی دیگر به نام «ویروس سین‌سیشیال تنفسی»(RSV) هم نشان داده‌اند که کودکان با بار ویروسی بیشتر با احتمال بیشتری باعث انتشار بیماری می‌شوند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «بنابراین، کودکان کمسن بالقوه می‌توانند عوامل مهم انتشار سارس-کوو-۲ در جمعیت عمومی باشند.»

بر اساس نتیجه‌گیری این پژوهشگران، عادات رفتاری کودکان کم‌سن و تماس‌های نزدیک انها در مدارس و مهدکودک‌ها نگرانی درباره تشدید انتشار سارس-کوو-۲ را در این جمعیت پس از برداشتن محدودیت‌های اجتماعی برمی‌انگیزد.

این یافته‌ها با دیدگاه فعلی در میان مقامات بهداشتی معارض است که می‌گویند ثابت شده است که کودکان که با احتمال بسیار کمتری ممکن است دچار بیماری وخیم ناشی از کروناویروس شوند، در انتقال ویروس به دیگران نقش چندانی ندارند.

نتایج یک بررسی چندکشوری: کودکان نسبت به ویروس کرونا مقاوم‌ترند

تا به حال پژوهش‌های چندانی در این باره انجام نشده است. یک بررسی اخیر در کره جنوبی نشان داد که کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله به همان اندازه بزرگسالان باعث انتقال کروناویروس در میان خانوارها می‌شوند، اما کودکان زیر ۹ سال ویروس را به میزان کمتری منتقل می‌کنند.

کد خبر 536424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha