سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

حسین قدیانی: این روزها که روزهای اول شروع به کار مجلس هشتم است، مهم‌ترین کار نمایندگان، نه استیضاح وزرا است، نه رسیدگی به تورم، نه حل مشکل حوزه انتخابیه، و نه حتی بی‌خیال شدن استیضاح وزرا.

الیوم یک نماینده خواه دوم‌خردادی، نه حالا بگو اصلاح‌طلب، خواه اصولگرا یک رسالت بیشتر ندارد و آن هم تلاش برای عضویت در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت داخلی است. حالا این که در بعضی کمیسیون‌های بدبخت و بی‌نوا، سر جمع چهار نماینده هم برای عضویت درخواست نکرده‌اند، آن یک بحث علی‌حده است که در این مقوله نمی‌گنجد؛ چون بعید است در مقولات دیگر هم بگنجد! این که حالا چرا کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی این همه طرفدار دارد، ما آن را کارشناسی کرده‌ایم که نتایج آن در زیر می‌آید.

1 - احتمال دارد بیشترین تخصص نمایندگان مجلس، مربوط به این حوزه باشد؛ یعنی فی‌الواقع بهارستان پر باشد از دیپلمات. دیپلمات‌هایی که در عین حال به خاطر علاقه به خدمت، عطای وزارت خارجه را به لقای مجلس بخشیده و نماینده ملت شده‌اند.

2 - یک احتمال دیگر این است که 47 نماینده فوق می‌خواهند با این حرکت، حال محمد البرادعی را بگیرند؛ یعنی دبیرکل آژانس ملتفت می‌شود که در ایران چیزی که زیاد است، ‌دیپلمات است!

3 - شاید نمایندگان خواهان عضویت در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، هیچ تخصصی در عوالم مربوط به دیپلماسی نداشته باشند؛ منتها از همان کودکی دوست داشته‌اند دیپلمات شوند. مع‌الوصف حالا که وارد مجلس شده‌اند، می‌خواهند رؤیای همیشگی را عملی کنند. به این دسته از نمایندگان پیشنهاد می‌شود گاه‌گداری از طریق متروی بهارستان، خود را به متروی توپخانه رسانده، به وزارت خارجه رفته و آموزش ضمن خدمت ببینند.

4 - یک احتمال بسیار ضعیف هم وجود دارد و آن این است که نمایندگان مزبور به عشق مسافرت‌های خارج از کشور، خواهان عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شده‌اند. نظر به ضعیف بودن احتمال فوق، ‌این گزینه را بی‌خیال می‌شویم؛ اما گیریم این احتمال درست باشد، اولاً از قدیم گفته‌اند بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! ثانیاً بالأخره مردم کشورهای دیگر هم آدم‌اند. آیا نمایندگان فقط باید مشکلات مردم ایران را حل کنند؟ آیا آن مردمی که در کشورهای اروپایی، آمریکایی و به‌خصوص ونزوئلا  تورم 70درصدی، نه حالا بگو 17درصدی دارند، آدم نیستند؟ وانگهی آمدیم و وزیر یک کشور بد عمل کرد و از بد روزگار نمایندگان مجلس آن کشور همه استیضاح آن وزیر را بی‌خیالی طی کرده باشند، در آن صورت چه اشکالی دارد نمایندگان مجلس ایران، وزرای یک دولت خارجی را مورد سؤال قرار دهند؟

5 - شاید 47 نماینده فوق‌الذکر می‌خواهند عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی شوند با این هدف که نصف دوران خدمت‌شان را در «هواپیما» باشند و از بالا بیشتر به مشکلات مردم اشراف داشته باشند و این مصراع نمی‌دانم کدام شاعر را زمزمه کنند که‌«بلند آسمان جایگاه من است.»

6 - احتمال دارد کمیسیون‌های دیگر درد سرش بیشتر از منافع‌اش باشد. آدمیزاد هم از آن جا که حب ذات دارد، باید به نمایندگان حق داد!

7 - این مورد که احتمالش چندان هم ضعیف نیست، مطمئن هستم چاپ نمی‌شود. خودم سانسور کنم سنگین‌تر است.

8 - شاید این همه علاقه به کمیسیون پروازهای خارجی... ببخشید، سیاست خارجی خودش از نتایج سفرهای استانی هیأت دولت باشد. این البته فقط یک احتمال و حدس و گمان است و خدا کند به خاطر این احتمال همشهری عصر را مثل آن یکی خبرگزاری توقیف نکنند. به‌خصوص اینکه تعطیلات چند روزه‌ای هم در کار نیست که توقیف، بود و نبودش فرق نکند!

کد خبر 54515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز