دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه سلامت: دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان، درهمایش ملی مواجهه با بیماری‌های غیرواگیردر دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه حدود60 درصد مرگ و میرهای دنیا مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است

از رشد 2 تا 3 درصدی قربانیان بیماری‌های غیرواگیر طی10سال آینده خبرداد و گفت: بحث در رابطه با بیماری‌های مزمن و غیرواگیر موضوع جدیدی نیست و طی 10 سال گذشته تقریبا سرتاسر دنیا متوجه شده‌اند که بار این بیماری‌ها در حال افزایش است.

در این همایش، دکتر محمدباقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به ضرورت چگونگی برخورد با بیماری‌های غیرواگیر بر ایجاد استراتژی‌های مناسب به‌منظور مبارزه با این بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: چگونگی برخورد با بیماری‌های غیرواگیر از جمله موضوعاتی است که بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند و باید راهبرد‌های مناسب به‌منظور مبارزه با آن به جمع بندی برسند.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما و درسطح وزارت بهداشت، برنامه توسعه علمی کشور در حال طراحی است که پیش نویس آن به‌زودی برای بحث در اختیار سیاستگذاران در این زمینه قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه جامعه سالم تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه راهبردهای روشنی در این مورد وجود داشته باشد، افزود: اطلاعات وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و همچنین در ایران تا حدود زیادی روشن است. بنابراین با تلاش مسئولان و وزارت بهداشت این اقدامات می‌تواند مبنای حرکت ما در آینده باشد.

وی با بیان اینکه در سال 2005 علت 60 درصد مرگ و میر دنیا مربوط به بیماری های مزمن و غیرواگیر بوده است، اعلام کرد: مطالعات نشان می‌دهد که این رقم در آینده افزایش می‌یابد.

لنکرانی نیز80‌‌‌‌درصد مرگ و میرهای مربوط به بیماری‌های غیرواگیر را در کشورهای با درآمد متوسط بیان کرد و گفت: عمده‌ترین واکنش‌ها در این زمینه در جهان مربوط به راه‌های مختلف درمانی است که برنامه‌ریزی و هزینه‌های زیادی را به‌دنبال داشته است،بنابراین جهان باید تفکرش را نسبت به بیماری‌های مزمن از نگرش درمانی به یک نگرش سیاستگذارانه تغییر دهد و این وظیفه اصلی نظام‌ سلامت کشور ما نیز هست.

 چاره کار، نظام سلامت گسترده

وزیر بهداشت همچنین به سالمندشدن جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان کشور حدود 5 درصد است که طی 10 تا 20 سال آینده این جمعیت به سرعت رو به افزایش خواهد رفت.

از طرف دیگر، بیماری‌های مزمن فقط مربوط به سالمندان نیست بلکه افراد میانسال را نیز درگیر می‌کند و از حدود 25 میلیون مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن در جهان، سالانه حدود 15 میلیون مرگ و میر در افراد زیر 70 سال بوده است.

باقری لنکرانی همچنین از مقابله با گواتر و کمبود ید، ‌ایجاد کلینیک‌های دیابت و برنامه‌های غربالگری خون به‌عنوان تجربیات کشور یاد کرد که امروزه این امکان را فراهم می‌کند تا از یک نظام سلامت گسترده‌تر بهره مند باشیم.

وزیر بهداشت از اقدامات گسترده‌ای که دربحث ورزش صورت گرفته است به‌عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر یاد کرد و افزود: به این منظور طی3 سال گذشته
2 هزار و 400 ورزشگاه جدید ساخته شد که عمده آنها درشهرستان‌های محروم واقع شده است؛

چرا که برای سیاستگذاری‌های اثرگذارتر، باید علاوه بر درمان، متوجه پیشگیری و بازتوانی نیز بود تا در یک چرخه کامل و به‌صورت جامع بتوان به مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر پرداخت.

وی طرح پزشک خانواده را نیز به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانست و در این رابطه اظهار داشت: با توجه به تغییرات به وجود آمده در بافت جمعیت، به‌نظر می‌رسد که محوریت پزشک خانواده باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد به‌طوری‌که در حال حاضر حدود 21 میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش پزشک خانواده قرار داشته و این جمعیت روستایی از شاخص‌های بهتر سلامت نسبت به شهرها بهره‌مند هستند.

لنکرانی همچنین با اشاره به مفاد قانون توسعه چهارم شورای‌عالی سلامت درخصوص مبارزه با این بیماری‌ها ادامه داد: سبک غذایی مردم در این خصوص بسیار اهمیت دارد که خوشبختانه در این راستا میزان مصرف روغن نباتی طی 3 سال گذشته از حدود 87 درصد به حدود 55 درصد کاهش یافته ومیزان مصرف اسید ترانس نیز به حدود 40 درصد کاهش یافته همچنین تبلیغ برای تغییر ذائقه مردم از مصرف روغن نباتی به روغن مایع از دیگر مصوبات در زمینه مبارزه با بیماری های غیرواگیر بوده است.

کد خبر 54428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز