مریم غفاری: تصمیم‌گیری در حوزه سلامت تنها یک کمیسیون بهداشت کافی نیست و مشارکت همه کمیسیون‌های مرتبط را می‌طلبد.

این اظهار نظر  عباس زارع نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان است که به‌دنبال اعلام خبر تشکیل فراکسیون سلامت در مجلس تازه تشکیل شده هشتم، به همشهری می‌گوید: برای پیشبرد اهداف حوزه سلامت، تدوین قانون جامع سلامت و رفع دغدغه‌های وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس شکل گیری فراکسیون بهداشت ضروری است.

او با بیان این‌که پیشنهاد تشکیل فراکسیون سلامت، با حضور ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف مرتبط با سلامت در مجلس هشتم و مشارکت بیشتر قانونگذاران نقطه امیدی برای حل معضلات موجود است می‌گوید: سلامت یک موضوع فرابخشی است و به جهت گسترده بودن این حوزه لازم است که نمایندگان با تخصص‌های مختلف و از کمیسیون‌های مرتبط مثل کمیسیون برنامه ریزی و بودجه، آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی و...در این امر مداخله و تصمیم‌گیری کنند.

نشست خانواده پزشکی در مجلس هشتم

به گفته زارع نژاد، در نخستین نشست مشترک پارلمانی خانواده پزشکی مجلس هشتم با وزیر بهداشت و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با حضور بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان منتخب مجلس هشتم برگزار شد، پیشنهاد این بود تا فراکسیون سلامت، با حضور بیش از ۱۰۰ نماینده، سازماندهی شود.

وی خاطرنشان می‌کند که بسیاری از قوانینی که در حوزه بهداشت و درمان تصویب شده اما لوازم و راهکارهای اجرایی آن دیده نشده، تلاش مجلس هشتم در راستای تدوین قانون جامع سلامت و شتاب در ارتقای نظام سلامت را می‌خواهد.

به گفته زارع نژاد، در این نشست، نمایندگان مجلس نیز به طرح دیدگاه‌ها و چالش‌های قانونی و اجرایی در نظام سلامت پرداختند و بر همکاری و تلاش صادقانه در مجلس شورای اسلامی برای ارتقای سطح سلامت جامعه تأکید کردند.

آنان همچنین تعیین اولویت‌های بخش سلامت، توجه به مناطق محروم و افزایش اعتبارات بخش سلامت را به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های خود در مجلس هشتم عنوان کردند.

۳۲ نفر از نمایندگان مجلس هشتم را پزشکان و پیراپزشکان تشکیل می‌دهند که در مجموع حدود ۱۰ درصد ترکیب مجلس هشتم را در بر می‌گیرد.

از میان این نمایندگان، ۱۲ نفر سابقه نمایندگی و قانونگذاری، ۲ ‌نفر سابقه وزارت بهداشت، ۳ نفر سابقه ریاست کمیسیون بهداشت، ۳ نفر سابقه ریاست دانشگاه و ۳ نفر نیز سابقه ریاست بیمارستان دارند.

به‌دنبال قانون جامع

به نظر می‌رسد در طول ۷ دوره مجلس‌های مختلف، بسیاری از قوانین لازم درعرصه سلامت بررسی وتصویب شده اما آنچه در بخش بهداشت و درمان به لحاظ قانونگذاری باقی مانده و باید در مجلس هشتم پیگیری شود، بحث یکسان‌سازی‌ قوانین مربوط به سلامت است.

به گفته کارشناسان، زمان آن رسیده که مجلس هشتم، با نگاهی کلی به تمام قوانین مصوب در حوزه بهداشت ودرمان به بازنگری جدی در این قوانین بپردازد، زیرا نیاز امروز ما  در حوزه سلامت دستیابی به یک قانون جامع در این بخش است.

به گفته زارع نژاد، مجلس تا کنون برای مسائلی مانند بحث مسکن یا بسیاری موارد دیگر، قوانینی جامع تصویب کرده است اما تاکنون برای بخش سلامت چنین امری محقق نشده و این بخش همواره به این لحاظ با خلأ جدی روبه‌رو بوده است.

از این‌رو این عزم جدی وجود دارد که قانون جامع سلامت، در مجلس هشتم حتما در قالب طرح یا لایحه پیگیری شود و به تصویب برسد.

در این قانون جامع، باید تمام مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان اعم از تولیت، منابع پایدار سلامت، سیاستگذاری‌های گوناگون در این حوزه و مباحث مربوط به اجرا دیده شود و در کنار آن، قوانین زائد، موازی و متضاد، برطرف و اصلاح شود.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: قوانین بسیاری در حوزه سلامت تدوین و تصویب شده، ولی به‌دلیل اختلاف برداشت‌هایی که از قوانین گوناگون می‌شود و گاهی به‌دلیل تناقضاتی که وجود دارد، در عمل شاهد حسن اجرا نیستیم و گاهی نیز متوجه نیستیم که اشکال کار کجاست، در حالی‌که تنها راهکار حل این مشکل، تدوین قانون جامع سلامت است.

البته به گفته وی، از دیگر چالش‌های فرا‌روی نمایندگان مجلس هشتم، به‌ویژه پزشکان راه یافته به مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت ودرمان، بحث سرانه سلامت و تعرفه‌های پزشکی و تعدیل واصلاح این مسائل است که حل این مشکل نیز منوط به یک دیدگاه منطقی و درست در میان مسئولان و دولتمردان و بودجه ریزی مناسب است.

امید به روزهای بهتر برای سلامت

به گفته کارشناسان دولتمردان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که سلامت از اولویت‌های کشور است و در مجلس هشتم باید تلاش کرد تا این نقیصه به حداقل برسد.

طبیعتا در چنین شرایطی سلامت مردم در محور برنامه‌ریزی‌های دولت قرار نمی‌گیرد و در بحث بودجه و تخصیص اعتبار نیز توجه ویژه به این بخش صورت نمی‌گیرد.

به این ترتیب، اگر از یک سو مجریان قانون در بخش اجرای قانون، درست و دقیق عمل کنند و از سوی دیگر با تدوین قانون جامع سلامت، بستر مناسب برای اجرای تمامی قوانین مصوب در حوزه سلامت بیش از پیش فراهم شود، بسیاری از چالش‌های موجود قابل حل خواهد بود.

کد خبر 53872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز