پس از برگزاری کنکور سراسری با همه اما و اگرها و استرس‌هایش، حالا نوبت نگرانی و استرس‌کشیدن دانش‌آموزان و خانواده‌ها بر سر بازگشایی مدارس و برگزاری «حضوری» کلاس‌های درس است.

ضدعفونی کلاس

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: مسئولان وزارت آموزش و پرورش از ماه‌ها پیش بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که برای بازگشایی مدارس، سه سناریو روی میز دارند و بسته به چگونگی پیشرفت روند بیماری کرونا در کشور، یکی از این سه سناریو را با توجه به وضعیت قرمز، زرد و سفید بودن هر منطقه و شهر به اجرا در خواهند آورد.

یکی از این سناریوها «آموزش ترکیبی» در مناطق زرد است که طی آن دانش‌آموزان موظفند در کنار آموزش مجازی، ساعاتی را نیز در کلاس‌های درس حضور یابند. موضوعی که با واکنش و مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه شده است، اما آموزش‌وپرورش می‌گوید نمی‌توان تحصیل را به خاطر کرونا تعطیل کرد. چراکه ما نمی‌دانیم این ویروس تا چه زمانی با ما خواهد بود.

روز گذشته رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش ترکیبی در مناطق زرد با فاصله‌گذاری فیزیکی و با اولویت حفظ سلامت دانش‌آموزان و رعایت پروتکل های بهداشتی اعمال می‌شود. در این شیوه ساعت‌های حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس منعطف خواهد بود و مانند مدل آموزش‌ حضوری در شرایط عادی نخواهد بود.»

حکیم‌زاده گفت: «ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم تا ۴ یا ۶ ماه بعد، بحران کرونا به طور کامل تمام خواهد شد. اظهارنظرهای متخصصان در سطح بین‌المللی هم نشان می‌دهد که این اندیشه که به زودی ما شرایط فعلی را پشت سر می‌گذرانیم، غیرواقع‌بینانه است. بنابراین چون کرونا قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌توان جریان آموزش، زندگی و تحصیل ۱۵ میلیون دانش‌آموز را متوقف کرد. قطعا مدرسه بهترین محل برای آموزش است و ماموریت آموزش و پرورش این است که در هر شرایطی بتواند از هر بستری برای آموزش استفاده کند.»

واکنش آموزش و پرورش به مخالفت ستاد کرونا تهران با بازگشایی مدارس | آموزش ترکیبی چیست؟

معاون وزیر گفت: «در تصمیم‌گیری‌ها باید دغدغه خانواده‌ها را هم در نظر داشت. بی‌برنامه رها کردن میلیون‌ها کودک و نوجوان نمی‌تواند راهکار خوب و مناسبی باشد. آن هم در شرایطی که هیچ چشم‌انداز روشنی در این شرایط وجود ندارد.»

با انتشار خبر احتمال برگزاری حضوری کلاهای درس در برخی مناطق، بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آنها با این موضوع مخالفت و از این گزینه انتقاد کردند. آنها می‌گویند تعطیلی مدارس بهتر از به خطر افتادن جان بچه‌ها است.

تعداد زیادی از مخاطبان همشهری آنلاین در واکنش به برگزاری حضوری کلاس‌ها دیدگاه‌هایشان را برای ما ارسال کرده‌اند که بعضی از آن‌ها را اینجا می‌خوانید.

  • والدین‌مان ما را از سر کوچه پیدا نکردند

یکی از مخاطبان همشهری آنلاین که دانش‌آموز است، می‌گوید: وضعیت کشور در این سال جوری است که آموزش‌ها باید مجازی باشد. وگرنه کرونا دوباره تشدید می‌شود. تازه امسال آنفلوآنزا هم هست. لطفا ما دانش‌آموزان را درک کنید. پدر و مادرهایمان ما را از سر کوچه پیدا نکردند که توی این وضعیت ما را به مدرسه بفرستند. شما می‌گویید پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنید. آخر چطور ما ۸ ساعت را با ماسک در مدرسه درس بخوانیم؟ تازه کلاس ها هم خیلی بزرگ نیستند که فاصله فیزیکی رعایت شود.

  • بچه من بیماری زمینه‌ای داره

مخاطب دیگری نوشته است: بچه‌ای که بیماری زمینه‌ای داره، چطوری هر روز باید به مدرسه بره؟ شاید یک نفر ناقل بیماری باشه و بچه‌های بیمار هم کرونا بگیرن. پارسال مجازی گذاشتید، خیال می‌کنید کرونا بهتر شده؟ نه، بدتر هم شده. بچه‌های بیگناه چه تقصیری دارند؟ شما جوابگوی این همه دانش‌آموز هستید. چرا فقط به فکر خودتان هستید. لطفا جواب بدهید. جواب خوب.

  • حداقل دانشگاه‌ها را باز کنید

در میان مخاطبان، برخی دانشجویان نیز نظرات خود را مطرح کرده‌اند. رها یکی از آنهاست که اصرار دارد دانشگاه‌ها باز شوند. او نوشته است: لطفا کمی ما را درک کنید. ما دانشجوها از وقتی کلاس‌ها مجازی برگزار شده، اصلا چیزی یاد نگرفتیم. فقط هزینه پرداخت می‌کنیم بدون اینکه چیزی از درس متوجه بشویم. حداقل دانشگاه‌ها را این ترم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز کنید.

  • با این کار، مناطق زرد هم قرمز می‌شوند

مخاطب دیگری به نام سارا در پاسخ به این دانشجو نوشته است: دانشجویان با توجه به شرایط سنی و بلوغ فکری از طریق آموزش مجازی بهتر عمل می کنند. و وقت تلف‌شده در رفت و آمد ندارند. اما بچه ها غیر قابل کنترل هستند. چطور می‌خواهید مدارس مناطق زرد را باز کنید؟ با این کار مناطق زرد هم قرمز می‌شوند. کسی هم راضی نیست سلامت فرزندش را به خطر بیندازد. مدارس مجازی برگزار شود، بهتر است. اما مدت زمان تدریس هر درس باید بیشتر شود.

تکلیف تازه برگزاری کلاس‌های مدارس در مناطق سفید، زرد و قرمز کرونا | ۹۹ درصد دانش آموزان ابتدایی ثبت نام کردند

  • تو رو خدا ما رو درک کنید

یکی از مخاطبان هم نوشته است: لطفا بذارید دوازدهمی‌های امسال بتونن برن مدرسه. واقعا از طریق آموزش مجازی هیچ یادگیری صورت نمی‌گیره. ما کنکور داریم. تو رو خدا یه خورده ما رو درک کنید.

  • سیستم آموزشی‌ را عوض کنید

یکی دیگر از مخاطبان همشهری آنلاین نوشته است:‌ به نظرتون وقت اون نرسیده که سیستم آموزشی‌تون رو عوض کنید و مثل کشورهای پیشرفته عمل کنید تا بتونید بستر مناسبی برای حفظ سلامت جامعه و پیشبرد سطح فرهنگ مردم داشته باشید؟ یا همچنان می‌خوایم بگیم هرچه پیش بیاد و بعد نصف فرزندان این مرز و بوم رو به فنا بدید. کمی تامل کنید با درایت بیشتر تصمیم درست بگیرید.

آغاز سال تحصیلی به معنای بازگشایی کامل مدارس است؟ | معاون وزیر آموزش‌وپرورش: نمی‌شود تحصیل را به خاطر کرونا تعطیل کرد

  • چرا مدارس باید از پانزدهم شهریور شروع شود؟

مخاطبان دیگری که خود را معلم معرفی کرده، می‌نویسد: چرا در ایام کرونا مدارس باید از پانزدهم شهریور شروع بشه؟ چرا اینقدر عجله دارید؟ اگه خیلی پروتکل رعایت می‌کنید، چرا از یک مهر شروع نمی کنید؟

  • پروتکل بهداشتی که فقط ماسک دو تومنی نیست

مخاطب دیگری نوشته است: من به عنوان یک معلم با ۲۸ سال تجربه اعتراف می‌کنم که مدارس ما هیچ امکانات بهداشتی نداره. تراکم کلاس‌ها ۴۰ نفره. وضعیت سرویس بهداشتی مدارس قابل قبول نیست. پروتکل بهداشتی که فقط ماسک دو تومنی نیست. مسئول عزیز، امکانات فراهم کن، بعد دستور بده.

  • چرا شعاری برخورد می کنید با همه چی؟

مخاطب دیگری می‌گوید: اولا مبنی تقسیم‌بندی به سفید ‌و ‌زرد و ‌قرمز در داخل یک استان غلط است. چون در همون مطقه زرد، بعضی مناطق هم قرمز هستند. پس این تقسیم‌بندی درست نیست. دوم اینکه وقتی وزیر میگه بچه‌هایتان را با خیال آسوده به ما بسپارید، منظورش فقط با زدن یک ‌ماسکه؟؟؟؟؟؟ آیا پروتکل فقط همین ماسکه؟؟ اگر یک مدرسه تلفات بده چی؟؟؟ چرا شعاری برخورد می کنید با همه چی؟

  • بچه‌های دبستانی نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند

مخاطب دیگری تاکید دارد که هیج کجای ایران آموزش حضوری نداشته باشیم. او نوشته است: خصوصا ابتدایی که بچه هستند و مسلط به بهداشت فردی نیستند. همون آنلاین و از طریق تلویزیون آموزش بگیرند خیلی مناسبتره.

  • آموزش مجازی و غیرحضوری یک مثقال هم بازدهی ندارد

اگر از یک فرد عادی با تحصیلات ابتدایی هم بپرسید، به شما می‌گوید که آموزش مجازی و غیرحضوری یک مثقال هم بازدهی ندارد. اگر نتیجه آموزش مجازی خوب بود، چرا امتحان از ۲۰ درصد آموزش مجازی کتاب‌ها در سال قبل اختیاری بود؟ یا اینکه چرا مطالب این ۲۰ درصد از امتحانات نهایی پایه دوازدهم و کنکور و پایه نهم حذف شد؟ برای ۶ سال دوره ابتدایی و پایه های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم که بخشنامه شد معلمان کیلویی نمره بدهند.

  • فکر کردید مدرسه‌ها باز بشه، ما درس می‌خونیم؟

سیدعلی‌ رستمی مخاطب دیگری است که نوشته است: الان شما فکر کردین که اگه مدرسه باز بشه، ما درس می‌خونیم؟!؟!؟! نخیر داداش. ما اینطور نیستیم. خیلی ها فکر میکنن ما با مدرسه رفتن بزرگ که بشیم، مهندس یا دکتر میشیم ولی اصن اینطور نیست. دکتر ‌و ‌مهندس شدن ذاتی است.

  • آقای وزیر چرا؟

نرم کلاس‌های هر مدرسه ابتدایی ۴۵ نفر شده .۴۵ نفر در یک کلاس درس می نشینند با این وضعیت درس می خوانند. آقای وزیر! چرا بدون چون و چرا و بدون سر و صدا ظرفیت هر کلاس را از ۲۴ نفر به ۴۵ نفر افزایش دادید؟ دانش‌آموزان بدبخت با این وضعیت چه کار کنند؟

  • فقط والدین نگران بچه‌هان

اما همه مخاطبان هم موافق تعطیلی مدارس یا آموزش مجازی نیستند. تعدادی از آنها اصرار دارند که مدارس باز شوند و بچه‌ها بتوانند حضوری تحصیل کنند.

یکی از مخاطبان نوشته است: پس چرا جاهای دیگه بازه و پروتکل‌ها هم رعایت میشه؟ همه مسافرت‌ها سر جاشه. رفتن به اجتماعات و خرید و عزاداری‌ها هم هست. فقط والدین نگران بچه‌هان که همه تو پارک‌ها رها هستند. تو این کشور فقط برای آموزش ارزشی وجود نداره.

  • مدارس را باز کنید، به بچه‌ها داره ظلم میشه

مخاطب دیگری می‌نویسد: آقای وزیر لطفا به فکر آموزش بچه‌ها باشید. دختر من امسال پایه دوازدهم را خواهد خواند. چگونه از فضای مجازی زیست، شیمی، ریاضی و فیزیک را یاد بگیره؟ به خدا سال گذشته اصلا درسی از تلویزیون و فضای مجازی یاد نگرفت. مدارس سمپاد چطور باز هستند و بچه ها آموزش می‌بینند؟ مگه بقیه مردم این کشور نیستند؟ به خدا به بچه‌ها داره ظلم میشه.

  • کلاس‌ها در روستاها حضوری شوند

فرض‌الله ساکن یکی از روستاها است که نوشته: به خدا تو روستای ما ۱۵۰ تا دانش‌آموز تو مقطع ابتدایی و متوسطه اول مشغول تحصیل هستند و اینترنت موبایل هم جواب نمیده. بیشتر اولیا مجبور شدن گوشی هوشمند دست‌دوم بگیرن که فرزندشون استفاده کنه که نتونستن حتی یه فایل از شبکه شاد دانلود کنن. چه برسه به فایل‌های دیگه. خواهشا کلاس ها حضوری بشه.

  • نه ... در روستاها هم مدارس نباید باز شوند

اما مخاطب دیگری نوشته: باز کردن مدارس حتی در روستا هم خیانته. چون واقعا دانش‌آموز ابتدایی تحمل ماسک رو نداره و گناه داره. معلم ابتدایی در روستاها مربوط به چند پایه است. چطوری با ماسک تدریس کنه؟ واقعا که هیچ فکر درستی نیست که با این شرایط کلاس ها هرروز حضوری باشه.

  • چرا این همه پول از خانواده‌ها می‌گیرید؟

در میان مخالفان، کسانی هم هستند که پای اعتراض‌های دیگر را نیز به میان کشیده‌اند. یکی از آنها می‌گوید: چرا وقتی می‌دونید که مدارس احتمال کمی داره که باز بشه، این همه پول از خانواده‌ها می‌گیرید؟ اینم تو این وضعیت بد اقتصادی. خدا رو خوش نمیاد. میخوام بدونم آموزش و پرورش کجای کاره؟ از همه چی بی‌اطلاعه.

کد خبر 543923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    28 2
    با سلام اگر نمی شود رفتارکرونا راپیش بینی کردچگونه وعده بازگشایی مدارس رامی دهند
  • رضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    34 3
    باسلام یکی ازبدبختی های آموزش وپرورش آن است کسانی وزیر می شوند که با مشکلات واصولاً اصل آموزش آشنایی ندارند در حالی که افراد بسیار کاردان وکارشناسی هستند که می توانند مشکلات این وزارتخانه راحل کنندکه نتیجه آن افراد توانمند وخوشبختی دانش آموزان وبه تبع ان کشوراست وزیر فقط جواب دهد پوشش حداکثری راچگونه انجام می دهدنه اینترنت درست وحسابی هست نه کسی احساس مسئولیت می کند وزیر به مانند پدر باید فردی دلسوز باشد تابتوانند آینده فرزندان این سرزمین وایران را بسازد نه وزیرانی به مانند فانی وبطحایی وحاجی میرزایی و... واصولاًوزیر آموزش وپرورش باید خیلی باهوش باشد وامیداست درآینده ازوزیران آموزش وپرورش تست هوش هم بگیرند تا مملکت دچار آسیب نشود وتمدن بزرگ موردنظرمقام معظم رهبری محقق شود