پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست موفق به ساخت آنتی‌بادی‌هایی (پادتن‌هایی) شدند که ممکن است از بدن در برابر کووید-۱۹ محافظت کنند.

آزمايش آنتي‌بادي كرونا در آمريكا

به گزارش همشهری‌آنلاین پژوهشگران دانشکده پزشکی ماساچوست در آمریکا در مطالعه اخیرشان که در ژورنال Nature Communications منتشر شده، نشان داده‌اند که «پادتن‌های تک دودمانی IgA خاص» کووید-۱۹ ممکن است ایمنی موثری در سیستم تنفسی در برابر کروناویروس جدید فراهم کنند- که یک ویژگی ضروری برای واکسن‌های ضد این ویروس است.

دکتر یانگ وانگ و همکارانش طی این مطالعه به توضیح کشف این موضوع و توصیف پادتن تک دودمانی انسانی با واکنش متقاطع و ارتباط آن با پروتئین‌های گل‌میخی کروناویروس جدید که مانع اتصال کروناویروس به گیرنده‌های ACE۲ در پوشش مخاطی دستگاه تنفسی می‌شوند پرداخته‌اند.

آغاز داستان و پی بردن به این کشف سریع و مهم به ۱۶ سال پیش بر می گردد، هنگامی که محققان این دانشگاه یک پادتن تک دودمانی IgG ساختند که در برابر کروناویروس عامل سارس (نشانگان حاد شدید تنفسی) موثر بود.

کروناویروس عامل سازس ابتدا باعث شیوع نگران‌کننده‌ای شد، اما بعدها این همه‌گیری فروکش کرد. پژوهشگران که در آن زمان برای شروع یک کارآزمایی بالینی آماده بودند، اطلاعات تحقیقاتی مرتبط با آن کار را نگهداشتند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، هنگامی که کروناویروس جدید یا سارس کوو-۲ عامل بیماری کووید-۱۹ شناسایی شد، این محققان دریافتند که پادتن تک دودمانی که قبلا ساخته بودند،  ممکن است به سیستم ایمنی در مبارزه با این بیماری جدید کمک کند. آنها روند احیای برنامه قدیمی سارس را بازیابی کردند و سلول‌های هیبریدوما منجمد را که ۱۶ سال قبل ساخته شده بودند، بازیابی کرده، آنها را ذوب کرده و به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این آنتی‌بادی بر ضد یک کروناویروس جدید نیز کار می‌کند یا خیر. اگرچه ۹۰ درصد شباهت بین دو کروناویروس وجود داشت اما پادتن تک دودمانی هیچ گونه اتصالی به کروناویروس جدید پیدا نکرد

محققان سپس پادتن تک دودمانی انسانی دیگری را که در مطالعه ۱۶ سال پیش مورد بررسی قرار داده بودند را ارزیابی کردند که این نیز مانند پادتن قبلی موثر نبود.

پس از آن محققان یک برنامه تحقیق جداگانه برای تولید «IgAهای ترشحی»، آنتی بادی‌هایی که نقش مهمی در ایمنی روی سطوح مخاطی دارند را آغاز کردند. محققان طی این مطالعه به بررسی IgAهای ترشحی در دستگاه گوارش به عنوان یک درمان ممکن برای جلوگیری از عفونت‌های دستگاه گوارش پرداختند.

آنها قصد داشتند دریابند آیا  IgAهای ترشحی ضد کروناویروس جدید مشابه می‌توانند ایمنی مخاطی را در دستگاه تنفسی(جایی که بیماری کووید-۱۹ فوق العاده به آن آسیب میزند) ایجاد کند یا خیر. این روش با موفقیت عمل کرد و محققان یک آنتی بادی با میل و فعالیت خنثی سازی به نام mAb۳۶۲ را تولید کردند.

محققان گفتند: ما بسیار هیجان زده شدیم که آنتی بادی‌های ضد کروناویروس در اتصال و خنثی سازی ویروس هنگامی که از نوع IgAهای ترشحی هستند، در مقایسه با آنتی بادی‌های igG معمول در حال گردش مؤثرتر هستند.

به طور طبیعی آنتی بادی IgA ترشحی سطح مخاطی مانند دستگاه‌های تنفسی، دستگاه گوارش و دستگاه ادراری تناسلی را می‌پوشانند و با لایه مخاطی روی این سطوح تثبیت می‌شوند. در آنجا، آنها کار مهم جلوگیری از اتصال یک عوامل بیماری‌زا به سلول‌های میزبان را انجام می‌دهند، بنابراین از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند.

کد خبر 543712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha