یک واکسن کووید-۱۹ که قبلاً رد شده و ساخت آن به دلیل ایجاد نتیجه مثبت کاذب اچ‌آی‌وی افراد، متوقف شده بود، اکنون قرار است برای مقابله با انواع کشنده و سویه‌های جدید ویروس کووید-۱۹ به کار گرفته شود.

62012280.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، یک واکسن در استرالیا در حال ساخت بود که قرار بود به هلند فرستاده شود تا در بحبوحه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ به کمک مردم بیاید. اما ساخت این واکسن موسوم به "واکسن گیره مولکولی کووید-۱۹" به دست محققان دانشگاه "کوئینزلند" استرالیا در ماه مارس سال گذشته متوقف شد و اکنون بار دیگر برای مقابله با کشنده‌ترین سویه‌های کووید-۱۹ مورد توجه قرار گرفته است.

پروفسور "ترنت مونرو" مدیر پروژه واکسن دانشگاه کوئینزلند در توصیف داستان این واکسن گفت: بسیاری از اوقات فکر می‌کردیم که کارمان ناتمام تمام شد و باید تسلیم شویم، اما هر بار که مانع بزرگی بر سر راهمان قرار می‌گرفت، راهی برای عبور از آن پیدا می‌کردیم.

این واکسن سرانجام به آمستردام رسید، اما محققان تصمیم گرفتند که به مطالعات کلیدی در مورد اثربخشی آن روی انسان ادامه ندهند. دانشمندان استرالیایی ویران شدند، اما شکست نخوردند.

پروفسور "پل یانگ" ویروس شناس و سرپرست این پروژه و سرپرست دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند می‌گوید: ما خود را از این اتفاق بازیابی کردیم و دوباره سر پا شدیم و با یک گیره مولکولی جایگزین به پیشرفت ادامه دادیم.

اما مشکل واکسن گیره مولکولی چیست؟ مشکل این بود که در برخی از آزمایش‌های تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی، نتیجه به شکل مثبت کاذب نشان داده می‌شد و این چیزی بود که مردم آن را نمی‌پذیرفتند.

واکسن کرونا دربرابر تمام گونه‌های در گردش دنیا موثر است

بنابراین محققان به سر کار خود بازگشتند و یک گیره جدید را آزمودند. دانشمندان در ماه آوریل داده‌های کارآزمایی بالینی خود را منتشر کردند که تأیید می‌کرد فناوری واکسن گیره مولکولی آنها ایمن و به طور بالقوه موثر است و بیان می‌کند که ۹۹ درصد از شرکت کنندگان واکسینه شده در این مطالعه پاسخ ایمنی تولید می‌کنند.

این بار محققان تا زمانی که مطمئن نشدند به واکسنی موثر و بی نقص دست یافته‌اند، آن را اعلام نکردند. اکنون آنها برنامه‌های بزرگی برای گیره مولکولی جدید خود موسوم به "Clamp ۲.۰" دارند.

پروفسور "یانگ" می‌گوید: ما یک واکسن کووید-۱۹ تولید می‌کنیم که می‌تواند به عنوان تقویت کننده برای حفظ مداوم ایمنی در جامعه در صورت بومی شدن ویروس مورد استفاده قرار گیرد.

کارآزمایی‌های بالینی فاز یک این واکسن در حال حاضر برای انجام در نیمه اول سال آینده برنامه‌ریزی شده است و ما دنبال آن خواهیم بود تا نحوه عملکرد آن را ارزیابی کنیم.

کد خبر 622111
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha