باشگاه سوارکاری نوروزآباد از جمله مجموعه‌های ورزشی باسابقه در جنوب تهران است که در رشته سوارکاری از جمله چوگان فعالیت می‌کند

سوارکاری

همشهری آنلاین_مریم قاسمی: اعضای آن تاکنون عناوین و نشان‌های طلایی فراوانی در مسابقات کشوری به دست آوررده‌اند. ویژگی بارز این مجموعه ورزشی سرمایه‌گذاری و پشتیبانی ویژه از بچه‌های دهه‌های ۸۰ و ۹۰ است و مربیان باشگاه با برپایی کارگاه استعدادیابی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان، مسیر رشد و پیشرفت آنها را هموار کرده‌اند. نکته جالب اینکه با انعقاد تفاهمنامه همکاری بین شهرداری منطقه ۱۸ و باشگاه سوارکاری نوروزآباد، نوجوانان علاقه‌مند به رشته سوارکاری می‌توانند از خدمات مشاوره و تست استعدادیابی رایگان این مجموعه ورزشی برخوردار شوند. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه ورزشی به نوروزآباد محدوده در ناحیه ۵ منطقه ۱۸ رفتیم.  

متأسفانه باشگاه سوارکاری نوروزآباد برای شهروندان و حتی بسیاری از ساکنان منطقه ۱۸ چندان شناخته شده نیست، این موضوع باعث شده تا شهرداری منطقه ۱۸ با نصب بنر و توزیع بروشور و تراکت، شهروندان را با خدمات این مجموعه ورزشی آشنا کند. برای رفتن به باشگاه سوارکاری نوروزآباد باید از بزرگراه فتح وارد بزرگراه خلیج‌فارس شوید. این باشگاه در همسایگی نوروزآباد، یکی از محله‌های قدیمی منطقه واقع شده وعلت نامگذاری آن به باشگاه سوارکاری نوروزآباد نیز به همین علت است.  

  •  دخترها علاقه بیشتری به سوارکاری دارند

«مهدی روزدار» یکی از چهره‌های ورزشی منطقه ۱۸ است که با تخصص و مهارتی که در رشته سوارکاری دارد، با مجموعه سوارکاری نوروزآباد همکاری می‌کند. او استعدادیاب ورزش‌های قهرمانی (زیرنظر فدراسیون پزشکی و ورزشی سازمان جهانی ایساک) است و تاکنون افراد بسیاری را به این رشته ورزشی جذب کرده. روزدار در حال صحبت با چند نوجوان هم‌محله‌ای است که سراغش می‌رویم. او عنوان می‌کند که در چند سال اخیر رشته سوارکاری بین دختران طرفداران بیشتری پیدا کرده، اما بدان معنا نیست که سوارکاری بین آقایان طرفدار ندارد. در واقع در طول سال تعداد زیادی از شهروندان برای یادگیری و آموزش سوارکاری به اینجا می‌آیند که بیشتر آنها بانوان هستند.  
وی تأکید می‌کند که موفقیت هر فرد در یک رشته ورزشی به مسائل مختلفی بستگی دارد، مثلاً در رشته سوارکاری ۱۱ اصل دراستعدادیابی و موفقیت ورزشکاران پیش‌بینی شده است. از فیزیک بدنی، نوع استخوان‌بندی، قد و وزن گرفته تا میزان استعداد وعلاقه، پشتکار و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها.  
روزدار که کارشناس ارشد رشته مدیریت ورزشی است، با بیان اینکه رشته سوارکاری پرهزینه و مخارج سنگینی دارد، می‌گوید: «با وجود مشکلات اقتصادی، علاقه‌مندان این رشته ورزشی باید فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی خود پیدا کنند. برای همین است که تفاهمنامه‌ای بین شهرداری منطقه ۱۸ و باشگاه سوارکاری نوروزآباد منعقد شده تا شهروندان ساکن در نوروزآباد و محله‌های مختلف منطقه برای دریافت خدمات آموزشی این مجموعه از تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای بهره‌مند شوند.»
او در ادامه به تعدادی از این امتیازها اشاره می‌کند و می‌گوید: «باشگاه سوارکاری نوروزآباد برای علاقه‌مندان این رشته ورزشی تا چند دوره امتیاز دریافت اسب رایگان برای یادگیری و تمرین در نظر می‌گیرد. حتی ستارگان رشته سوارکاری که توانایی مالی ندارند، از حمایت شهرداری منطقه ۱۸ و خیّران برخوردار می‌شوند.»
درحقیقت، تفاهمنامه شهرداری منطقه ۱۸ با این مجموعه به این خاطر است که ابتدا، علاقه‌مندان بدون پرداخت هزینه بتوانند در کارگاه‌های استعدادیابی شرکت و اسب و تجهیزات موردنیاز را رایگان دریافت کنند. در این کارگاه‌ها، افراد مستعد شناسایی می‌شوند و پس از آن در صورت تمایل می‌توانند در این مجموعه به ادامه تمرین‌ها بپردازند. اگر فردی هم مستعد این رشته شناخته نشد، بدون اینکه مبلغی برای یادگیری رشته سوارکاری پرداخته باشد، سراغ رشته دیگری می‌رود تا استعداد و شانس خود را در آنها امتحان کند.  

  •  فرصتی برای کشف و حمایت از استعدادها

«داود قربان پور» مدیر باشگاه سوارکاری نوروزآباد است که همه روزه در این مجموعه حضور دارد. اهالی نوروزآباد او را عمو داود صدا می‌زنند و هربار با دیدن او در کوچه و خیابان، از فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه خبر می‌گیرند. وی چند دهه از عمرش را صرف خدمت به علاقه‌مندان رشته سوارکاری کرده و نقش زیادی در قهرمانی بسیاری از سوارکاران، حتی در رده تیم‌ملی داشته است. او می‌گوید: «استعدادهای رشته سوارکاری در محله‌های جنوب شهر کم نیستند،

اما متأسفانه همه آنها فرصت مناسبی برای کشف استعداد و پرورش خود را پیدا نمی‌کنند. با این وجود، خوشبختانه شهرداری منطقه ۱۸ برای رفع این کمبود دست بالا زده و از استعدادهای رشته سوارکاری حمایت می‌کند.» وی از دوران کودکی و نوجوانی به‌عنوان زمان طلایی یاد می‌کند و می‌گوید: «بهترین زمان برای استعدادیابی در رشته سوارکاری سنین پایین است و برای همین مجموعه سوارکاری نوروزآباد برای این گروه سنی برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای دارد. مربیان مجرب رشته سوارکاری هم استعدادهای ورزشی را خیلی زود شناسایی می‌کنند. ضمن اینکه اسب‌های این باشگاه سوارکاری تربیت شده و برای آموزش و تمرین افراد مبتدی و فاقد تجربه بسیار مناسب هستند. مربیان پس ازچند جلسه تمرین می‌توانند نظر قطعی خود را در زمینه استعداد فرد متقاضی عنوان کنند.»

عنواداود قربان پور/مدیر باشگاه سوارکاری نوروزآبادن
  •  راه‌اندازی تیم‌های سوارکاری نوروزآباد

وقتی از مدیر باشگاه سوارکاری نوروزآباد می‌پرسیم که علاقه‌مندان این رشته در چه گروه سنی هستند، می‌گوید: «از ۷ تا ۸۰ سال، سوارکار داریم. البته زمانی که با بحران کرونا مواجه شده‌ایم، تعداد سوارکاران به‌ویژه در رده سنی بزرگسال و بالاتر کمتر شده، اما به هر حال تعداد سوارکاران نوجوان به مراتب بیشتر است.»
وی با بیان اینکه تشکیل و راه‌اندازی تیم‌های مختلف سوارکاری در باشگاه نوروزآباد از جمله برنامه‌های مهمی است که دنبال می‌شود، اضافه می‌کند: «علاقه‌مندان به رشته‌های سوارکاری از جمله چوگان در گروه‌های ۴ نفره که به «چوک» شهرت دارد، ساماندهی می‌شوند و می‌توانند در مسابقات مختلف کشوری شرکت کنند. در سال‌های اخیر چندین چوک از آقایان و بانوان نوجوان در باشگاه سوارکاری نوروزآباد تشکیل شده که آینده روشنی در این رشته دارند. باسابقه‌ترین چوک نوروزآباد در رده نوجوانان متشکل از «ملیکا رحیمی»، «ریحانه افرادی»، «باران نورایی»، «غزل روزدار» و «نازنین زهرا روزدار» است که به‌صورت حرفه‌ای در رشته سوارکاری و چوگان تمرین می‌کنند.  

  •  علاقه‌مندان چگونه ثبت‌نام کنند

آموزش سوارکاری در مجموعه ورزشی نوروزآباد ترمی و در ۱۰ جلسه انجام می‌شود. این باشگاه ورزشی همه روزه به جز شنبه‌ها فعال است و از ساعت ۸ تا ۱۶ به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. «حسین علی سرلک» مسئول ثبت‌نام باشگاه سوارکاری نوروزآباد عنوان می‌کند که هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد. شهروندان با همراه داشتن ۲ قطعه عکس و کپی شناسنامه و پرداخت شهریه به عضویت باشگاه سوارکاری درمی آیند و می‌توانند از برنامه‌های آموزشی ترمی و مشاوره‌ای رایگان استفاده کنند. وی اضافه می‌کند: «برای حضور در کلاس آموزش سوارکاری، داشتن بیمه ورزشی و کلاه سوارکاری ضروری است. کلاس‌ها ۳ روز در هفته دایر است و تا ۱۰ جلسه ادامه پیدا می‌کند. شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند همه روزه در ساعت اداری با شماره ۶۶۲۷۰۰۷۱ تماس بگیرند.»  باشگاه سوارکاری نوروزآباد در بزرگراه ۴۵ متری فتح، محله خلیج‌فارس، نورزآباد قرار دارد.  

  • مربی باشگاه سوارکاری نوروزآباد: 

بچه‌های جنوب شهری ۱۸ عیارند
«بهاره خلیق» مربی باسابقه باشگاه سوارکاری نوروزآباد، تاکنون شاگردان بسیاری تربیت کرده و برای آموختن فنون سوارکاری به شاگردانش وقت و انرژی زیادی می‌گذارد. او که مربی آموزش سوارکاری به نوجوانان و جوانان است، عقیده دارد که این رشته جزو رشته‌های ورزشی مهجور است، اما با این حال اگر تلاش کنیم، از دل کوچه‌پسکوچه‌های شهر به‌خصوص جنوب تهران استعدادهای ورزشی بسیاری کشف می‌شوند. این مربی سوارکاری به خانواده‌هایی که در خانه‌شان فرزند علاقه‌مند به رشته سوارکاری دارند، توصیه می‌کند که قبل از خرید لوازم و پوشاک رشته سوارکاری از جمله کلاه، دستکش، چکمه، زانوبند و... که حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان هزینه دارد، از کارگاه استعدادیابی این مجموعه استفاده کنند تا پس از تأیید استعداد فرزندشان، اقدام به خرید این اقلام کنند. وی تأکید می‌کند: «تجربه من در این سال‌ها نشان داده که بچه‌های جنوب شهر مانند طلای ۱۸ عیار هستند و در بین آنها استعدادهای زیادی وجود دارد.»

کد خبر 543471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha