یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق که به ایران سفر کرده است در نخستین مرحله از مذاکراتش با مقامات ایرانی، یکشنبه (19 خرداد) با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی رتبه ایران و عراق ظهر یکشنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری و نخست وزیر عراق برگزار شد و دو طرف در این مذاکرات بر توسعه مناسبات و همکاری‌ها در عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، صنعتی ،فرهنگی، دفاعی و امنیتی تاکید کردند. 

دکتر پرویز داودی و نوری المالکی با اشاره به تلاش ها و توطئه‌های دشمنان برای جلوگیری از توسعه روابط دو کشور تصریح کردند؛ ایران و عراق بدون توجه به تلاش‌های دشمنان، مناسبات و همکاری‌های دوستانه را در همه بخش‌ها ارتقا و گسترش خواهند داد.

معاون اول رئیس‌جمهور و نخست وزیر عراق روابط دو ملت را تاریخی، دوستانه و دارای ظرفیت‌های فراوان دانستند و خاطر نشان کردند که همکاری‌های تهران و بغداد باید با توجه به زمینه‌های مشترک فراوان و ظرفیت‌های موجود به طور روز افزون توسعه یابد.

داودی در این مذاکرات وجود عراقی قدرتمند را به نفع همه کشورهای منطقه دانست و اظهار داشت: کمک به حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، برقراری امنیت و اقتدار دولت مردمی عراق همواره جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با اتحاد و همکاری بیشتر گروه‌های عراقی و تلاش دولت مردمی این کشور زمینه تسریع در پیشرفت، آبادانی و بازسازی عراق فراهم شود. داودی، عراق را به عنوان کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: دولت و ملت ایران همواره در کنار دولت مردمی و ملت عراق خواهند بود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توانمندی‌های ارزشمند ایران در عرصه‌های مختلف بر آمادگی تهران برای انتقال تجربیات و دستاوردها به بغداد تاکید کرد. داودی با بیان اینکه روابط تهران و بغداد باید با توجه به ظرفیت‌های فراوان گسترش یابد، اظهار داشت: تولید و فرآوری نفت، احداث نیروگاه برق، ایجاد بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های گمرکی، حمل و نقل و آموزش ازجمله زمینه‌های مشترک برای توسعه روابط دوجانبه است.

نخست وزیر عراق نیز در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه دوکشور با قدردانی از حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت و پیشرفت در این کشور تصریح کرد: عراق خواستار استفاده از دستاوردها و تجربیات ارزشمند ایران در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی است.

نوری المالکی با بیان اینکه امروز با وحدت و همکاری گروه‌های عراقی چالش‌ها و مشکلات پیش روی عراق در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت در حال برطرف شدن است، افزود: فضا و زمینه مناسبی برای توسعه روز افزون مناسبات و همکاری‌های تهران و بغداد در بخش‌های گوناگون از جمله انرژی، حمل و نقل و آموزش فراهم شده است.

نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به تمایل و علاقه کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تسریع در اجرای توافقات دو جانبه تاکید کرد.

دیدار نوری المالکی با منوچهر متکی

به گزارش ایسنا، در دیدار منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران و نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق که در محل اقامت مالکی انجام شد، وزیر امور خارجه با اشاره به آثار سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهار داشت: نتایج سفر نخست وزیر عراق نقطه عطفی در مناسبات دو کشور می‌باشد.

وزیر امور خارجه راهبرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص عراق را مبتنی بر تعمیق مناسبات صمیمی و دوستانه با دولت وملت عراق توصیف کرد و گفت: مقامات دو کشور در واقع از هرگونه تردید در تنظیم مناسبات خویش فاصله داشته و همواره بر گسترش همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید نموده‌اند.

متکی با ارزیابی وضعیت فعلی دولت عراق تصریح کرد: توفیق دولت فعلی عراق در برداشتن گامهای موفقیت‌آمیز و همراهی جمهوری اسلامی ایران در تشویق و ترغیب کشورهای همسایه و منطقه در مساعدت هرچه بیشتر به دولت و ملت عراق و حضور فعال دیپلماتیک این کشورها در عراق را از مولفه‌های مثبت همکاری‌های دو کشور می‌دانیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به پیامدهای مثبت سفر محمود احمدی نژاد به عراق اظهار داشت: سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق علاوه بر نتایج مثبت در تعمیق دو جانبه مناسبات، اثرات سازنده‌ای در گسترش همکاری‌های منطقه‌‌ای با عراق به همراه داشته است.

متکی با اشاره به نقش مثبت رسانه‌ها در صیانت از مناسبات دو کشور اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در تعمیق و ایجاد ظرفیت‌های جدید در روابط فیمابین جایگاه ویژه‌ای داشته و امیدواریم از طریق رایزنی‌های بیشتر مقامات دو کشور، همکاری‌های رسانه‌‌ای دو کشور در چارچوب مصالح و مناسبات فعلی دو کشور گسترش یابد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر طراحی‌های جدید در سامان بخشی به مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: هیات وزرای همراه آقای مالکی می توانند زمینه خوبی را برای بررسی ساز و کارهای جدید در تعمیق مناسبات دو کشور و شناسایی ظرفیتهای جدیدتر در پرتو تحولات جاری ایفا نمایند.

نوری المالکی نیز با تشریح شرایط حساس فعلی عراق اظهار داشت: رایزنیهای جاری بین بغداد و تهران در این شرایط نشانگر پیوندها و مناسبات دو کشور بر پایه مصالح مشترک و حکمت می باشد.

وی افزود: گروه‌ها و تشکلات شیعی، ‌سنی و کردی بر تحکیم مناسبات همه جانبه با ایران تاکید دارند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اهداف اساسی سفر خود به تهران گفت: اهداف راهبردی دولت عراق تحکیم مناسبات این کشور با ایران و همسایگان براساس نیات حسنه و علائق متین استوار بوده و این دیدگاه خاستگاه تمامی گروه‌ها و مردم عراق می‌باشد.

مالکی در خصوص وضعیت عراق و آثار تحولات آن بر منطقه اظهار داشت: ثبات و یا عدم امنیت عراق می‌تواند آثار و عوارض بسیاری بر کل منطقه داشته باشد و ما استقرار امنیت در عراق و ایران را همواره خواست و اراده دو کشور قلمداد می‌کنیم و اجاره نخواهیم داد عراق جایگاهی برای آسیب رسانی به امنیت تهران و همسایگان شود.

کد خبر 54281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز