ماه محرم نزدیک است و دل‌ها همه حسینی شده ولی حال که حضور ویروس منحوس کرونا همه ابعاد زندگی‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده، بر این موضوع هم اثر گذاشته‌است.

حسینیه

همشهری آنلاین_ پروانه بهرام‌نژاد: از این‌رو مراسم و برنامه‌های ماه محرم امسال با حال و هوای متفاوت برگزار می‌شود. این میان مدیریت مراکز فرهنگی و هنری سیزدهمین تکه پایتخت هم مجموعه‌ای از برنامه‌های مجازی و حقیقی تدارک دیده تا ارادت خود را به این خاندان و دستگاه اباعبدالله(ع) ابراز و شهروندان را در شرایط کرونایی همراهی کند. برنامه‌هایی که «پروانه دوستی» رئیس فرهنگسرای امید و مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه۱۳ جزئیات آنها را در ادامه برای ما توضیح داده‌است.  

  • سلسله موی دوست

«جلوه سوگ» عنوان کلی برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که امسال هم به مناسبت ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود. این برنامه با شعار «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» در مناطق مختلف و فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ اجرا خواهد شد. «پروانه دوستی» مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه۱۳ ضمن تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط ستاد ملی کرونا در اجرای برنامه‌ها و سوگواری، می‌گوید: «برنامه‌های پیشنهادی منطقه۱۳ در زمینه‌های مختلف خواهدبود که یکی از محورها تولید محصول در سوگواره «سلسله موی دوست» نام دارد. در زیرمجموعه آن هم چندین برنامه با نام‌های «قاب ارادت»، ‌ «مسیرعشق»، «به رسم معرفت»، «زنان عاشورایی»، «سلام آخر»، «در مصاف آفتاب»، «مُحرم حریم محرم» و «هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله» را در نظر گرفته‌ایم که همگی از اول ماه محرم شروع می‌شود اما زمان اجرای آنها متغیر است. برخی تا ۱۱شهریور و تعدادی هم تا ۱۸شهریورماه ادامه خواهدداشت.»

  •  از قاب ارادت تا مسیرعشق

یکی از برنامه‌های مدیریت مراکز فرهنگی هنری منطقه۱۳ «قاب ارادت» و در قالب ویدئو کلیپ است که مخاطب هدف آن کودکان و نوجوانان و با رویکرد تقویت عرق دینی و عواطف مذهبی هستند. دوستی دراین‌باره می‌گوید: «در تیزری از نوجوانان خواسته می‌شود سراغ آلبوم‌های خانوادگی بروند و از عکس‌های خادمی پدربزرگ‌ها، پدر، دایی و عموی خود که در دستگاه اباعبدالله(ع) خدمت کرده‌اند، عکس بگیرند و با عنوان «این راه ادامه دارد» در پویش این برنامه شرکت کنند. علاقه‌مندان با منشن کردن در «قاب ارادت» یا «در مکتب حسین» در صفحه خود یا ارسال عکس به این منطقه، می‌توانند در این بخش مشارکت کنند. برنامه قاب ارادات از ۳۱مردادماه شروع می‌شود و ۱۸شهریور ماه ادامه دارد.» همچنین «مسیر عشق» عنوان برنامه دیگر این منطقه و در قالب کمیک موشن است که مدیر مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «پرده‌خوانی واقعه عاشورا همراه با قصه‌گویی توسط نریتور صورت می‌گیرد و کودکان و نوجوانان با واقعه قیام عاشورا و شخصیت‌های این واقعه آشنا می‌شوند.» 

  • زنان عاشورایی و در مصاف آفتاب

تولید محتوا در فضای مجازی و پادکست یکی دیگر از محور فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری خواهدبود که یکی از آنها «زنان عاشورایی» نام دارد. دوستی می‌گوید: «فرهنگسرای امید در نظر دارد ۱۰ نفر از زنان اثرگذار در واقعه کربلا را با استناد به کتاب‌های «نقش زنان در حماسه کربلا» تألیف «محمد صادق مزینانی»، «مقتل مقرم» تألیف «سید عبدالرزاق مقرم» و «زنان عاشورایی و دختران شیطان» تألیف مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در قالب پادکست در فضای مجازی معرفی و منتشر کند.» او می‌افزاید: «در قالب این برنامه زنانی چون قمر، صفیه، سکینه خاتون، ام‌البنین، ‌ام وهب، حضرت زینب(س)، رباب، نوار، طوعه و دلهم تا ۱۰ شهریورماه در بسترهای تحت اختیار مناطق ۲۲‌گانه معرفی خواهندشد.» همچنین در برنامه «در مصاف آفتاب» هم روز شمار محرم در قالب فوتوکلیپ همراه با نریشن آماده و در ایام محرم برای آشنایی جوانان با وقایع عاشورا در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

  • گره‌گشایی به رسم معرفت 

این روزها در شرایط کرونایی تغییر در شیوه ادای نذر برای حفظ سلامت خودمان و سایر شهروندان بسیار ضروری است. از این‌رو برنامه «به رسم معرفت» به دنبال احیای یک نذر فرهنگی متفاوت است. دوستی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «برای این برنامه تیزری تهیه و از شهروندان خواسته می‌شود با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه شاید نتوانند به دلیل رعایت بهداشتی پخت نذورات داشته باشند، به رسم پدران و بزرگان‌مان و نیت نذری با ذکر یا حسین سراغ کاسبان محله‌ خود بروند و به اندازه وسع‌شان حساب دفتری نیازمندی را تسویه کنند.» او می‌افزاید: «مشارکت‌کنندگان در صورت تمایل می‌توانند از آن حساب عکس بگیرند و با منشن «به رسم معرفت» در صفحه خود منتشر یا برای دبیرخانه برنامه ارسال کنند.» به رسم معرفت با رویکرد خانواده، تعظیم شعائر و گسترش آیین‌ها و مناسک دینی عزاداری محرم و صفر برگزار می‌شود. این برنامه تا ۱۸ شهریور ماه اجرا خواهدشد.  

  • سلام آخر و مُحرم حریم محرم

«اگر امسال آخرین سالی باشد که محرم را می‌بینید، چگونه به حضرت سیدالشهداء سلام می‌دهید؟» این سؤالی است که در برنامه «سلام آخر» در قالب ویدئو کلیپ تولید و منتشرخواهدشد. مدیرمراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «باهدف تعظیم شعائر و گسترش آیین‌ها و مناسک دینی در برنامه «سلام آخر» فیلم کوتاه با حضور شهروندان و چهره‌های شاخص فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و... تولید و در شبکه‌های اجتماعی مراکز منطقه منتشر خواهیم کرد. در این برنامه از افراد پرسیده می‌شود اگر امسال آخرین سالی باشد که محرم را می‌بینید، چگونه به حضرت سیدالشهداء سلام می‌دهید؟ و بعد آن فرد، فراز سلام زیارت عاشورا را می‌خواند و این فیلم‌ها تدوین و در قالب یک یا چند محصول عرضه می‌شود.» مخاطب هدف این برنامه، خانواده است. همچنین «مُحرم حریم محرم» برنامه دیگری است که دوستی دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «فرهنگسرای امید در نظر دارد در چند ویدئو کلیپ، سنت و آیین دودمه‌خوانی را با تلفیقی از دودمه‌خوانان قدیمی که در قیدحیات هستند یا دارفانی را واع گفته‌اند با نوجوانان این دوره به‌صورت روضه چارپایه‌خوانی تلفیق و تولید و منتشر کند.»

  • هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله... 

ویژه برنامه‌های مراکز فرهنگی و هنری منطقه تا پایان ماه صفر ادامه دارد که یکی از آنها با عنوان «هر که دارد هوس کرب و بلا بسم الله» است که این برنامه هم در قالب ویدئو کلیپ با مخاطب هدف جوانان خواهدبود. این برنامه با رویکرد افزایش آگاهی تاریخی و مذهبی مردم درباره واقعه عاشورا است. دوستی دراین‌باره می‌گوید: «همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی مجموعه ویدئو کلیپ هر که دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله‌را با موضوع معرفی شهدای کربلا و تلفیق با شهدای منطقه ۱۳ برگزار می‌کنیم که این برنامه با حضور استاد «موسوسی بلده» مربی و مدرس قرآن اجرا می‌شود.» علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های ویژه ماه محرم مراکز فرهنگی و هنری منطقه۱۳ می‌توانند از طریق فضای مجازی به صفحات این مراکز مراجعه کنند.  
 

کد خبر 541144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha