مرکز «تام» شهرداری منطقه 21، در یک جشنواره مجازی از مخاطبان خود که تعدادشان به حدود 100 عضو می‌رسد،

گل و گیاه

 همشهری آنلاین_ سعیده مرادی:  دعوت کرد تا تصویر باغچه یا فضای سبز داخل خانه خود را برای این مرکز ارسال کنند تا از بین آنها نفرات برتر انتخاب شوند. در پایان، 2 نفر برگزیده شدند که برای تقدیر از آنها و دریافت جایزه‌شان که یک گلدان بود، به مرکز تام آمدند. در حاشیه این مراسم کوتاه و خلوت با نفرات برگزیده مسابقه یا همان شهروندان نمونه گل و گیاه و هم‌چنین مسئولان مرکز تام به‌عنوان برگزارکنندگان جشنواره مجازی به گفت‌وگو نشستیم.  
«مریم طلایی پور»، 4 سال است در محله «تهرانسر» سکونت دارد و یکی از نفرات برگزیده جشنواره است.


 این شهروند نمونه گل و گیاه به «همشهری محله» می‌گوید: «از همان دوران کودکی با کمک پدرم با دنیای زیبای گل‌ها و گیاهان آشنا شدم. 
در حقیقت از خانه پدری، نگهداری و پرورش گل و گیاه را آغاز کردم. زمانی هم که همراه همسر و پسرم به تهرانسر آمدیم و ساکن این محله شدیم، با توجه به اینکه نورگیر خانه‌مان خوب است، این کار را ادامه دادم. از آشپزخانه و پذیرایی به داخل خانه نور می‌تابد که برای نگهداری و پرورش گل و گیاه بسیار مناسب است.
 با گلدان‌هایی که به مرور زمان خریداری کردیم و گیاهانی که پرورش دادم و تکثیر کردم، یک فضای سبز بزرگ و زیبا در داخل خانه داریم. بخشی از گل و گیاهانی را که تکثیر می‌کنم به دوستان و آشنایان و همسایه‌ها می‌دهم، چون دوست دارم همه از این زیبایی لذت ببرند و در آن سهیم باشند.»
 این شهروند نمونه گل و گیاه، درباره گیاهانی که از آنها نگهداری می‌کند و پرورش می‌دهد، می‌گوید: ««زبرا»، «حسن یوسف»، درخت «بنجامین»، چند مدل «آگلونما»، «پدیلانتوس» و «قاشقی» و انواع «کاکتوس» از جمله گیاهانی است که پرورش می‌دهم. به گل‌ها و گیاهانم علاقه زیادی دارم و بعضی وقت‌ها با آنها حرف می‌زنم یا وقتی برای مدتی از آنها دور هستم، دلم برایشان تنگ می‌شود.  این علاقه در همسر و فرزندانم نیز وجود دارد. گل‌ها و گیاهان فضای خانه ما را شادتر و شاداب‌تر کرده‌اند.»
 طلایی‌پور در ادامه به نقش و کمک‌های مرکز تام شهرداری منطقه 21، اشاره می‌کند: «بسیاری از نکات و آموزش‌ها را از مرکز تام دریافت کردم. زمانی که به تهرانسر آمدیم، به این مرکز در بوستان «ریما» آمدم و در کلاس‌ها و اردوهایی که پیش از شیوع ویروس «کرونا» برگزار می‌کرد، شرکت کردم. 
در چند وقت اخیر نیز از طریق فضای مجازی با این مرکز در ارتباط هستیم و سؤالات و مشکلاتی را که در زمینه گل و گیاه داریم، می‌پرسیم.»

  •  درختان میوه به جای زباله و نخاله

«لیلا جباری»، حدود 7 سال است که در بخش «مسکن ویژه» محله تهرانسر سکونت دارد.
 او درباره علاقه‌اش به گل‌ها و گیاهان و فعالیت‌اش در این زمینه به همشهری محله می‌گوید: «زمانی که به تهرانسر آمدیم، باغچه‌های حیاط داخل آپارتمان به‌طور کامل خشک و خالی بود. ما در یک آپارتمان 10 واحدی سکونت داریم که با کمک همسایه‌ها و به مرور، باغچه‌های خانه راآباد و سرسبز کردیم. 
وقتی خانه را تحویل گرفتیم، باغچه‌ها پر از نخاله و زباله بود که نمی‌شد در آنجا هیچ گل و گیاهی کاشت و پرورش داد.
 با کمک و همت همسایه‌ها، خاک باغچه‌ها را عوض کردیم. تعدادی درخت و گیاه خریدیم و تعدادی از درختان را هم در هفته درختکاری از شهرداری منطقه هدیه گرفتیم. 
اکنون در داخل باغچه‌ها چند درخت میوه داریم. 2 درخت «انگور» بزرگ که میوه می‌دهند و علاوه بر آن چند درخت میوه دیگر مانند «سیب» و «به» نیز در داخل باغچه کاشته‌ایم.» 
جباری از علاقه زیاد اهالی ساختمان به‌ویژه خانواده خود به این باغچه‌های زیبای داخل حیاط می‌گوید: «به این باغچه‌ها علاقه زیادی داریم. تقریباً هر روز به آن رسیدگی می‌کنیم و به گیاهان آب می‌دهیم. در داخل خانه هم چند گلدان دارم، اما تعدادشان زیاد نیست و عشق و علاقه‌مان بیشتر این باغچه زیبای داخل حیاط است. باغچه‌ای که در روحیه ما و همه اعضای آپارتمان تأثیر مثبت گذاشته و موجب شده تا حتی بچه‌ها هم به گل‌ها و گیاهان و نگهداری از آنها علاقه‌مند شوند. فکر می‌کنم مهم است که حیاط و محوطه‌ای که در آنجا زندگی می‌کنیم، سرسبز باشد تا همه از آن لذت ببرند.»

  • آموزش و فرهنگسازی برای افزایش فضای سبز

مدیر مرکز تام منطقه 21، درباره اهداف برگزاری این جشنواره مجازی به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به محدودیت‌های ناشی از اپیدمی ویروس کرونا و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده، فعالیت‌های مرکز تام به فضای مجازی منتقل شد تا از این طریق بتوانیم همچنان در خدمت شهروندان و علاقه‌مندان به گل و گیاه باشیم. در کنار آموزش و پاسخ به سؤالات و مشکلات شهروندان در زمینه گل و گیاه، تصمیم گرفته شد تا در قالب یک جشنواره، مسابقه‌ای بین شهروندان برگزار شود. بر همین اساس، از آنها دعوت کردیم تا تصویر فضای سبز و باغچه منازل خود را برای ما ارسال کنند تا کارشناسان مرکز از بین آنها بهترین فضای سبز و باغچه نمونه را انتخاب کنند. این مسابقه حدود 2 هفته ادامه داشت تا اینکه در پایان زمان اعلام شده، از بین شرکت‌کننده‌ها نفرات برتر انتخاب شدند. یکی از اهداف این برنامه، ترغیب شهروندان به ایجاد فضای سبز در بخش‌های عمومی خانه مانند حیاط، بالکن و حتی راهرو و پاگرد است. هدف دیگر، در این روزهای کرونایی، فراهم کردن یک سرگرمی سالم برای خانواده‌ها و ارتباط بیشتر با شهروندان است که با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌ها نمی‌توانیم مانند همیشه در داخل مرکز پذیرای آنها باشیم.» «مهدیه حسین‌زاده» از لزوم مشارکت شهروندان در ایجاد و نگهداری از فضای سبز می‌گوید: «باید فرهنگسازی کنیم تا این باور و احساس مسئولیت در بین همه شهروندان شکل بگیرد که به فضای سبز داخل کوچه و محله و هم‌چنین خانه و آپارتمان‌شان هم توجه داشته باشند و رسیدگی کنند. این‌گونه نباشد که تنها به گلدان‌های داخل خانه رسیدگی کنیم و به آنها آب و کود بدهیم اما باغچه حیاط آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنیم یا باغچه مقابل خانه‌مان در داخل کوچه، خشک و خراب باشد. بالکن زیبا جدا از همه مزیت‌هایی که دارد، خانه و محله ما را زیباتر می‌کند. اگر باغچه حیاط یا فضای سبز داخل کوچه و محله سرسبز باشد، خانه و کوچه و محله ما زیبا و سرسبز خواهد بود. نباید این‌گونه فکر کنیم که فضای سبز عمومی به ما ربطی ندارد و تنها وظیفه شهرداری است. شاید حجم زیاد کار موجب شود که یک باغچه در داخل کوچه و محله‌ای از قلم بیفتد یا رسیدگی کافی به آن نشود. در این شرایط به‌عنوان یک شهروند مسئولیت‌پذیر و علاقه‌مند به گل و گیاه باید خودمان دست به کار شویم و با دادن آب و رسیدگی کردن به آنها و یا کاشت گیاه تازه، کوچه و محله‌مان را زیباتر کنیم. این موضوع درباره باغچه و دیگر فضاهای مشاع آپارتمان نیز وجود دارد و همه نسبت به آن باید دلسوز و مسئولیت‌پذیر باشیم.»

کد خبر 540790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha