امسال با توجه به شرایط کرونایی، هشت هزار بازرس و کارشناس سلامت بر رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های تعیین‌شده در ایام عزاداری محرم نظارت دقیق و جدی دارند.

غذای نذری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیدرضا غلامی رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به این‌که امسال عزاداری محرم با روش خاص بر مبنای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود، اداره بهداشت مواد غذایی وزارت بهداشت از همیاران سلامت هیات‌ها نیز کمک گرفته و با آموزش دو ساعته به آنان در نظارت دقیق بر اصول بهداشتی مواد غذایی و نذورات در کنار بازرسان و کارشناسان سلامت از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: مردم با توجه به وضعیت شیوع کرونا باید امسال محرم نذورات طبخ‌شده خود را به حداقل ممکن برسانند و در صورتی که امکان تغییر از لحاظ شرعی وجود ندارد با مجوز سازمان تبلیغات و مراکز بهداشت محل و حضور کارشناس بهداشت پخت غذا انجام دهند.

غلامی توضیح داد: اگر قرار است غذای نذری پخته‌شده بیرون‌بر باشد باید توسط اعضای هیات در منازل توزیع و از تجمع افراد در هیات‌ها جلوگیری شود. از مردم می‌خواهیم که برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به کوویدـ۱۹ از گرفتن نذورات در جلوی هیات‌ها به شدت خودداری کنند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مدت‌زمان پخت غذا تا توزیع نباید بیش از دو ساعت طول بکشد زیرا باعث مسمومیت‌زایی می‌شود. از مردم می‌خواهیم به هنگام گرفتن غذای نذری که در داخل ظروف یکبار مصرف است، سریعا آن را در ظرف دیگری خالی کنند و ظرف یکبار مصرف را در سطل زباله بیندازند و دست‌ها را بشویند.

به گفته وی، لازم است به هنگام مصرف غذای نذری ابتدا آن را گرم کرده و سپس میل شود.

غلامی افزود: غذاهای نذری باید در ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی ریخته شود و افرادی که در پخت نذورات دخالت دارند باید از سلامت اولیه خود مطمئن باشند و از ماسک و دستکش استفاده کنند.

به گفته رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، توزیع سبزی و سالاد در کنار غذا ممنوع است و بازرسان و کارشناسان سلامت وزارت بهداشت امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته مسائل بهداشتی را تحت کنترل و نظارت خود دارند و مردم نیز باید ما را در این راه همراهی کنند.

کد خبر 540707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha