مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مردم خواست امسال با توجه به شرایط ویژه ماه‌های محرم و صفر اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند.

پيمان عشقي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، پیمان عشقی، از مردم خواست امسال با توجه به شرایط ویژه ماه‌های محرم و صفر، اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند و گفت: محرم تا اربعین امسال فرصتی ارزشمند برای افزایش ذخایر مورد نیاز به نذرخون و پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ است.

وی به باور غلطی اشاره کرد که موجب کاهش اهدای خون شده است و گفت: برخی فکر می‌کنند اگر در این روزها خون اهدا کنند به کرونا مبتلا می‌شوند در صورتی که این باور نادرست است.

عشقی به اهمیت سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای خون نیز اشاره کرد و افزود: همانگونه که مردم برای دریافت بسیاری از خدمات غیر حضوری اقدام می‌کنند می‌توانند نوبت اهدای خون را نیز رزرو کنند و در ساعات دلخواه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

آخرین وضعیت پلاسمادرمانی کرونایی‌ها در ایران

وی در خصوص نتایج کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در ایران، خاطرنشان ساخت: پلاسما درمانی در فاز اول بیماری یعنی زمانی که ویروس در حال تکثیر در بدن است، مؤثرتر است.

عشقی ادامه داد: در فاز حاد بیماری آثار پلاسما درمانی کمتر است اما طبق بررسی‌های به عمل آمده در ۱۱ بیمارستان کشور مشخص شده است که این روش درمانی حتی در بیماران بسیار بدحال نیز مؤثر است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: در آمریکا ۳۰۰۰ مرکز در حال پلاسما درمانی هستند و ایتالیا، کانادا، استرالیا و کره جنوبی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: بهبود یافتگان کووید ۱۹ این باور نادرست که اهدای پلاسما آنتی بادی خون آنان را کاهش می‌دهد فراموش کنند و نگران امکان ابتلای مجدد به کرونا به دلیل اهدای پلاسما نباشند.

عشقی از حضور ۵۴۰۰ داوطلب اهدای پلاسما در مراکز اهدای پلاسما در ۲۴ استان کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۳۰۰ نفر موفق به اهدای پلاسمای خود شده اند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود پایان سال جاری ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان از کرونا اهدا شود.

کد خبر 538549
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha