متخصصان می‌گویند تنها روش قابل اعتماد و در دسترس برای درمان بیماران کوویدـ۱۹ استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبودیافته از کرونا و تزریق آن به افراد مبتلاست. 

پلاسمادرمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تا امروز بیش از ۳۰۰ هزار بیمار در کشورمان از کرونا رهایی یافته‌اند و پیروز کارزار شدند، اما آمارها نشان می‌دهد از ابتدای اجرای طرح اهدای پلاسمای بهبودیافتگان تا امروز فقط ۲ درصد از بهبودیافتگان به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند.

با توجه به تاثیر روش پلاسمادرمانی چرا تعداد اهداکنندگان فقط ۲ درصد بهبودیافتگان کروناست؟ آنها که از جنگ با این بیماری به سلامت بیرون آمدند، می‌دانند آنتی‌بادی که در پلاسمای خونشان وجود دارد می‌تواند عمر دوباره به پدر، مادر یا فرزندی ببخشد که با حساب و کتاب‌های علم پزشکی امیدی به زنده ماندشان نیست؟ 

دکتر بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خطاب به بهبودیافتگان کرونا گفت: افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده و خوب شده‌اند از نظر علم پزشکی آدم‌های مهمی هستند. چون سپر دفاعی در خون این افراد وجود داشته که توانستند از بیماری کرونا سرسلامت بیرون بیایند. من بهبودیافتگان کرونا را مخاطب قرار می‌دهم و می‌گویم شما آدم‌های نادری هستید که پلاسمای خونتان تا ۳ ماه بعد از بهبودی می‌تواند نجات‌بخش جان کسانی باشد که در بیمارستان‌ها نفس‌هایشان به شماره افتاده است. آستین‌هایتان را بالا بزنید. این روزها در ماه محرم بالاترین ایثار و بهترین شکرانه سلامت برای بهبودیافتگان کرونا اهدای پلاسماست. نیاز بیمارستان‌ها به پلاسمای بهبودیافته‌ها آنقدر زیاد و حیاتی است که به محض پایان کار اهداکننده در مراکز انتقال خون، پلاسمای دریافتی برای آماده‌سازی و تزریق به بیماران کووید به بیمارستان‌ها فرستاده می‌شود.

مراجعه ۷ هزار و ۶۶ نفر برای اهدای پلاسما

حاجی‌بیگی با بیان این‌که تا پایان مرداد در مجموع ۷ هزار و ۶۶ نفر برای اهدای پلاسما به مراکز سازمان انتقال خون در کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: ۵ هزار و ۶۰۹ واحد پلاسما در بهبودیافتگان کووید۱۹ دریافت شده است.

وی با یادآوری این‌که برخی از داوطلبان به دلایلی پس از معاینه معاف از اهدای پلاسما شناخته می‌شوند، افزود: در استانداردهای سازمان انتقال خون حفظ سلامت اهداکننده و گیرنده پلاسمای اهدایی لحاظ شده است و چنانچه یکی از این دو تامین نشود داوطلب اهدای پلاسما به صورت موقت یا دائم معاف شناخته می‌شود.

پویش نذر پلاسما در ماه محرم 

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از ابتدای اجرای طرح پلاسمادرمانی برای بیماران مبتلا به کرونا که از روز نخست اردیبهشت آغاز شد، سازمان انتقال خون در این خصوص بارها و بارها اطلاع‌رسانی کرده است و پویشی به نام «شکرانه سلامت» را برپا ساخت.

وی افزود: توسط روابط عمومی سازمان انتقال خون بنرهایی برای تشویق اهدای پلاسما طراحی و در بعضی از معابر عمومی نصب شد، اما رسانه‌ها هم باید همراه باشند و جریان‌سازی برای اهدای پلاسما را برعهده بگیرند.

حاجی‌بیگی از رسانه‌ها خواست هنر رسانه‌ای را به کار بگیرند و برای راه افتادن عزم ملی در اهدای پلاسما پویش نذر پلاسما را هم‌زمان با ماه محرم با قوت راه بیندازند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران به باورهای نادرستی که دلیل مراجعه کمتر بهبودیافتگان از کرونا است اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل کم‌رغبتی بهبودیافتگان کرونا برای مراجعه به مراکز انتقال خون و اهدای پلاسما دلهره از ابتلای دوباره به این ویروس است.

وی توضیح داد: تصور به چند دلیل اشتباه است، اولا مردم توجه کنند که مرکز انتقال خون مرکز درمانی نیست، خیلی‌ها این مراکز را با بیمارستان‌ها اشتباه می‌گیرند. ما پشتیبان مراکز درمانی هستیم. دوم این‌که مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون جزو سالم‌ترین افراد جامعه هستند، چون هیچ فردی با حال جسمی بد برای اهدای خون پیشقدم نمی‌شود. کسانی به این مراکز مراجعه می‌کنند که در ایده‌آل‌ترین شرایط جسمی هستند.

حاجی‌بیگی افزود: نکته بعدی این‌که در تمام مراکز انتقال خون دستورالعمل‌های فنی و پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق اجرا می‌شود و این سازمان بر اجرایی شدن دستورالعمل‌ها نظارت کامل دارد. همه وسایل و تجهیزات مورد استفاده در مراکز انتقال خون سراسر کشور استریل و یکبار مصرف است. محیط مراکز هم در طول روز چند بار ضدعفونی می‌شود. متاسفانه از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شده آمار اهدای خون هم کاهش پیدا کرده است.

سربازان کمکی در خط مقدم مبارزه با کرونا 

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با یادآوری این‌که کاهش اهدای خون در شرایطی اتفاق افتاده که نیاز کشور به فرآورده‌های خون همچون گذشته رو به افزایش است، گفت: در این برهه به همکاری بیشتر داوطلبان اهدای خون نیازمندیم.

وی با یادآوری دوران ۸ سال دفاع مقدس افزود: در زمان جنگ میزان اهدای خون در کشور ۸ برابر شد و الان هم مردم همیشه در صحنه باید بسم‌الله بگویند و وارد میدان شوند و در این میان بهبودیافتگان کووید۱۹ نقش سربازان کمکی خط مقدم را دارند، چون تا مدت معینی در پلاسمای بدن آنها آنتی‌بادی ضد کرونا وجود دارد. این آنتی‌بادی در بدن فردی که به کووید۱۹ مبتلا شده سپر دفاعی می‌سازد و قدرت تخریب سلول‌های بدن بیمار را از ویروس می‌گیرد.

حاجی‌بیگی گفت: اگر عزم جدی در بهبودیافته‌ها به وجود بیاید و پلاسما برای تزریق به بیماران در همه بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، آمار مرگ‌ومیر کاهش پیدا می‌کند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در پلاسمادرمانی، مهم‌ترین عامل در توقف پیشرفت بیماری زمان تزریق پلاسماست. اگر این ماده در مرحله شروع تکثیر ویروس به بدن بیمار تزریق شود هم انتشار ویروس در بدن کمتر و یا متوقف می‌شود، هم طول دوره بستری بیماران در بیمارستان‌ها کوتاه می‌شود.

وی توضیح داد: برای مثال اگر بیمار بدحالی قرار باشد ۳ هفته در بیمارستان بستری شود، با تزریق پلاسما روند بهبودی‌اش سرعت بیشتری می‌گیرد و زمان بستری‌اش ممکن است به چهار یا پنج روز برسد. در این صورت مرگ‌ومیر کمتر می‌شود، تعداد پذیرش و تعداد ترخیص بیماران در بیمارستان‌ها برابر و فشار کمتری بر کادر درمان وارد می‌شود.

حاجی‌بیگی از قدرت و توانمندی ایران در پلاسمادرمانی بیماران کووید۱۹ خبر داد و افزود: ما بعد از چین اولین کشوری بودیم که روش پلاسمادرمانی را برای درمان بیماران کووید۱۹ استفاده کردیم و اولین مقاله علمی دنیا در خصوص مصرف پلاسما در درمان بیماران کووید۱۹ ایرانی بود.

هزینه رفت‌وآمد بهبودیافتگان کووید۱۹ پرداخت می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این‌که در همه جای دنیا به اهداکننده پلاسمای تولیدی وجهی به عنوان جبران مخارج ایاب و ذهاب داده می‌شود، گفت: ما هم کارت هدیه بانکی را برای اهداکنندگان در نظر گرفتیم که مبلغ بالایی نیست و فقط جبران هزینه رفت‌وآمد این افراد به مراکز انتقال خون را می‌کند، اما از همه بهبودیافتگان کرونا می‌خواهیم که به اجر معنوی اهدای پلاسما توجه کنند و بدانند که ارزش کار آنها با هیچ هدیه مادی قابل جبران نیست.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، حاجی بیگی خاطرنشان ساخت: افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده و خوب شده‌اند از نظر علم پزشکی آدم‌های مهمی هستند. چون سپردفاعی در خون این افراد وجود داشته که توانستند از بیماری کرونا سرسلامت بیرون بیایند. من بهبود یافتگان کرونا را مخاطب قرار می‌دهم و می‌گویم شما آدم‌های نادری هستید که پلاسمای خونتان تا ۳ ماه بعد از بهبودی می‌تواند نجات بخش جان کسانی باشد که در بیمارستان‌ها نفس‌هایشان به شماره افتاده است. آستین هایتان را بالا بزنید. این روزها در ماه محرم بالاترین ایثار و بهترین شکرانه سلامت برای بهبود یافتگان کرونا اهدای پلاسما هست. نیاز بیمارستان‌ها به پلاسمای بهبود یافته‌ها آنقدر زیاد و حیاتی است که به محض پایان کار اهداکننده در مراکز انتقال خون، پلاسمای دریافتی برای آماده‌سازی و تزریق به بیماران کووید به بیمارستان‌ها فرستاده می‌شود.
 

کد خبر 543218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha