مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به نتایج استفاده از پلاسمای خون در درمان بیماران کووید-۱۹، از کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر کرونا با پلاسمادرمانی خبر داد.

پلاسما درمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز (یکشنبه ۲۵ خرداد) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: کارآزمایی اول پلاسمادرمانی تمام شده و نتایج خوبی داشته است. گزارش آن امروز در کمیته علمی ستاد ملی کرونا مطرح می شود نتایج آن این بود که در بین حدود ۲۰۰ بیماری که پلاسما گرفته بودند در مقایسه با ۷۰ نفر گروه شاهد، مرگ و میر ۵۰ درصد کاهش یافته است و مدت اقامت در بیمارستان هم ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

وی افزود: میزان درمان بیمارانی که پلاسما درمانی شدند و کارشان به آی سی یو کشیده شده بود نیز بیش از ۵۰ درصد بیشتر بهبود یافتند. میزان مرگ  و میر آنها حداقل ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بو. وقتی پلاسما به موقع و سریع به بیماران برسد میزان موفقیت پلاسما درمانی قابل قبول است  این آمار امیدوار کننده است  و سبب شد که سازمان انتقال خون کارآزمایی بالینی دوم را شروع کند و از این روش در بیماران بدحال در ۲۴ ساعت اول بستری استفاده می شود.

عشقی گفت: در استانهایی که قرمز اعلام شده مانند خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، پلاسما درمانی در ۲۴ ساعت اول بستری شروع شده، ۶۰ بیمار وارد این کارآزمایی شدند تفغاوت آن با کارآزمایی بالینی اول این است که اکنون پلاسما در اخیار داریم. در کارآزمایی بالینی پلاسمای بهبود یافته کافی نداشتیم الان در حدی داریم که در ۲۴ ساعت اول به بیماران بدهیم. نتایج این کارآزمایی نیز به زودی اعلام می شود.

وی درباره شایعه پلاسما فروسی نیز گفت: شایعه پلاسما فروشی سازمان انتقال خون و پلاسماگیری برای تولید دارو کذب است. کیسه های پلاسماگیری از بهبود یافتگان فقط برای انتقال به بیماران کووید ۱۹ است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: نمی دانم چرا برخی در فضای مجازی مردم و بهبود یافتگان را از اهدای پلاسما برای کمک به درمان مبتلایان به کووید ۱۹ دلسرد می کنند. مردم بدانند. کیسه های پلاسما نه برای تولید و نه برای ارسال به پالایشگاه است. رسانه ها جلوی شایعات را بگیرند. اگر می خواستیم پلاسما را به پالایشگاه برای تولید محصولات مشتق از پلاسما بدهیم که در همه جای دنیا به این کار جایزه می دهند، نمی گفتیم زنانی که سابقه بارداری دارند، پلاسما اهدا نکنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در آمریکا  از یک خانم باردار پلاسما گرفتند به مریض زدند و بیمار آسیب دید. فعالیت های سازمان انتقال خون را رصد کنید.کسانی که این شایعات را می سازند و بهبود یافتگان را از اهدای پلاسما دلسرد می کنند. در مقابل نرسیدن پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به شهرهای دوردست مثل خرمشهر، سوسنگرد و میناب مسئول هستند. انتقال پلاسما کار ساده ای نیست. پلاسما باید در کانتیترهای با دمای زیر ۲۵ درجه منتقل شود و امکان انتقال پلاسما در این شرایط از مثلا مشهد به خرمشهر وجود ندارد.

وی درباره سرنوشت پالایشگاه خون در ایران نیز گفت: در مورد پالایشگاه خون در کشور نیز هیچ خبر جدیدی ندارم. برخی شرکتهای خصوصی ادعا کرده بودند که پالایشگاه خون می سازند اما فعالیت آنها در حد تولید صنعتی نبود. امیدواریم بتوانند در آینده به اهداف خود برسند.

عشقی درباره شاخص اهدای خون در کشور گفت: در آستانه روز اهداکنندگان خون قبل از هر نکته ای به کسانی که بیش از دوبار در سال خون اهدا می کنند و کسانی که یکماه بعد از بهبودی از کووید۱۹ برای اهدای پلاسما مراجعه می کنند تبریک می گویم. این روز برای این است که مردم را به اهدای خون و پلاسما تشویق کنیم و روز تقدیر از ارزشهای جانبازی است زیرا اهداکنندگان خون برای دیگران خودشان به زحمت می اندازند.

وی افزود: ایمنی خون در ایران بالاست زیرا معیارهای اهدای خون در ایران سختگیرانه است. از دو میلیون و ۷۰۰ هزار اهدا کننده فقط دو میلیون و ۱۰۰ هزار پذیرش می شوند و از پذیرش حدود ۴۰۰هزار نفر به علت احتیاط هایی که لازم معذوریم. سختگیرانه ترین اصول را رعایت می کنیم. بر خلاف جاهایی دیگر دنیا که در بحران کرونا استانداردها را پایین آورده اند. ما  در ایران هیچ تغییری در استانداردهای اهدای خون به وجود نیاوردیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در دوره کرونا هیچ فرقی با قبل ندارد. همه مسائل بهداشتی رعایت می شود. امسال این پیش بینی را کردیم که برای تکریم بیشتر اهداکنندگان برای اهداکنندگان مستمر پکیج های خدمات ویژه در نظر بگیریم.

  • اپلیکیشن حمایت از اهداکنندگان خون

وی افزود: اپلیکشین های به موبایل اهدا کنندگان خون وصل می شود و از طریق آن کمک های ویژه ای به اهداکنندگان خون ارائه می کنیم و در مواقعی هم کمک های ویژه ای از آنها می خواهیم. در واقع از این طریق با اهداکنندگان ارتباط مستمر خواهیم داشت.

عشقی گفت: از بهبود یافتگان کرونا می خواهم امسال به کمک بیماران کووید بشتابند، امسال شرایط خاصی داریم. برخی استانهای کشور در وضعیت قرمز هستند و پادتن موجود در پلاسمای خون آنها می تواند به بهبود این بیماران کمک کند.

  • ۲۲ پایگاه برای پلاسماگیری از بهبودیافتگان کرونا

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در ۲۲ پایگاه آمادگی داریم با دستگاه پلاسماگیری بدون اینکه خونی از بهبود یافتگان گرفته شود، برای پلاسماگیری به منظور نجات بیماران اقدام کنیم. فقط یک ساعت وقت می گذارند. پلاسما را بگیرند و در اختیار هموطنان قرار دهد.کسانی که نذر خون کردند یا در ماه مبارک برای شفای خود و خانواده شان دعا کردند برای اهدای پلاسما تشریف بیاروند.

وی ادامه داد: پرسنل پایگاههای پلاسماگیری و اهدای خون محیط امن و آرامش بخشی را فراهم کرده اند. زحمات آنها هیچگاه فراموش نمی شود. امیدواریم خانواده اهدا کنندگان و دریافت کنندگان ما را به عنوان پل ارتباطی با بیماران بپذیرند.

  • پلاسمافروشی نداریم

عشقی درباره شایعه پلاسما فروشی گفت: در فضای مجازی اصطلاحات نادرستی منتشر شده است. در قبال پلاسمای خون و پلاکت بیماران هیچ وقت نه پولی می گیریم نه پولی می دهیم پلاسمایی که از خون بیماران می گیریم را می شود دور ریخت چون گلبول قرمز و پلاکت بیشتر کاربرد دارند اما این پلاسما را برای بهبود بیماران استفاده می کنیم و اگر این ماده برای تهیه دارو هم استفاده شود کار خلافی نیست.

وی افزود: سالی ۲۰ هزار لیتر پلاسما از خون های اهدایی اضافه می آید. این پلاسما به قدری استاندارد است که به عنوان ماده اولیه دارو آن را می گیرند و دارو به ما تحویل می دهند. دارویی ارزانتر از آنچه با پلاسمای آلمانی، اتریشی و آمریکایی تهیه می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: دور ریختن این پلاسما خیانت است نه در سطح ملی و نه داخلی. این کار جایز نیست. پلاسما فروشی معنی ندارد. مردم اهدای خون می کنند نه پولی می گیرند و نه پولی می دهند.

وی افزود: شاید منظور پلاسمایی است که از افراد پر پادتن می گیریم. این افراد بیماری خاصی می گیرند ویژگی یا آنتی ژن خاص دارند تعدادشان کم است و جایگزین ندارند همه جای دنیا برای تولید داروها مثل سرم ضد هاری و ضد کزار ضد برخی آنتی ژنها به این افراد پول می دهند و هزینه رفت و آمد این افراد را می دهند.

عشقی گفت: این افراد باید سالی چند بار باید برای اهدای پلاسما یک ساعت وقت بگذارند مداخله پزشکی هم روی آنها داریم. مثلا واکسن ضد هاری به آنها می زنیم.. تمام مدیران انتقال خون می دانند در قبال مبلغ رفت و آمد این اهداکنندگان پول می دهیم.

وی افزود: به برخی کوپن یا بن داده می شود. هیچ جای دنیا به این کار پلاسما فروشی نمی گویند. بخش خضوضی در قبال تولید داروهای مشتق از پلاسما و تامین نیاز کشور قرار بود حدود یک میلیون لیتر پلاسما در سال تولید کند که نیاز کشور تامین شود

وی گفت: با پلاسمایی که از خون مردم گرفته می شود و پلاسمای بخش خصوصی اکنون۵۵۰ هزار لیتر پلاسما تولید می شود یعنی ۵۰۰ هزار لیتر عقب هستیم. سازمان بداشت جهانی در قبال کمبود منابع پلاسما دستورالعمل می نویسد که تولید آن افزایش یابد. این پلاسما را معمولا بخش خصوصی تامین می کند. وقتی از اهدا کنندگان ۲۴ بار در  سال می تواند پلاسما گرفت تا مواد اولیه دارویی تامین شود باید حداقل هزینه رفت و آمد اهداکنندگان پرداخت شود این پلاسما فروشی نیست.

عشقی افزود: این حرف ها و شایعات به انتقال خون ربطی ندارد. مدتی سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان پلاسما می گرفت. اما بر خلاف آن بخش خصوصی مبلغی را به اهداکنندگان پرداخت می کرد و به آنها صادقانه می گفت با این پلاسما دارو تولید می کنیم اما سازمان انتقال خون می گفت این پلاسما مورد نیاز مردم است و در ذیل بقیه خدمات تعریف می شد به همین علت پولی پرداخت نمی کردند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خرید پلاسما صورت نگرفته بود اما مردم می دیدند در بخش خصوصی بابت پلاسما پول می دهند و پلاسمای انتقال خون به همان کمپانی برای تولید دارو فرستاده می شد که بخش خصوصی می فرستاد به همین علت سازمان انتقال خون را به پلاسما فروشی متهم کردند.

کد خبر 521615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha