در سال‌های اخیر، منطقه 21 با سرعت و شتاب خوبی رو به توسعه و پیشرفت است.

آبادانی

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: موتور محرک این توسعه و پیشرفت سیاست شهرداری در اجرای طرح‌های مشارکتی است. طرح‌های عمرانی و رفاهی که‌گاه در قالب مسئولیت اجتماعی اجرا شده مانند افتتاح بوستان‌های «بهمن» و «التیام» در محله شهرک «استقلال» وگاه نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده که افتتاح بازار گل و گیاه در حاشیه مسیر غرب به شرق کیلومتر 8 «جاده مخصوص» از جمله آنها است. این سیاست مثبت و سازنده همچنان از سوی شهردار منطقه 21 و مجموعه مدیریت شهری دنبال می‌شود و علاوه بر طرح‌های افتتاح شده یا در دست ساخت، همچنان طرح‌های متنوع دیگری در نوبت اجرا است. از جمله طرح‌های مشارکتی در دست اجرا می‌توان به مجتمع تفریحی و رفاهی بوستان حضرت «خدیجه»(س) یا «قوری چای»، پل عابرپیاده شهرک «فرهنگیان» به مترو ورزشگاه «آزادی»، مجتمع خدمات خودرویی شهرک استقلال و مجتمع درمانی شهرک فرهنگیان اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم. مسئولان شهرداری معتقدند با اجرای طرح‌های مشارکتی شهرداری و سرمایه‌گذاران خصوصی منطقه 21 متحول می‌شود. 
یکی از مشکلات و کمبودهای جدی منطقه 21، کمبود فضاهای رفاهی و تفریحی است. اماکنی که خانواده‌ها و اهالی منطقه برای پر کردن اوقات فراغت خود بتوانند چند ساعتی را در آنها سپری کنند. یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری منطقه، ایجاد کردن چنین فضاهایی است تا شهروندانش برای رفع این نیاز مجبور نباشند نگاه‌شان را به دیگر مناطق از جمله 5 و 22 بدوزند و به ناچار تن به سفری درون‌شهری بدهند. در همین راستا، پروژه‌ای مشارکتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در داخل بزرگ‌ترین بوستان منطقه درحال اجرا است. رئیس اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه 21، درباره پروژه تفریحی و رفاهی بوستان حضرت خدیجه(س) یا قوری‌چای به «همشهری محله» می‌گوید: «به دنبال پروژه‌های مشارکتی مدیریت شهری منطقه، از خرداد ماه امسال، مجتمع تفریحی و رفاهی حضرت خدیجه(س) در فضایی به مساحت 2هزارمترمربع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی(به شکل انتقال مالکیت) درحال اجرا است. این مجتمع در منتهی الیه غربی منطقه و در مجاورت شهرک «غزالی» قراردارد. این پروژه 75 میلیارد ریالی، تاکنون حدود 50‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا چند ماه آینده برای استفاده شهروندان به بهره‌برداری خواهد رسید.» 

  •  پروژه‌ای فرا منطقه‌ای 

«علیرضا حسینی»، درباره بخش‌های مختلف این مجتمع تفریحی نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: «این مجتمع تفریحی و رفاهی بیشتر در زمینه رستوران و کافی‌شاپ فعالیت خواهد داشت. علاوه بر خدمات رستورانی، کافه «کتاب» و «ماهی سرا»، یکسری تفریحات ویژه کودکان و ورزش‌های ویژه بزرگسالان نیز در نظر گرفته شده است، که چون تاکنون درباره آنها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و قطعی نشده است، به جزئیات آن اشاره نمی‌کنم. به هرحال، با توجه به اینکه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده است باید فعالیت‌های آن به گونه‌ای باشد که توجیه اقتصادی داشته باشد.» رئیس اداره مشارکت‌های شهرداری منطقه تأکید می‌کند که این مجتمع پروژه‌ای فرا منطقه‌ای است: «این مجتمع در حاشیه بزرگراه قرار دارد و علاوه بر شهروندان ساکن منطقه، دیگران به‌ویژه مسافران از آنجا استفاده خواهند کرد. در واقع این مجتمع تفریحی و رفاهی، یک پروژه فرا منطقه‌ای است.»

  •  زمین از شهرداری، ساخت‌وساز از بخش خصوصی 

حسینی، درباره نخستین جرقه این طرح نیز به همشهری محله می‌گوید: «ابتدا یک نفر از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و اجرای این طرح به‌صورت مشارکتی پیشنهاد داد. شهرداری منطقه برای اجرای طرح، فراخوان عمومی داد که 2 سرمایه‌گذار شرکت کردند. پس از بررسی‌های انجام شده این پروژه به یکی از آنها واگذار شد تا به شکل مشارکتی با شهرداری، این مجتمع تفریحی و رفاهی را بسازد. مشارکت این‌گونه است که شهرداری، زمین و مجوز بهره‌برداری از آن را می‌دهد و ساخت‌وساز و دیگر کارها و هم‌چنین بهره‌برداری از آن برای سرمایه‌گذار خواهد بود. هم‌چنین، مبلغی به‌عنوان اجاره به شهرداری پرداخت می‌شود. این مشارکت به‌صورت «انتقال مالکیت» است. یعنی پس از گذشت چندسال، مالکیت مجتمع به‌طور کامل برای شهرداری خواهد بود.» 

  •  ساخت 2 مجتمع درمانی و خدمات خودرویی 

علاوه بر مجتمع تفریحی و رفاهی در محله شهرک غزالی، 2 مجتمع دیگر با کاربری‌های متفاوت نیز به شکل مشارکتی در دست ساخت است که در آینده‌ای نزدیک آنها هم مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. حسینی، درباره این طرح‌های مشارکتی می‌گوید: «علاوه بر این طرح، یک مجتمع درمانگاهی در شهرک فرهنگیان و آزادی و یک مجتمع خدمات خودرویی در شهرک استقلال نیز به شکل مشارکتی در دست ساخت است. درباره جزئیات مجتمع درمانگاهی، شهردار منطقه در وقت مناسب توضیح خواهند داد. مجتمع خدمات خودرویی در زمینی به مساحت 1700‌مترمربع در حال ساخت است و بخش‌های مختلفی از تعویض روغنی گرفته تا صافکاری و نقاشی در آن فعال خواهند شد. اهالی شهرک استقلال در داخل محله به چنین مرکزی نیاز داشتند.»

  •  اجرای ده‌ها طرح دیگر

رئیس اداره مشارکت‌ها درباره پروژه مشارکتی ساخت پل عابرپیاده از شهرک فرهنگیان و آزادی به مترو ورزشگاه آزادی هم از سرمایه‌گذاری چند میلیاردی بخش خصوصی خبر می‌دهد: «ساخت و نصب این پل عابرپیاده، 2 میلیارد تومان هزینه دارد که شهرداری چنین پولی نداشت، اما در قالب یک طرح مشارکتی با بخش خصوصی، نیاز شهروندان برطرف شد. در ازای ساخت این پل عابرپیاده، برای چند سال اجازه تبلیغات محدود روی عرشه پل به سرمایه‌گذار داده شد. برای اجرای این طرح نیز شهرداری فراخوان عمومی داده بود.» حسینی، یک خبر جالب دیگر هم درباره طرح‌های مشارکتی دارد: «علاوه بر طرح‌های متعددی که به شکل مشارکتی اجرا شده یا در دست اجرا است، حدود 10 طرح مشارکتی دیگر نیز حاضر است که در محله‌های مختلف آغاز و اجرا خواهد شد و در وقت مناسب جزئیات آنها اعلام می‌شود.»

  • استعدادی به نام زمین برای جلب سرمایه‌گذار

حسینی درباره سبب رونق گرفتن طرح‌های مشارکتی طی سال‌های اخیر، به همشهری محله می‌گوید: «با اجرای طرح‌های مشارکتی، منطقه 21 درحال دگرگون شدن است. در سال‌های گذشته، نگاه شهرداران متفاوت بود. به هر حال، در کارهایی از این دست، مدیر ارشد یا همان شهردار باید پاسخگوی تعدادی از نهادهای نظارتی باشد و توضیح بدهد. مدیران پیشین ترجیح می‌دادند وارد چنین موضوعاتی نشوند، اماشهردار فعلی منطقه این کار را انجام می‌دهد و پاسخگو است. هدف از انجام این طرح‌ها بازخورد شهروندان و هم‌چنین ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری است که خوشبختانه هر 2 مورد حاصل شده است. سود اصلی این پروژه‌ها 6‌ـ 7 سال آینده خواهد بود که مالکیت کامل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها به شهرداری باز می‌گردد. در واقع، این پروژه‌ها یک سرمایه‌گذاری امن برای شهرداری تهران است. زمین‌های بایر و بدون استفاده‌ای که با ملک و مجتمع‌های ساخته شده در آنها، ارزش‌شان چند برابر خواهد شد. از سویی دیگر، وقتی در جایی چند سال یک کار و حرفه انجام می‌شود و حالت بورس پیدا می‌کند و ارزش ملک بالاتر می‌رود. یکی از استعدادهای منطقه 21، سرمایه‌گذاری زمین‌های فراوانی است که در اینجا وجود دارد و از این استعداد برای توسعه منطقه و دیگر اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت مدیریت شهری استفاده می‌شود.»

کد خبر 538508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha