دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

راحله زندوکیلی:سرطان ریه در بزرگسالانی که در کودکی دود سیگار استنشاق کرده اند، بیشتر اتفاق می افتد.

تحقیقات جدیدی انجام شده است که نشان می دهد سیگار نه تنها برای شخص سیگاری بلکه برای اطرافیان آنها نیز بسیار مضر است به خصوص برای کودکانی که دائماً دود سیگار والدینشان را استنشاق می کنند.

مجله پزشکی بریتیش  مدیکال ژورنال با چاپ یک مقاله تحقیقی اعلام داشت با توجه به تحقیقات به عمل آمده، کودکانی که مجبور به تنفس دود سیگار والدین خود در طول روز هستند، سه برابر بیشتر از دیگران در سنین بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و دیگر مشکلات دستگاه تنفسی هستند.

 این تحقیق از معدود تحقیقاتی است که با در نظر گرفتن تمام جوانب و روی بیش از 12 هزار و 300 نفر از 10 کشور مختلف اروپایی انجام شد و در مدت این تحقیق مشخص شد که 97نفر از افرادی که مورد تحقیق قرار گرفتند، به تازگی به سرطان ریه مبتلا شده اند، 20نفر سرطان های بدخیم داشتند و بدتر شدند، 14 نفر هم در اثر بیماری های حاد ریوی و بزرگی ریه فوت کردند. این آمار در کسانی که والدین آنها سیگار می کشیدند، وحشتناک تر بود یعنی تا 6/3درصد بیشتر از بقیه.

وینس می گوید: بیشتر این افراد خودشان سیگاری نبودند و کسانی که قبلاً سیگار می کشیدند 30درصد بیشتر از آنهایی که خودشان سیگاری نبودند به سرطان ریه مبتلا شدند. آژانس مقابله با عوامل محیطی آمریکا گزارش کرده است که استنشاق دود سیگار بین 1500 تا 3هزار کودک را در هر سال به عفونت های ریوی مبتلا می سازد، 7هزار و500 تا 15هزار نفر از این افراد در بیمارستان ها بستری می گردند و سالانه بیش از یک میلیون کودک، به آسم و حمله های آسمی مبتلا می شوند.

 یکی از مهمترین عوامل مرگ در کودکان نیز در طول این تحقیقات، تنفس دود سیگار مشخص شد. وینس می گوید: بسیاری از کشورها برای جلوگیری از تنفس اجباری دود سیگار و عواقب آن، سیگار کشیدن در اماکن عمومی را ممنوع کرده اند.

 اخیراً ایتالیا سیگار کشیدن در اماکن عمومی حتی تریاها و رستوران ها را نیز اکیداً ممنوع ساخته، ولی در نیویورک هیچ تدبیری در این مورد اندیشیده نشده است.برای سیگار کشیدن در چهاردیواری اختیاری نمی توان محدودیت و جریمه ای قائل شد، اما بهتر نیست والدین برای حفظ سلامتی و طول عمر کودکانشان لااقل در حضور آنها سیگار نکشند؟

منبع:msn.com

کد خبر 538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز