ساخت بیمارستان 540 تختخوابی فوق‌تخصصی‌ـ آموزشی کودکان در میدان راه‌آهن بهترین خبری بود که اواخر سال گذشته منتشر شد.

آجرهای امید

 همشهری آنلاین_ بهاره خسروی:  کلنگ ساخت این بیمارستان مرداد ۹۶ در ضلع غربی بیمارستان بهارلو و در زمینی به مساحت ۲۶ هزارمترمربع به زمین زده شد که در 12 طبقه روی زمین و 3 طبقه زیرزمین ساخته خواهد شد. بعد از ۲ سال عملیات خاکبرداری، بهمن 98 عملیات عمرانی شروع شد و به گفته «مریم مرعشی» مدیرعامل مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید، پایان امسال بیمارستان در اختیار مؤسسه قرار می‌گیرد. مرعشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اطلاعات بیشتری از روند ساخت بیمارستان و لزوم راه‌اندازی آن می‌دهد. 

مریم مرعشی / مدیرعامل مؤسسه خیریه بین‌المللی زنجیره امید


  چه ضرورتی برای ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان در یکی از مناطق جنوبی تهران وجود داشت؟ 
این تصمیم در زمان وزارت «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» و به دلیل کمبود تخت‌های بیمارستانی در رشته‌های فوق‌تخصصی اطفال گرفته شد و مؤسسه زنجیره امید که وظیفه اصلی‌اش خدمت‌رسانی به کودکان بیمار است، البته با مشارکت خیّران عهده‌دار ساخت این بیمارستان شد. این بیمارستان با ارزیابی علمی‌ و طبق نیاز کشور طراحی شده و نخستین مرکز توانبخشی بستری و نخستین مرکزترومای کودکان نیز در آن پیش‌بینی شده است. 
  آیا با توجه به وضعیت پیش‌آمده و شیوع کرونا پایان سال می‌توانیم شاهد افتتاح آن باشیم؟ 
طبق قراردادهای منعقدشده با پیمانکاران، تا پایان امسال ساخت این بیمارستان باید به پایان برسد و در اختیار مؤسسه قرار گیرد. 
  عملیات عمرانی بیمارستان اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ 
بعد از همه‌گیری بیماری کرونا کارگاه ساخت‌وساز بیمارستان هم برای مدتی متوقف شد، اما بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها کارگاه عمرانی از اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده است. روند پیشرفت کارهای عمرانی را با توجه به شرایط اپیدمی‌ کرونا خوب ارزیابی می‌کنیم و به اینکه در زمان وعده داده‌شده به بهره‌برداری برسد، امیدوار هستیم. 
  شما کودکان بیمار کم‌برخوردار را تحت پوشش دارید. این روزها وضعیت درمانی آنها را چگونه پیگیری می‌کنید؟ 
بیماری از کسی اجازه نمی‌گیرد و خبر هم نمی‌دهد. اکثر کودکان مددجو دچار بیماری قلبی هستند یا نیاز به خدمات ارتوپدی و ترمیمی ‌دارند. بنابراین ارائه این خدمات به کودکان بیمار در شرایط سخت اپیدمی‌ کرونا سخت و خطرآفرین است. از سوی دیگر نمی‌توان درمان کودکان را به تعویق انداخت و منتظر نابودی کرونا بود. بنابراین درمان و خدمت‌رسانی به کودکان بیمار ادامه دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنها را به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع می‌دهیم و تا بهبودی کامل پیگیر وضعیت سلامتیشان هستیم. 
  آیا آماری از کودکانی که در دوران کرونا از مؤسسه زنجیره امید خدمات دریافت کرده‌اند، دارید؟ 
باید بپذیریم کرونا همه محاسبات را به هم ریخت و وضعیت درمان خیلی از مردم از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار داد. از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال پذیرش کودکان در مراکز درمانی و بیمارستانی به کندی انجام شده است، اما به همت مؤسسه زنجیره امید از اردیبهشت تاکنون 193 کودک جراحی شده‌اند و روند درمان را طی می‌کنند. 
  کودکان هم از ویروس کووید 19 در امان نیستند. در این مورد چه خدماتی به مددجویان می‌دهید؟ 
تمام ‌کودکانی که برای دریافت خدمات به مؤسسه مراجعه می‌کنند توسط پزشکان معاینه می‌شوند و اگر مورد خاصی باشد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند. البته تاکنون موردی از کرونا مشاهده نشده است. همچنین برای جلوگیری از شیوع کرونا در کودکان و عمل به شعار «در خانه بمانید» تمام جلسات فیزیوتراپی (شامل حرکات کششی و نرمش) و کاردرمانی جسمی‌ و کاردرمانی ذهنی کودکان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. 
  برنامه‌های آتی مؤسسه با توجه به شیوع کرونا چیست؟ 
در این شرایط که در تمام نقاط دنیا کسب و کارها دچار رکود شده‌اند، بزرگ‌ترین هنر زنجیره امید این بود که کارها و برنامه‌ها را طبق روال گذشته و البته با رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا پیش برد. مهم‌ترین آن ساخت بیمارستان 3500 تختخوابی زنجیره امید است که امیدوارم با مشارکت خیّران این کار سرعت بیشتری بگیرد. 
  خیّران چگونه می‌توانند در ساخت بیمارستان زنجیره امید مشارکت کنند؟ 
برای خیّرانی که قصد دارند به‌صورت کلان در پروژه مشارکت داشته باشند، به‌طور کلی قراردادی با عنوان «توافقنامه پشتیبانی مالی» بسته می‌شود. در این توافقنامه زنجیره امید متعهد می‌شود تا تمام ‌کمک‌های دریافتی را در ساخت بیمارستان و تهیه تجهیزات پزشکی هزینه کند. 
  علاوه بر سرمایه یا کمک کلان، تدابیری اندیشیده‌اید تا عموم مردم هم بتوانند در این کار مشارکت داشته باشند؟ 
بله. برای جلب مشارکت مردم کمپین «آجر امید» را راه‌اندازی کرده‌ایم که شهروندان می‌توانند با پرداخت حداقل صد هزار تومان در این کار مشارکت کنند. آنها با مشارکت در این کمپین می‌توانند آجری را امضا کنند و جمله‌ای از خود برای آیندگان به یادگار بگذارند. این دستنوشته‌ها جمع‌آوری و در موزه بیمارستان یا در بنای آن نمایش داده می‌شود. 
  چگونه می‌توان هزینه درمان یک یا چند کودک را تقبل کرد؟ 
نیکوکارانی که مایل به حمایت از درمان یک یا چند کودک خاص هستند، می‌توانند به وب‌سایت مؤسسه به نشانی www.zanjirehomid.com مراجعه کنند یا از طریق تماس با واحد حامیان مالی مؤسسه با شماره 22744808 کودکان بیمار را از فهرست انتظار، انتخاب کنند.

  • 7 دستاورد زنجیره امید
  1. جراحی اصلاحی انحراف بالای 100 درجه ستون فقرات با استفاده از دستگاه بررسی سیستم عصبی حین جراحی 
  2. جراحی بیماران مبتلا به سینه قیفی با وارد کردن تجهیزات اختصاصی
  3. جراحی فلج زایمانی دست با روش پیوند عصب دست و استفاده از چسب بیولوژیک به جای نخ بخیه
  4. انجام عمل پیوند انگشت شست پا به دست، برای کودکانی که دستشان بدون انگشت است
  5. درمان و جراحی بیماران مبتلا به شکاف کام و لب با استفاده از پروتکل درمانی و همکاری تیم فوق‌تخصصی 
  6. راه‌اندازی پروژه کاهش مرگ و میر قلبی نوزادان و مراقبت‌های ویژه‌ بعد از عمل جراحی در مرکز طبی کودکان که سبب کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان بر اثر مشکلات قلبی از 23% به 8/3% شده است
  7. راه‌اندازی و تجهیز خانه کودکان زنجیره امید با ظرفیت 200 نفر در ماه

 100 بسته معیشتی ویژه روزهای کرونایی: زنجیره امید در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با کمک خیّران مؤسسه در حدود هزار بسته معیشتی شامل برنج، ماکارونی، خرما، رب، روغن، گوشت قرمز و مرغ، تهیه کرده و در اختیار خانواده‌های کودکان تحت پوشش مؤسسه قرار داده است.

13300 کودک در زنجیره امید: از ابتدای تأسیس زنجیره امید یعنی از سال 1386 تاکنون 13300 کودک تحت پوشش و جراحی و درمان قرار گرفته‌اند و هر ساله حدود 1500 نفر به این آمار افزوده می‌شود. مسئولان مؤسسه زنجیره امید از لحظه پذیرش تا بهبودی کامل وضعیت کودکان را پیگیری می‌کنند. 
 

کد خبر 537622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha