شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری امارات: درحالی که محاصره غزه از سوی رژیم اشغالگر ادامه دارد، هزاران فلسطینی به دعوت جنبش حماس در نزدیکی مرزهای سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به محاصره ظالمانه نوار غزه، دست به تظاهرات زدند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات به درخواست جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از مقابل مساجدی در شهرهای خان یونس و رفح در جنوب نوار غزه آغاز شد و تا گذرگاه صوفا در مرز سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت.

تظاهر‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی، محاصره علیه نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را هولوکاست خواندند و خواستار پایان دادن به این جنایت شدند. تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی در حمایت از جنبش حماس سر دادند. از ژوئن 2007 که حماس بر نوار غزه حاکمیت کامل یافت، ارتش رژیم صهیونیستی نوار غزه را محاصره کرد و در ادامه این اقدام جنایتکارانه در ژانویه با تنگ کردن حلقه محاصره از ورود مواد غذایی و دارو به این منطقه جلوگیری می‌کند.

براساس گزارشها  نظامیان صهیونیستی به سمت فلسطینیانی که به سمت دیوار حائل نزدیک می شدند، تیراندازی کردند که به زخمی شدن شش تن از تظاهرکنندگان انجامید. جنبش حماس خواستار بازگشایی گذرگاره رفح برای لغو محاصره نوار غزه است.

مقدونیه آماده برگزاری انتخابات پارلمانی
مقدونیه خود را برای انتخابات پارلمانی روز یکشنبه که نزدیک به دو میلیون نفر واجد شرایط  شرکت در آن هستند، آماده می کند. به گزارش آسوشیتدپرس، درخواست برای برگزاری این انتخابات پس از آن انجام شد که مقدونیه در پی مخالفت یونان با پیوستن این کشور به ناتو در نشست سران کشورهای عضو این پیمان در بخارست، نتوانست دعوتنامه‌ این سازمان را بپذیرد. یونان معتقد است به دلیل این که نام مقدونیه که پیش از این جزو یوگسلاوی بوده، مشابه نام استانی در شمال این کشور است، بنابراین این کشور نباید با این نام در این پیمان حضور یابد.

 در اواسط ماه مارس حزب دموکرات آلبانیایی‌ها از ائتلاف این کشور خارج شد و حزب محافظه‌کار مقدونیه را تنها گذاشت، زیرا این حزب با به رسمیت شناختن استقلال کوزوو مخالفت کرده بود. شروع تبلیغات انتخاباتی احزاب سیاسی بویژه احزاب آلبانیایی‌تباران مقدونیه با تنش سیاسی و درگیری‌های خیابانی همراه بوده است.

 اما با هشدار مقامات اتحادیه اروپا و تلاش رئیس جمهور و نخست وزیر مقدونیه و مذاکره با رهبران آلبانیایی‌تبار بار دیگر صلح وثبات میان جوامع این کشور برقرار شد. به عقیده تحلیلگران، احزاب حاکم کنونی مقدونیه بیشترین آرای شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص خواهند داد.

شهر بکواه افغانستان در تصرف نیروی ارتش 
مقامات ارتش افغانستان اعلام کردند نیروهای ارتش ملی این کشور مرکز شهرستان بکواه ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان را که در چند ماه گذشته در کنترل طالبان بود، تصرف کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جلندر شاه بهنام  فرمانده ارتش این عملیات گفت: ارتش و سربازان خارجی در عملیات مشترکی  حدود 60 نفر از طالبان را کشتند. وی با بیان اینکه  در این عملیات بازمحمد فرمانده عمومی طالبان و سه نفر از فرماندهان مهم این گروه هم به قتل رسیدند، تاکید کرد که بکواه در حال حاضر تحت تصرف نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد.

ولایت فراه، طی هفته جاری شاهد نبرد سنگین طالبان با نیروهای دولتی و نظامیان ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا بود. تلفات نیروهای ارتش و پلیس افغانستان رسما اعلام نشده است.

از تلفات نیروهای خارجی نیز آماری در دست نیست، اما در 48 ساعت گذشته دو سرباز خارجی در ولایت فراه به قتل رسیدند و دو دستگاه تانک هم نابود شد. سیدحسین فاضل سانچارکی سخنگوی جبهه ملی افغانستان  در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ادعا کرده بود که 12 شهرستان از 16 شهرستان و نیز دو منطقه شهری در ولایت غزنی در کنترل طالبان است. هم‌اکنون جنگ در جنوب، شرق و جنوب غرب افغانستان میان نیروهای دولتی و سربازان خارجی با شورشیان ادامه دارد.

مشرف استعفا نمی‌دهد
پرویز مشرف  رئیس جمهوری پاکستان در ضیافت شام وزیر اطلاع‌رسانی دولت موقت نثار میمن  این کشور در اسلام‌آباد با اشاره به شایعات مطرح شده درباره کناره‌گیری از سمت ریاست‌جمهوری تاکید کرد استعفا نخواهد داد.  مشرف تصریح کرد: براساس قانون اساسی پاکستان به وظایف قانونی خود ادامه خواهم داد.

اعتصاب  در اروپا گسترش می‌یابد
در پی اعتصاب و تظاهرات ماهیگیران بلژیکی در اعتراض به گرانی سوخت، این موج گسترده به کشورهای دیگر نظیر پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و هلند نیز کشیده شد و تظاهرکنندگان خواستار کاهش قیمت سوخت شدند. پیش‌بینی می‌شود این اعتصابات به کشورهای بیشتری کشیده شود.

همشهری امارات

کد خبر 53742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز