جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: حماس شروط جدید خود را برای برقراری آتش بس با رژیم هیونیستی و از سرگیری مذاکره با جنبش فتح، اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسماعیل هنیه، پنجشنبه( 23 خرداد) در سخنرانی خود در غزه برقراری آتش بس را با اسرائیل مشروط به پایان محاصره غزه دانست و گفت: لغو محاصره در گذرگاههای غزه باید در زمانی مشخص به انجام برسد و ممنوعیت واردات به نوار غزه لغو شود.

وی ضمن تاکید بر کنترل مشترک مصر و فلسطین بر گذرگاه رفح، افزود: اسرائیلی‌ها آتش بس در پایانه رفح را خارج از توافق احتمالی بین طرفین می‌دانند؛ اما بازگشت آرامش به این منطقه (که بین مصر و نوار غزه قرار دارد) حائز اهمیت است.

نخست وزیر منتخب مردم فلسطین در پاسخ به درخواست هفته گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری گفتگوهای داخلی نیز شروطی را مطرح کرده و گفت: مذاکره میان حماس و فتح نباید فقط در مورد اختلافات دو طرف باشد، بلکه تمام مسائل موجود شامل جزئیات پرونده‌های امنیتی، همزیستی گروههای فلسطینی، موضوع (سازمان آزادی بخش فلسطین) و نهادهای قضایی فلسطین باید در گفتگوهای دوجانبه گنجانده شود.

هنیه خاطرنشان کرد: سندی ده ماده‌ای به مقامات فلسطینی و کشورهای عربی ارسال کرده‌ایم که در آن بر لزوم اتحاد نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، احترام به قانون، لزوم ایجاد اصلاحات در دستگاههای امنیتی و همچنین حق مقاومت، تاکید شده است.

وی همچنین آزادی اعضای دربند جنبش حماس از زندانهای تشکیلات خودگردان و بازگشایی نهادهای اسلامی فلسطین را که در یک سال گذشته تعطیل شده اند، خواستار شد. به گفته اسماعیل هنیه، مقامات فتح و حماس باید تحت نظارت کشورهای عرب مذاکرات را بار دیگر آغاز کنند.

در همین حال، بر اثر انفجار یک گلوله توپ ارتش رژیم صهیونیستی در شمال غزه ، سه تن از مبارزان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس شهید شدند.

کد خبر 54764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز