سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ممکن است هیچگاه راه حلی «جادویی» برای کووید-۱۹ به شکل واکسنی کامل به دست نیاید و مسیر بازگشت به وضعیت طبیعی طولانی است.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و مایک رایان رئیس بخش اضطرارهای بهداشتی این سازمان روز دوشنبه ۱۳ مرداد کشورهای جهان را ترغیب کرند که اقدامات بهداشتی مانند ماسک زدن، فاصله‌گیری اجتماعی، شستن دست‌ها و آزمایش کردن را به شدت اعمال کنند.

تدروس در کنفرانس خبری مجازی در مقر این سازمان در ژنو پایتخت سوئیس گفت: «پیام ما به مردم و دولت‌ها واضح است: همه این کارها را انجام دهید.»

تدروس گفت:‌ «شماری از واکسن‌ها در جهان اکنون در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هستند و همه ما امیدواریم چند واکسن موثر که به پیشگیری از عفونت در افراد کمک کنند، به دست آیند. اما در حال حاضر هیچ راه حل ساده و جادویی برای این مشکل وجود ندارد و ممکن است هیچگاه هم چنین راه‌حلی به دست نیاید.»

او افزود: «در حال حاضر، متوقف کردن شیوع کرونا به رعایت اصول بهداشت عمومی و مهار بیماری وابسته است، یعنی آزمایش کردن، ایزوله کردن و درمان بیماران، ردیابی افراد در تماس با بیماران و قرنطینه کردن آنها. همه این کارها را انجام دهید. به جوامع اطلاع دهید، به آنها توانایی ببخشید و به حرف‌هایشان گوش کنید. همه این کارها را انجام دهید. از لحاظ فردی، باید فاصله‌گیری جسمی، ماسک زدن، تمیز کردن مرتب دست‌ها و سرفه کرن به دور از دیگران و با رعایت بهداشت باید انجام شود. همه این کارها را انجام دهید.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «پیام ما به مردم و دولت‌ها واضح است: همه این کارها را انجام دهید و هنگامی که اوضاع زیر کنترل قرار گرفت، به انجام این کارها ادامه دهید! به تقویت کردن نظام بهداشتی ادامه دهید. بهبود بخشیدن به پایش بیماران، ردیابی تماس و بازیابی خدمات بهداشتی مختل‌شده در حداکثر سرعت ممکن را ادامه دهید. اقدامات حفاظتی و مراقبتی را قطع نکنید، زیرا برداشتن بیش از حد سریع محدودیت‌ها ممکن است به ظهور دوباره بیماری منجر شود.»

  • برای پیکاری بزرگ آماده شوید

مایک رایان به کشورهایی مانند برزیل و هند که میزان‌های انتقال بیماری در آنها بالاست، گفت لازم است برای پیکاری بزرگ آماده شوند.

رایان گفت:‌«راه خروج از این بحران طولانی است و نیاز به تعهد مداوم دارد» و خواستار «تنظیم دوباره» رویکردهای مبارزه با شیوع کرونا در برخی کشورها شد.

او افزود: «برخی از کشورها واقعا باید یک قدم به عقب بردارند و دوباره به چگونگی شیوه عملشان در مبارزه با پاندمی درون مرزهای ملی‌شان بنگرند.»

او در پاسخ به وضعیت شیوع کرونا در آمریکا که کارشناسان کاخ سفید می‌گوید دارد به «مرحله جدیدی» وارد می‌شود، گفت به نظر می‌رسد آنها «مسیر درستی» را برگزیده‌اند و کار سازمان جهانی بهداشت این نیست که به آنها بگوید چه کاری انجام دهند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت گفتند یک گروه تحقیقاتی اعزامی این سازمان به چین کارشان به پایان رسانده‌اند و زمینه را برای تلاش‌های بیشتر برای شناسایی منشا کروناویروس جدید آماده کرده‌اند.

تحقیق در این باره یکی از تقاضاهای اهداکننده اصلی مالی به سازمان جهانی بهداشت یعنی آمریکا است که قصد دارد در سال آینده از این سازمان خارج شود، چرا که مدعی است این سازمان بیش از حد با چین مماشات می‌کند.

یک گروه بزرگتر متشکل از کارشناسان بین‌المللی و چینی به رهبری سازمان جهانی بهداشت قرار است دوباره به چین و از جمله به شهر ووهان سفر کنند، اما زمان‌بندی و ترکیب اعضای این گروه هنوز اعلام نشده است.

کد خبر 537114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha