سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اگر کشورها احتیاط‌های سختگیرانه بهداشتی را رعایت نکنند، تاخت‌وتاز ویروس کرونا در سراسر جهان ادامه خواهد یافت.

Tedros

به گزارش همشهری آنلاین تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۳ تیر در یک کنفرانس خبری مجازی در مقر این سازمان در ژنو گفت: «بگذارید صریح باشم، شمار بسیاری از کشورها دارند مسیر اشتباهی را می‌روند و ویروس دشمن شماره مردم باقی می‌ماند. اگر اصول بهداشتی رعایت نشود، این پاندمی بدتر و بدتر و بدتر خواهد شد.»

او افزود: «برای آینده قابل‌پیش‌بینی بازگشت به شرایط عادی قبلی ممکن نیست و راه میانبری برای خروج از این پاندمی وجود ندارد.»

دشمار موارد عفونت با  ویروس کرونا در جهان اکنون از ۱۳ میلیون مورد و شمار مرگ‌های ناشی از آن از نیم میلیون مورد گذشته است. تدروس گفت روز یکشنبه ۲۳۰۰۰۰ مورد جدید بیماری گزارش شده است که ۸۰ درصد آنها مربوط به ۱۰ کشور و ۵۰ درصد آنها فقط از دو کشور است. آمریکا و برزیل در راس فهرست‌ دستخوش بدترین شیوع کرونا شده‌اید.

مایک رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: «بازگشایی‌ها باعث شده است که سرایت شدیدتر  ویروس رخ دهد و شماری از کشورها با افزایش سرایت ویروس و گاهی افزایش تصاعدی آن روبرو هستند و در عین حال امکان قرنطینه دوباره را به علت آسیب اقتصادی و عدم پذیرش اجتماعی ندارند.»

رایان گفت که کشورهایی که ساختار قوی پایش بهداشت عمومی را در حین قرنطینه‌هایشان برقرار کرده‌اند، به طور نسبی توانسته‌اند مهار شیوع ویروس را تداوم دهند.

رایان گفت: «این باور که به  طور معجزه‌آسایی واکسنی کامل خواهیم یافت که هر کسی به آن دسترسی پیدا کند، واقعگرایانه نیست» و حتی اگر چنین واکسنی در اختیار قرار گیرد، اینکه به طور عادلانه‌ای در اختیار همه افراد در جهان قرار گیرد، مورد تردید است.

به گفته رایان برخی از جاها ممکن است نیاز به قرنطینه‌های محدود یا متمرکز در برخی از نواحی جغرافیایی داشته باشند تا سرایت ویروس در مناطق معین که شیوع از کنترل خارج شده است، مهار شود.

او از کشورها خواست تا مسئله بازگشایی مدارس را به فوتبالی سیاسی بدل نکنند و گفت هنگامی که شیوع ویروس مهار شود، می‌توان مدارس را دوباره باز کرد.

کد خبر 530661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha