برگزار نشدن یا نشدن کنکور در شرایط کنونی شیوع کرونا با آمار بالای روزانه ابتلا به این ویروس و فوت بر اثر آن به استرس داوطلبان دامن زده و آنها را میان زمین و آسمان معلق کرده است؛ موضوعی که پای مسئولان مرتبط با این حوزه را وسط کشیده و نمایندگان مجلس هم از آنها جواب خواسته‌اند.

کنکور-کرونا

همشهری آنلاین - لاله غزالی: حدود ۲ ماه است که برگزار شدن یا نشدن آزمون‌های سراسری با وجود شیوع کووید-۱۹ در کشور موضوع داغی شده که داوطلبان این آزمون‌ها را دچار سردرگمی کرده است. کنکور سراسری که قرار بود در تیرماه برگزار شود، به اوایل مردادماه موکول شد و هنوز هم تکلیف آن مشخص نیست. این در حالی است که به گفته کارشناسان، شرکت در کنکور حتی در شرایط عادی برای داوطلبان استرس‌زاست و اکنون که استرس ابتلا به کرونا در محل برگزاری و نیز نامشخص بودن وضعیت برگزاری هم به آن افزوده شده، قطعا در نتیجه کار آنها تاثیر می‌گذارد. 

ورود مجلس به موضوع برگزاری کنکور

برگزاری آزمون‌های سراسری مخالفان جدی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مجلس شورای اسلامی است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۲ مرداد) مجلس گفت: نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. ... به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند. این را نیز نباید از نظر دور داشت که در آزمون دکتری - با وجود مخالفت‌ها - برگزار شد و بسیاری از شرکت‌کنندگان از نحوه آن گلایه داشتند، هرچند نهادهای برگزارکننده از خوب برگزار شدن آن و رعایت تمام پروتکل‌ها سخن گفتند و البته تعداد شرکت‌کنندگان در آن و ابعاد برگزاری‌اش با کنکور کارشناسی اصلا قابل مقایسه نیست.

قالیباف همچنین گفت: متاسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درخصوص سلامت فرزندان خود بوده‌اند.

تعلیق طرح دوفوریتی مجلس برای تعویق کنکور

مجلس در پیگیری این موضوع طرحی دوفوریتی را آماده کرده بود که براساس آن در صحن علنی خود و با رای‌گیری از نمایندگان جلوی برگزاری کنکور را بگیرد. اما امروز زهره الهیان نماینده تهران در توییتی خبر داد: «پیرو صحبتی که امروز در صحن علنی با آقای دکتر قالیباف در مورد تعویق کنکور سراسری داشتم ایشان موافقت فرمودند موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیر خواهند شد.

لذا با توجه به قول دکتر قالیباف مبنی بر پیگیری، فعلا در مورد طرح دوفوریتی تعویق کنکور سراسری دست نگه می‌داریم تا ببنیم پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد؟»

این به این معناست که مجلس تصمیم گرفته مشکل را از طریق رایزنی با مسئولان و نهادهای مرتبط حل کند و به همین دلیل امروز با حضور آنها و اعضای کمیسیون آموزش خود نشستی ترتیب داد. 

هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند

همچنین امروز در کمیسیون آموزش مجلس نشستی اختصاصی برای بررسی این موضوع با حضور ۳ وزیر دولت و مسئولان این حوزه برگزار شد. وزرا و نمایندگان ظاهرا تلاش کردند یکدیگر را برای برگزار شدن یا نشدن آزمون‌های سراسری قانع کنند،‌ اما از خبرها چنین بر می‌آید که موفق نشده‌اند. 

سعید نمکی وزیر بهداشت در این نشست گفت: ما برای برگزاری کنکور سراسری آمادگی داریم. البته این حرف به معنای آن نیست که کوچک‌ترین عارضه‌ای اتفاق نمی‌افتد چراکه هیچکس نمی‌تواند به صورت صد درصد اتفاقی را در کشور تضمین کند.

اختصاص ۸ هزار ورزشگاه برای برگزاری کنکور

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نیز در این نشست از اختصاص ۸ هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی روباز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری خبر داد و گفت: علاوه بر این، ۳ هزار سازمان مردم‌نهاد با حضور ۵۰۰ هزار جوان سازماندهی شدند تا در برگزاری کنکور مشارکت کنند.

سلطانی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا این امکانات فقط برای آزمون سراسری خواهد بود و وزارت ورزش تمهیداتی برای آزمون ارشد اندیشیده است یا نه، گفت: چنانچه سازمان سنجش و وزارت علوم چنین درخواستی را برای آزمون ارشد داشته باشند این امکانات برای آزمون ارشد هم در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم با همگرایی و همکاری همه دستگاه‌ها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری و ارشد با کمترین خسارت برگزار شود.

فردا تصمیم‌گیری می‌شود

در پایان نشست امروز کمیسیون آموزش مجلس با وزرای دولت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره جمع‌بندی آن گفت: نگرانی‌های نمایندگان نسبت به برگزاری آزمون‌ها در نشست امروز به مهمانان نشست منتقل شد و درمجموع تصمیمی برای تعویق تاریخ برگزاری کنکور در این نشست اتخاذ نشد.

وی ادامه داد: بر همین مبنا مقرر شد فردا نشستی با حضور وزرای علوم و بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش برگزار شود تا در این نشست تصمیم نهایی در خصوص برگزاری زمان کنکور اتخاذ شود. تصمیم‌ نهایی درخصوص برگزاری کنکور از طریق ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.

نمایندگان قانع نشدند

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در پایان نشست مذکور گفت: نمایندگان مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی تعهد سنگینی را از رئیس سازمان سنجش طلب کردند که این سازمان باید تراکم کمتری را برای برگزاری کنکور در نظر گرفته و پک‌های بهداشتی را بین داوطلبین توزیع کند ضمن اینکه اینترنت باید قطع بوده و ناظرین بیشتری در محل آزمون حضور داشته باشند. قرار شده ۲۰ درصد تراکم آزمون دکتری در آزمون کنکور سراسری وجود داشته باشد، نمایندگان از پاسخ وزرا قانع نشدند.

حرف‌های متفاوت حریرچی

آنچه نگرانی مخالفان برگزاری کنکور و داوطلبان و خانواده‌های آنان را بیشتر می‌کند، نکته‌های پنهان در حرف‌های مسئولان است که خود آنها هم از برگزاری بی‌عیب و نقص و بدون تلفات آن در شرایط شیوع کرونا اطمینان ندارند و هیچ تضمینی بابت آن نمی‌دهند. 

این نگرانی‌ها در حالی است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت جمعیت کنکوری‌ها را کمتر از افراد حاضر در سواحل گیلان و مازندران در یک روز دانسته و گفته است «خارج نشینان مخالف برگزاری کنکور ضد مردم و جمهوری اسلامی هستند».

وی همچنین گفته است «بچه‌ها می‌خواهند کنکورشان را بدهند و اعصابشان خراب است» و معلوم نیست براساس کدام نطرسنجی چنین برداشتی را داشته است.

نظر وزیر آموزش و پرورش درباره پذیرش دانشگاه‌ها از طریق کنکور

از سوی دیگر، با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت تا یک سال دیگر دسترسی به واکسن و داروی کرونا امکان‌پذیر نیست و طبق هشدارها، پیک دیگری از کرونا را در پاییز و زمستان امسال نیز خواهیم داشت. با توجه به این مساله در صورت تعلیق کنکور، سرنوشت جوانانی که یک سال تلاش کرده و برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، چه می‌شود.

این مساله موضوع اساسی‌تری را نیز دوباره مطرح می‌کند و آن درست یا نادرست بودن پذیرش دانشگاه‌ها از طریق کنکور سراسری است که بارها مخالفان کنکور طی سال‌های گذشته درباره آن سخن گفته‌اند. 

جالب اینکه محسن حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش هم امروز دراین باره گفت: دغدغه بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان موفقیت در کنکور است و این در حالی است که در آزمون کنکور به مهارت دانش‌آموزان هیچ توجهی نمی‌شود. این عدم توجه پدیده اشتغال و مهارت را در جامعه مختل کرده است.

کد خبر 536753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی AE ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    26 51
    آقایان هزاران نفر زحمت کشیدن تا در یک سال گذشته خود را آماده کنکور کنند یک عده خدابیخبر درصدد حذف کنکور جهت فرستادن بچه های خودشان و حذف نخبگان هستند ، از خدا بیخبرها چه می خواهید در واقع شمائید که مانع به نتیجه رسیدن زحمات کنکوریها هستید
  • RO ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    37 80
    تو را بخدا سرنوشت بچه های ما را که یکسال زحمت کشیدند قربانی سیاسی بازی خودتون نکنید .هر چی کنکور عقب تر بیفته وضعیت پیچیده تر میشه.
  • FR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    41 36
    نمایندگان مجلس باید ببیند که آقای حریری که جراح عمومی هستن و تخصص عفونی ندارد نظر میده که کنکور نباید به زمان دیگری موکول بشه گویا خود این آقا دستی در کنکور داره یکی نیست بگه شما چکاره هستید تا زمانی که مجلس در راس امور هست لطفا نظر نفرمائید
    • ز ش IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      10 34
      لطفا بفرمائید اقای قالیباف و نادری تخصص پزشکی را در کدام کشور گرفتن؟؟؟؟خخخخخ این دو قکرمیکنند عقل کل هستن ۴ تا دانش آموز که تا حالا فکر درس نبودن ازشون حمایت میکنند باورشون شده
  • معصوم علییاری IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    31 13
    برای کنکور ارشد هم چاره ای بیندیشید ما واقعا نگران کنکور هستیم کاش براساس معدل بود و کنکور حذف میشد
  • ایرانی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    37 19
    بازهم اگرواما،،، به نظرمن فرهنگی اگردرچنین شرایطی کنکوربرگزارشودنتیجه می گیریم که مسولان هیچ اهمیتی به جان بچه ها وخانواده هاشون نمیدن وبجای سلامت جوانان ونسل آینده به فکرجیب خودشان هستند..
  • کنکوری بدبخت IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    54 19
    حذف کنید کنکور لعنتیووووو حداقل یه امسال
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    40 48
    نه به تعويق كنكور سراسري با حرفهاي آقاي حرير چي موافق هستيم
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    16 39
    كنكور سراسري بر گزارشود نويسنده اين متن مگه ميشه همه موافق تعويق باشن. شما بر اساس كدام نظر سنجي مي گوييد ما اگر كنكور نديم برامون مهم نيست شما حالتون خوب نيست
  • کنکوری CA ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    36 15
    تعویق بیفته حداقل زمانی که بشه ماسکو تحمل کرد
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    44 7
    درسته هیچ کس تضمین سلامت... داوطلبین. ونمیکنه.... هیچ کس به مهارت... اشتغال تو جه نمیکنه..... با این حال... مجبورن کنکور بگیرن... حتی...اگر شده.... تو استادیم... ورزشی... دوسس ندارن... مجبور هستن... دست خخودشون.... نیست
  • mjn IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    27 5
    ۱۲ساله داریم ۷صبح بیدارمیشیم میریم مدرسه به امیداینکه ایندمونوبسازیم حالایه چن ماهم روش
  • محسن IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    17 13
    با توجه به وضعیت کرونا که ممکن است جان هر نفر از این کنکوری ها خواهشا امسال کنکور راحذف کنید و بر اساس معدل دانش آموزان دانشجو بپذرید
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    12 26
    ما برنامه ریختیم جمع بندی کردیم الان اخراشه چرا تعویق بیندازین مگه خودتون نمیگین باید لبا کرونا زندگی کنیم پس چیشد درمورد همه چی رندگی کردین الا کنکور این کرونا حالا حالا ها تموم شدنی نیست کنکور برگزار کنین شرش تموم شده ما چن ساله پشت کنکوری هستیم دیگه تکانمون تمومه فدسوده شدیم به جاش چنتا کولر تو سالن ومحوز بزارین لتونیم گرمارو با ماسک تمحل کنیم
  • مریم IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    22 11
    دیگه کاملا مطمئن شدیم که نمایندگان مجلس هیچ قدرتی در برابر مافیای کنکور ندارند
  • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    24 11
    دست از سر کنکور ما بردارید کاسه داغتر از آش.دلتون برای ما سوخته بخدا دروغ می گویید می خ دهید مارا نابودکنید من که دیگه فرصت کنکور ندارم چکار کنم ناراحت بچه ها و خانواده خودتون بگذارید کنکور برگذار بسه می خواهید باعث خودکشی ما بشید