شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد کارآزمایی مرحله نهایی واکسن کرونایش را بر روی ۳۰۰۰۰ نفر در آمریکا آغاز می‌کند.

pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از موفقیت در این کارآزمایی بالینی می‌تواند به تایید واکسن کرونای شرکت فایزر و استفاده گسترده از آن تا پایان سال بینجامد.

کارآزمایی واکسن فایزر نیز مانند کارآزمایی نهایی یک واکسن دیگر برای کرونا ساخت شرکت آمریکایی مدرنا، با حمایت مالی یک برنامه دولت ترامپ برای تسریع تولید واکسن برای کووید-۱۹ انجام می‌شود.

هر دوی این واکسن‌ها بر تکنولوژی جدیدی تکیه دارند که امکان توسعه و تولید سریع‌تر را نسبت به روش‌های نستی تولید واکسن را می‌دهد، اما این نوع جدید واکسن‌ها سابقه درازمدتی ندارند.

در این واکسن‌ها از mRNA استفاده می‌شود، یک RNA پیامبر مصنوعی که به دستگاه ایمنی می‌آموزد تا چگونه آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که با اتصال به پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس آن را خنثی می‌کنند.

شرکت مدرنا که تا به حال هیچگاه واکسنی را به بازار نفرستاده است، حدود یک میلیار دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.

فایزر توافق کرده است در صورت ثابت شدن تاثیربخشی واکسن تولید شدیش، با دریافت ۲ میلیارد دلار واکسن‌های لازم برای ۵۰ میلیون نفر را به دولت آمریکا بفروشد.

یک شرکت دیگر آمریکایی، جانسون و جانسون، نیز این هفته کارآزمایی بالینی واکسنش را شروع کرده است و ممکن است کارآزمایی بزرگتری مرحله نهایی این واکسن را تا ماه سپتامبر (شهریور) شروع کند.

شرکت بریتانیایی آسترا-زنکا نیز کارآزمایی بزرگ نهایی واکسن کرونای پژوهشگران دانشگاه آکسفورد را این تابستان در آمریکا آغاز خواهد کرد.

هدف شرکت فایزر این است که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۳ میلیارد دوز واکسن تولید کند و هدف شرکت کدرنا تولید ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز واکسن از شروع سال ۲۰۲۱ است.

کد خبر 535277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha