مدیر عامل شرکت آمریکایی فایزر می‌گوید بررسی واکسن کرونای ساخت این شرکت به یک شاخص کلیدی از لحاظ بی‌خطر بودن آن رسیده و این شرکت آماده درخواست مجوز اضطراری مصرف این واکسن می‌شود

Albert Bourla

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ آلبرت بورلا که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مجازی به میزبانی روزنامه نیویورک تایمز گفت این شرکت آماده تحویل داده‌هایش به سازمان غذا و داروی آمریکا است.

فایزر و شرکت آلمانی همکارش، بیوان‌تک هفته قبل یافته‌های یک تحلیل مقدماتی را منتشر کردند که نشان می‌داد واکسن کرونای تجربی ساخت آنها در پیشگیری موارد علامت‌دار کووید-۱۹ بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد.

بورلا در این کنفرانس بدون ذکر تاریخ دقیقی برای این درخواست مجوز مصرف اضطراری گفت: «ما اکنون داریم برای ارائه داده‌ها و تقاضای مجوز آماده می‌شویم.»

با این حال، بورلا افزود پرسش‌های مهمی درباره واکسن هنوز باید پاسخ داده شوند. او گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم که حفاظت ناشی از این واکسن تا چه مدتی ادامه خواهد یافت.»

فایزر و بیوان تک مشغول گردآوری داده‌های دوماهه مربوط به پیگیری بی‌خطر بودن این واکسن بوده‌اند که در دو دوز به داوطلبان تزریق می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا به این  برای دادن مجوز اضطراری باید این اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

داده‌های مربوط بی‌خطر بودن واکسن آخرین قدم در مسیر تقاضای کسب مجوز اضطراری برای این واکسن است. فایزر، شرکت عظیم داروسازی که در نیویورک مستقر است همچنان شرکت‌کنندگان در کارآزمایی را حتی پس از گرفتن مجوز اضطراری یا مجوز نهایی زیر نظر خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود واکسن خطری برای افراد ایجاد نمی‌کند.

واکسن فایزر- بیوان‌تک در مسابقه برای خط پایان اندکی جلوتر از واکسن شرکت آمریکایی مدرنا است. مدرنا دوشنبه این هفته از تاثیربخشی ۹۴.۵ درصدی واکسن کرونای تولیدی‌اش خبر داد. مدرنا انتظار دارد تا پایان ماه جاری نوامبر (اوائل آذر) داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن را به دست آورد و در هفته‌های آینده تقاضای مجوز مصرف اضطراری کند.

بورلا در این کنفرانس گفت علت اینکه فایزر به طور دقیق تاثیربخشی واکسن را تعیین نکرد و صرفا «آن را بالای ۹۰ درصد» خواند، این بود که ممکن است با ادامه کارآزمایی این درصد تاثیربخشی تغییر کند. او گفت این شرکت هنگامی داده‌های بیشتری را منتشر کند، عدد دقیق‌تری را اعلام خواهد کرد.

بورلا که بیش از ۲۷ سال در فایزر سابقه کاری دارد، شنیدن خبر موفقیت واکسن این شرکت را یکی از بهترین روزهای زندگیش خواند.

کد خبر 565931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha