شرکت زیست‌فناوری آلمانی «کیورواک» اعلام کرد واکسن تجربی‌اش برای کووید-۱۹ در انسان‌های داوطلب پاسخ ایمنی ایجاد کرده است و این شرکت آزمایش واکسن در شمار بالای افراد را به زودی آغاز خواهد کرد.

curevac

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فرانتس-ورنر هاس، مدیر ارشد اجرایی کیورواک در بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۱۲ آبان در این باره گفت: «داده‌های ابتدایی کارآزمایی مرحله اول ما را بسیار دلگرم کرده‌اند.»

این شرکت زیست‌فناوری آلمانی از RNA پیامبر یا  mRNA یعنی همان شیوه شرکت‌های آمریکا مدرنا و شرکت‌ آلمانی دیگر بیوان‌تک (در همکاری با شرکت آمریکایی فایزر) برای ساخت واکسن کرونا استفاده کرده است.

مدرنا و بیوان‌تک آزمایش واکسن‌هایشان را در شمار بالای انسان‌ها در اوائل مرداد شروع کردند.

کیوواک گفت واکسن بالقوه‌اش که CVnCoV نامید شده است، به طور کلی در داوطلبان به خوبی تحمل شده است و نتایج از طرح‌های این شرکت برای شروع آزمایش مرحله نهایی در انسان‌ها پیش از پایان سال میلادی جاری حمایت می‌کند.

به گفته شرکت کیورواک، واکسن در داوطلبان میزانی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را ایجاد کرد که قابل‌مقایسه با میزان این آنتی‌بادی‌ها در موارد وخیم کووید-۱۹ بود.

پاندمی کرونا که تا به حال جان بیش از ۱/۱ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است، تلاشی جهانی را برای تولید واکسن برانگیخته است و تا به حال حدود ۴۵ واکسن تجربی در انسان‌ها شر

شرکت کیورواک امیدوار است اکسن تولیدی‌اش با دوز بسیار کمتری نسبت به واکسن‌های مشابه رقیب شرکت‌های مدرنا و بیوان‌تک/فایزر ایمنی ایجاد کند و برای کارآزمایی آینده مرحله سوم واکسنش حداکثر غلظت پنج دوز واکسن را بین ۲ تا ۱۲ میکروگرم در نظر گرفته است.

شرکت‌های بیوان‌تک و فایزر گفته‌اند که دوز ۳۰ میکروگرمی واکسنشان را که برای کارآزمایی مرحله نهایی در نظر گرفته بودند، توانسته‌ است باعث ایجاد میزان‌های آنتی‌بادی بالاتر از میزان‌های ثبت‌شده در افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ شود.

شرکت مدرنا نیز که مانند بیوان‌تک انتظار دارد نخستین داده‌های مربوط به تاثیربخشی واکسنش در یک کارآزمایی گسترده در این ماه به دست آید، از تزریق‌های ۱۰۰ میکروگرمی واکسنش استفاده کرده است و در این مورد هم پاسخ آنتی‌بادی به واکسن بالاتر از پاسخ ایمنی در بیماران بهبودیافته بود.

کیورواک برای کارآزمایی مرحله‌اش تا به حال بیش از ۲۵۰ فرد سالم بین ۱۸ تا ۶۰ سال را در آلمان و بلژیک جذب کرده است.

به گفته کیورواک، به نظر می‌رسد تزریق واکسنش باعث ایجاد سلول‌های T (نوعی از سلول‌های دفاعی) بر ضد کروناویروس هم شده است که شاخص دیگر پاسخ ایمنی موثر است. البته تجزیه‌وتحلیل در این باره هنوز ادامه ارد.

عوارض جانبی این واکسن عمدتا پس از تزریق دوم واکسن در برنامه‌ دو دوزی رخ داده است و شامل خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی و به میزان کمتر تب بوده است.

کد خبر 562046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha